"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällskunskap I, 60 hp

Engelskt namn: Civics

Denna kursplan gäller: 2013-12-16 och tillsvidare

Kurskod: 6SH000

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04

Reviderad av: Prefekten, 2013-12-20

Innehåll

Moment 1. Demokrati och samhälle, 15 hp Democracy and society

Momentet börjar med en introduktion till politisk filosofi och politiska ideologier, vilken lägger de teoretiska grunderna för det andra delmomentet. Det senare delmomentet behandlar politik och förvaltning i Sverige och EU samt relationen mellan politik och förvaltning på olika politiska nivåer. Kursmomentet är således indelat i två delmoment:

Delmoment 1: Politisk filosofi och politiska ideologier (Political philosophy and political ideologies) (7,5hp/7,5 ECTS). Momentet tar sig an flera av de mest grundläggande frågeställningarna för mänsklig samvaro och ger en introduktion till studiet av politisk teori. Fokus ligger på politiska ideologier, både klassiska och moderna, där vi diskuterar och problematiserar centrala teman som t.ex. "människans natur", "frihet", "makt", "jämställdhet", "jämlikhet", "rättvisa", "demokrati", ”stat”, ”nation” och ”medborgarskap”. Genom att kritiskt granska ideologier och olika filosofers argumentation kring bland annat ovanstående begrepp diskuteras motsättningar i idéhistorien som också belyser en ständig spänning mellan konflikt och samarbete.

Delmoment 2: Politik och förvaltning i Sverige och EU (Politics and Administration in Sweden and the EU) (7,5hp/7,5 ECTS). Syftet med momentet är att ge en introduktion till utformningen av det svenska politiska systemet, EUs politiska system samt länken dem emellan. Momentet syftar även till att ge en introduktion till frågor om dels förvaltningens roll i politiska system, dels det svenska styrelseskickets framtida utformning. I anslutning till den sistnämnda frågan uppmärksammas olika demokratimodeller. De fokuserar inte enbart på ansvarsutkrävande i samband med val, utan ger olika svar på frågan om hur den goda demokratin bör vara utformad. Vilka är för- och nackdelarna med respektive modell? Kan de bidra till att möta de utmaningar styrelseskicket står inför?

Moment 2. Samhällsekonomins grunder, 15 hp The foundations of economic development

Det övergripande syftet med kursen är att ge en grundläggande kunskap för hur enskilda aktörers agerande kan beskrivas och analyseras över tid, samt för hur samhällsekonomin fungerat/r och utvecklats/s på kort och lång sikt. Inom ramen för mikroekonomi behandlas; hur konsumenten och företagen löser sina resursfördelningsproblem, marknadsmekanismen och prisbildningsprocessen under olika marknadsformer. Inom ramen för makroekonomi analyseras centrala begrepp som hur inkomster och arbetslöshet utvecklas samt vilka möjligheter staten har att påverka utvecklingen med hjälp av ekonomisk politik. Ur detta perspektiv problematiseras också hur hushållen och den privata ekonomin påverkas av olika ekonomiska skeenden. Då män och kvinnors deltagande i samhällsekonomin kan se olika ut är en central del av kursen att diskutera, analysera olika skeenden och åtgärder utifrån ett genusperspektiv.

Moment 3. Sociala strukturer, social kategorisering och socialt handlande, 15 hp Social structures, social categories and agency

Momentet tar sin utgångspunkt i och breddar tidigare moments undervisning vad gäller medborgarskap, välfärdsstat och arbetsmarknad. Därefter lyfter vi fram både teoretiska diskussioner och empiriska exempel på social stratifiering, klass, etnicitet, genus och sexualitet. Under momentets avslutande del väver vi samman välfärdsstat, arbetsmarknad och social stratifiering genom att fokusera på olika teman, ex normer, normalitet och våld, relationen mellan arbete och familj, ungdom och kultur.

Moment 4. Verksamhetsförlagd utbildning och samhällsdidaktik, 15 hp School-based studies and the teaching and learning of social sciences

Studenten introduceras i samhällskunskapsämnets historik och karaktär och olika perspektiv på ämnet presenteras. Med hjälp av didaktiska verktyg behandlas transformeringen av samhällsvetenskaplig kunskap till samhällskunskap som skolämne.

Momentet behandlar planering av undervisning och frågor om innehåll och metoder. I momentet ingår 8 veckor VFU (verksamhetsförlagd utbildning)

Ämnesdidaktisk strimma i moment 1-3: Samhällskunskapsämnets förutsättningar och villkor diskuteras; aktuella styrdokument och skolans och högskolans uppdrag behandlas. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses. Hur ämneskunskaper kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.

