Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18
Innehåll
I kursen behandlas politiska, ekonomiska, sociala, naturvetenskapliga och tekniska aspekter på miljöfrågor. Vidare behandlas miljöetik, miljöfilosofi, genetik och genteknik. Miljödidaktik tillämpas. Genusaspekter belyses genomgående.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
identifiera och kritiskt granska lokala och globala överlevnadsfrågor samt analysera olika åtgärdsstrategier
beskriva och analysera samspelet mellan människa och miljö utifrån naturvetenskapliga, politiska, ekonomiska och sociala aspekter
redogöra för och diskutera några etiska och filosofiska förhållningssätt till miljön
redogöra för människans markanvändning och de följder det får för bl a biodiversiteten
diskutera miljöteknikens och genteknikens möjligheter att bidra till en hållbar utveckling
transformera delar av kursen till undervisningsinnehåll utifrån miljödidaktiska perspektiv
Behörighetskrav
Univ: Behörighet för lärarutbildning och godkänd på kursen Miljö, natur och samhälle I eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Seminarier och gruppövningar är obligatoriska
Examination
Examinationen sker genom muntlig och/eller skriftlig tentamen, gruppövningar samt seminarier som är obligatoriska
För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes analys och kritiska granskning av samspelet människa och miljö.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs i Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 45
Obligatorisk litteratur: Andersson, Lennart (1996). Naturen och Människan. Uppsala: Hallgren och Fallgren. (152 s) Brändén, Henrik(2004). Genteknik,kloning och stamceller. Vetenskapsrådet (165s) Bilen, biffen, bostaden-Hållbara laster, smartare konsumtion. SOU 2005:51 (ca 130s ). http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/45980 Från vision till handling Sveriges nationalrapport till världstoppmötet om agenda 21 och hållbar utveckling i Johannesburg 2002. ( 94 s ) ( finns på inst för sv/shv ämnen ) Quinn, Daniel (1992 ). Ishmael an adventure of the mind and the spirit. New York: Bantam Books. ( 263 s ) Sandell, Klas m fl ( 2003 ). Miljödidaktik - naturen, skolan och demokratin. Lund: Studentlitteratur. ( ett urval av olika kapitel ca 60 s ) Stenmark, Mikael ( 2000 ). Miljöetik och miljövård. Lund: Studentlitteratur. ( 186 s ) Vilby, Knud ( 2001 ) Den globala resan. Lund: Studentlitteratur. (400 s) Öckerman, Anders & Friman, Eva ( red ) ( 2003 ). Hela världen Samhälleliga och kulturella perspektiv på miljökrisen. Lund:Studentlitteratur. ( 334 s ) Artiklar och annat material enligt lärarnas anvisningar tillkommer.
Hela världen : samhälleliga och kulturella perspektiv på miljökrisen Öckerman Anders, Friman Eva Lund : Studentlitteratur : 2003 : 334 s. : ISBN: 91-44-02697-8 Se Umeå UB:s söktjänst