"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Människan, omgivningen och historien, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Man in Geographical Space and History

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6SH005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment och behandlar människan i relation till tid och rum. Moment 1: Omgivningen 6 hp The geographical environment Här behandlas omgivningen med utgångspunkt i teorier om det geografiska rummet. Vidare studeras natur- och kulturlandskapsbildande processer och vilken betydelse dessa har för människors handlande. Momentet lyfter även fram konsekvenser av utnyttjande av jordens resurser. Vidare behandlas människans rumsuppfattning samt användning av kartor och jordglob i skolundervisning. Moment 2: Historien 6 hp The history Här behandlas och diskuteras olika tids- och historieuppfattningar. Valda tidsperioder i den svenska historien studeras utifrån olika frågeställningar. Samhällsförändringar beskrivs och analyseras utifrån skilda perspektiv och förklaringsmodeller. Moment 3: Undervisning 3 hp Teaching and learning Momentet behandlar mål- innehålls- och metodfrågor i skolans historie- och geografiundervisning. Vidare behandlas frågor rörande upphovsrätt och IKT.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för några natur- och kulturlandskapsbildande processer och vilken betydelse dessa har för människans handlande. • beskriva och värdera konsekvenserna av människans utnyttjande av jordens resurser. • Redogöra för olika teorier om hur människor uppfattar det geografiska rummet. • redogöra för och jämföra människors livsvillkor i Sverige under några valda tidsperioder. • beskriva några viktiga historiska förändringsfaktorer, med exempel från svensk historia • redogöra för några skilda tids- och historieuppfattningar. • framställa en lärarhandledning utifrån mål-, innehålls-, och metodfrågor i skolans geografi- och historieundervisning som följer riktlinjer för upphovsrätt, PUL (personuppgiftslagen) och användarvänlighet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, metodövningar, handledning och projektarbete. Projektarbetet är en gruppuppgift som ska resultera i en lärarhandledning där mål, innehåll och metoder i undervisningen beskrivs.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar och genom presentation av en lärarhandledning. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om utbyte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA .

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 23

    Litteratur moment 1 Møller, Jens-Peter (2000) Geografididaktik ? perspektiv och exempel. Stockholm, Liber. Skolverket. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) samt kursplanen (finns på webben: www.skolverket.se). Östman, Peter et al. (2005) Geografi. Människan, resurerna och miljön A+B. Stockholm, Almqvist & Wiksell. Aktuell kartbok (t.ex. Gleerups skolatlas eller Almqvist & Wiksells Atlas för gymnasiet). Obs! Artiklar motsvarande ca 200 sidor tillkommer! referenslitteratur Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2009): Undervisning i teori och praktik. Mårtensson , Solveig & Wennberg, Gösta (1996): Geografi. Världens ämne. Stockholm, UR. Perhans, Karl-Erik (1999): Exkursionshandboken. Stockholm, Almqvist & Wiksell. Perhans, Karl-Erik (1999): Laborationsboken. Stockholm, Almqvist & Wiksell,. Wennberg, Gösta (1990): Geografi och skolgeografi. Ett ämnes förändringar. Uppsala, Uppsala universitet. Internetadresser www.sna.se (Sveriges nationalatlas) http://www.skolverket.se/styr/index.shtml (kursplaner och läroplan)

    Litteratur moment 2 Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur. Hellspong, Mats & Löfgren Orvar (1997): Land och stad. Stockholm, Gleerups förlag. Lindström, Jonathan & Hjort, Sofi (2008): Forntiden runt hörnet. Stockholm länsmuseum. Lundmark, Lennart (1999): Så länge vi har marker. Samerna och staten under sexhundra år. Falun, Prisma. Ohlander, Ann-Sofie & Strömberg, Ulla-Britt (2008): Tusen svenska kvinnoår. Svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid. Stockholm, Prisma. Referenslitteratur Bengtsson, Maria et al (1995): Sagan om Umeå. Historien från istid till nutid. Umeå. Borgström, Britt-Marie (2003): Tidsresan. Lek och fantasi som pedagogisk metod. Nordiska museets förlag. Englund, Peter (1991): Förflutenhetens landskap. Stockholm, Atlantis. Hagerman, Maja (1996): Spåren av kungens män. Stockholm, Rabén Prisma. Holmdahl, Barbro (2000): Tusen år i det svenska barnets historia. Lund, Studentlitteratur. Lindqvist, Gunilla (2000): Historia som tema och gestaltning . Lund, Studentlitteratur. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2009). Undervisning i teori och praktik. Lindström, Kristina & Tidholm, Anna-Clara (1997): Flickornas historia. Stockholm, Alfabeta förlag. Sjögren, Eva & Catarina Lundström (2001): Historia på riktigt? arkivpedagogik i praktiken. Lund, Skånes arkivförbund. Sundström, Susanne & Karlsson, Anders (2002): Spår. Umeå, Västerbottens museum. Vinterek, Monica (2000). Fakta och fiktion i undervisningen, i Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Nr. 4. Internetadresser http://www.skolverket.se/styr/index.shtml (kursplaner och läroplan)