 

Förväntade studieresultat

Moment 1:

För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
- återge huvuddragen i den politiska filosofins historia och de politiska ideologierna samt deras uppkomst och utveckling,
- redogöra för centrala begrepp samt ha en förståelse för hur olika betydelser av begrepp får konsekvenser för hur samhället bör organiseras.
- återge det politiska systemets centrala institutioner i Sverige och EU, dess historia samt hur dessa institutioner regleras och länkas samman i beslutsprocesser
- återge förvaltningens uppbyggnad och roll i det svenska politiska systemet
- återge innebörden av olika demokratimodeller samt hur de relaterar till varandra
- redogöra för samhällskunskapsämnets centrala mål och syften i grundskolan och gymnasium
- redogöra för olika tänkesätt kring samhällskunskap bland lärare och elever

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
- diskutera och argumentera kring centrala teman och begrepp inom politisk teori och relatera dessa till moderna politiska diskussioner och aktuella händelser,
- jämföra, kontrastera och kritiskt granska såväl klassiska politiska idéer som mer moderna,
- skriftligt och muntligt framföra en ståndpunkt som föreslår, motiverar och försvarar en viss styrelseform samt kritiskt granska andra ståndpunkter utifrån en given ideologisk utgångspunkt.
- diskutera och analysera politiska institutioners makt och inflytande samt författningspolitiska vägval
- diskutera och analysera förvaltningspolitiska teman
- tillämpa kunskaper om demokratimodeller på debatten om styrelseskickets framtida utformning
- transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap

Moment 2.

För godkänt moment skall den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori igår och idag
- redogöra för vilka ekonomiska drivkrafter det finns bakom olika samhällsfenomen
- applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag
- anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid - analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data
- transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap
- konstruera examinationsfrågor i skolämnet samhällskunskap med utgångspunkt från kunskaperna om samhällsekonomins grunder
- analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap
- kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället

Moment 3. För godkänt moment skall den studerande kunna:
- redogöra för teorier kring samt aktuella problemområden vad gäller medborgarskap, välfärdsstat och arbetsmarknad
- redogöra för några centrala sociologiska analytiska kategoriseringar
- förstå och relatera samhällsvetenskaplig forskning och debatt till social kategorisering
- redogöra för diskussioner kring normer och normalitet, relationen mellan arbete och familj samt ungdom och kultur
- söka, sammanställa och kritiskt granska information om aktuella samhällsfrågor
- självständigt och kritiskt applicera teoretiska perspektiv kring välfärdsstat, arbetsmarknad och sociologiska kategoriseringar på ett utvalt empiriskt område
- kunna söka vetenskapliga artiklar inom ett givet område
- kunna redogöra för samt kritiskt granska vetenskapliga artiklar
- ha skrivit två forskningsöversikter i akademisk form kring en avgränsad frågeställning inom presenterade teman
- strukturera och levandegöra undervisningsmaterial om en aktuell samhällsfråga utifrån samhällskunskapsdidaktiskt grundade val
- formulera relevanta frågor, uppgifter, examinationer  samt applicera  kunskapskrav  i undervisningsmaterialet om en aktuell samhällsfråga utifrån vald målgrupp
- reflektera och kritiskt granska samhälleliga normer och värderingar
- reflektera och kunna förhålla sig till sin egen kommande medelklassposition i relation till en klassmässigt heterogen grupp
- reflektera och kunna förhålla sig till sin egen etniska tillhörighet och sexuella läggning i relation till en elevgrupp med skilda tillhörigheter och läggningar

Moment 4. För godkänt moment skall den studerande kunna:

- formulera mål för undervisningen i samhällskunskap utifrån gällande styrdokument och elevernas förkunskaper samt motivera att val av innehåll och metod är relevanta för att nå målen.
- utifrån relevanta ämneskunskaper begripliggöra lärostoffet för eleverna och leda lärandet.
- genomföra undervisning som involverar eleverna i behandlingen av innehållet.
- analysera egen och andras undervisning med hjälp av olika didaktiska begrepp och modeller.

 

Behörighetskrav

Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 16 med ett eller flera undantag)
 

Undervisningens upplägg

Moment 1-3.
Undervisningen består av lärarledd undervisning i form av såväl föreläsningar som seminarier och olika övningar; arbete i grupp, samt individuellt arbete i form av litteraturstudier, förberedelser för seminarier, övningar och tentamina.

Moment 4.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och obligatoriska metodövningar. I momentet ingår VFU. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en obligatorisk del av momentet som är skolförlagd och innebär att studenten aktivt deltar i lärarens arbetsdag, och under handledning planerar och genomför egen undervisning. För att påbörja moment 4 krävs att den studerande har godkänt på minst 30 hp av kursen.
 