    )

    Spår
    Sundström Susanne, Karlsson Anders, Tica Constantin
    [Umeå] : [Västerbottens museum] : 2002 : 96 s. :
    ISBN: 91-973822-4-8 (spiralh.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 35

    Litteratur moment 1 Møller, Jens-Peter (2000) Geografididaktik ? perspektiv och exempel. Stockholm, Liber. Skolverket. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) samt kursplanen (finns på webben: www.skolverket.se). Östman, Peter et al. (2000) Geografi. Människan, resurerna och miljön A+B. Stockholm, Almqvist & Wiksell. Aktuell kartbok (t.ex. Gleerups skolatlas eller Almqvist & Wiksells Atlas för gymnasiet). Obs! Artiklar motsvarande ca 200 sidor tillkommer! referenslitteratur Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2000): Undervisning i teori och praktik. (Kan köpas på institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen) Mårtensson , Solveig & Wennberg, Gösta (1996): Geografi. Världens ämne. Stockholm, UR. Perhans, Karl-Erik (1999): Exkursionshandboken. Stockholm, Almqvist & Wiksell. Perhans, Karl-Erik (1999): Laborationsboken. Stockholm, Almqvist & Wiksell,. Wennberg, Gösta (1990): Geografi och skolgeografi. Ett ämnes förändringar. Uppsala, Uppsala universitet. Internetadresser www.sna.se (Sveriges nationalatlas) http://www.skolverket.se/styr/index.shtml (kursplaner och läroplan)

    Litteratur moment 2 Hellspong, Mats & Löfgren Orvar (1997): Land och stad. Stockholm, Gleerups förlag. Lindström, Jonathan & Hjort, Sofi (1998): Forntiden runt hörnet. Stockholm länsmuseum. Lundmark, Lennart (1999): Så länge vi har marker. Samerna och staten under sexhundra år. Falun, Prisma. Melin, Jan et al (2003): Sveriges historia. Stockholm: Prisma. Ohlander, Ann-Sofie & Strömberg, Ulla-Britt (1997): Tusen svenska kvinnoår. Svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid. Stockholm, Prisma. Referenslitteratur Bengtsson, Maria et al (1995): Sagan om Umeå. Historien från istid till nutid. Umeå. Borgström, Britt-Marie (2003): Tidsresan. Lek och fantasi som pedagogisk metod. Nordiska museets förlag. Englund, Peter (1991): Förflutenhetens landskap. Stockholm, Atlantis. Hagerman, Maja (1996): Spåren av kungens män. Stockholm, Rabén Prisma. Holmdahl, Barbro (2000): Tusen år i det svenska barnets historia. Lund, Studentlitteratur. Lindqvist, Gunilla (2000): Historia som tema och gestaltning . Lund, Studentlitteratur. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2004). Undervisning i teori och praktik. (Kan köpas på institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen) Lindström, Kristina & Tidholm, Anna-Clara (1997): Flickornas historia. Stockholm, Alfabeta förlag. Sjögren, Eva & Catarina Lundström (2001): Historia på riktigt ? arkivpedagogik i praktiken. Lund, Skånes arkivförbund. Sundström, Susanne & Karlsson, Anders (2002): Spår. Umeå, Västerbottens museum. Vinterek, Monica. ?Fakta och fiktion i undervisningen?, i Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Nr. 4, 2000. Se länk: http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/lofunr4_2000.pdf Internetadresser http://www.skolverket.se/styr/index.shtml (kursplaner och läroplan)

    )

    Spår
    Sundström Susanne, Karlsson Anders, Tica Constantin
    [Umeå] : [Västerbottens museum] : 2002 : 96 s. :
    ISBN: 91-973822-4-8 (spiralh.)
    Se Umeå UB:s söktjänst