Examination

Moment 1-3
Varje moment avslutas med examination. Både skriftlig och muntlig examination baserad på föreläsningar och kurslitteratur förekommer. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.

Moment 4:
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas under VFU genom observation och samtal kring planering och genomförande av undervisning, samt skriftlig rapport. Examination sker efter samtal med lokal lärarutbildare. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att skapa stimulerande lärandesituationer samt förmåga att analysera sin undervisning utifrån skilda perspektiv.

Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.

Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
 

Övriga föreskrifter

Varje moment avslutas med utvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 51

Moment 1.

Delmoment 1: Politisk filosofi och politiska ideologier

Vad är statsvetenskap? : om undran inför politiken
Badersten Björn, Gustavsson Jakob
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-05667-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Valda delar)

Heywood Andrew
Political ideologies : an introduction
5. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2012 :
ISBN: 978-0-230-36725-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Politik och kritik : en feministisk guide till statsvetenskap
Freidenvall Lenita, Jansson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 295 s. :
ISBN: 9789144067858
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tretton texter i politisk teori : Niccolò Machiavelli, John Locke, Jean-Jacques Rousseau, Edmund Burke, Mary Wollstonecraft, Karl Marx, Friedrich Engels, John Stuart Mill, Joseph Schumpeter, Robert Nozik, Robert Dahl, Carole Pateman
Hallberg Peter, Jansson Maria, Mörkenstam Ulf
2., [utök.] uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 302 s. :
ISBN: 978-91-47-08859-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liedman Sven-Eric
Från Platon till kriget mot terrorismen : de politiska idéernas historia
14., [omarb.] uppl. : Stockholm : Bonnier : 2005 : 343, [1] s. :
ISBN: 91-0-010788-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Textkompendium som tillhandahålls av institutionen innefattar följande texter:

Political ideologies and the democratic ideal
Ball Terence, Dagger Richard.
7. ed. : New York : Pearson/Longman : cop. 2009 : xiv, 338 s. :
ISBN: 978-0-205-60737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 136-147 om ”Marx Theory of History”

de Beauvoir Simone
Det andra könet
Ingår i:
Kvinnopolitiska nyckeltexter
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 288 s. :
Obligatorisk

Eduards Maud
Politisk teori och patriarkalt tänkande
Ingår i:
Kön, makt, medborgarskap
Stockholm : LiberFörlag : 1983 : 157 s. :
Obligatorisk

Demokratimodeller : från klassisk demokrati till demokratisk autonomi
Held David, Jodebrandt Stefan, Persson Annika, Winqvist Tore
2., rev. och utvidgade uppl. : Göteborg : Daidalos : 1997 : 475 s. :
ISBN: 91-7173-063-X ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 173-185 om Marx "Politikens slut"

Lewin Leif
Upptäckten av framtiden: en lärobok i politisk idéhistoria
2:a uppl. : Stockholm : Norstedts : 1998 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: s.85-98 Om "Rousseau"

Mussolini Benito
Fascismens doktrin
Ingår i:
Moderna ideologier
Stockholm : LiberFörlag : 1977 : 248 s. : sid. 206-216 :
Obligatorisk

Pålsson Syll Lars
De ekonomiska teoriernas historia
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 483 s. :
ISBN: 91-44-04108-X (inb.) : 416:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 92,95 &106-109 om "Adam Smith"

Political Thought
Rosen Michael, Wolff Jonathan
valda delar : Oxford : Oxford University Press : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Plato, "Women as Weaker Partners", s.34.35 Aristoteles, "Separate Spheres", s.36 Rousseau, Jean-Jacques "The likeness and Unlikeness of the Sexes", s.37-39 Bakunin, Michael "Science and the People", s.73-76 Marx, Karl "From Each According to His Abilities, To Each According to His Needs", s.231-233 Nozick, Robert "The Entitlement Theory", s.245-248

Djurens frigörelse
Singer Peter, Petersson Björn
2. uppl. : Nora : Nya Doxa : 1999 : 295, [1] s. :
ISBN: 91-578-0328-5 ; 198:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.5-11 "Förord till 1975 års utgåva"

Bernstein Eduard
Socialismens förutsättningar och socialdemokratins uppgifter
Ingår i:
Politiska ideologier
Stockholm : Almqvist & Wiksell : 1971 : 271 s. :
Obligatorisk

King Martin Luther
I Have a Dream
Ingår i:
Tal i tiden
Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 254 s. : sid. 183-187 :
Obligatorisk

Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: (2003) s.81-95

Svarta Pantrarna (1966) The Ten-Point Program. Online version från Marxist History Archive www.marxists.org

Delmoment 2: Politik och förvaltning i Sverige och EU

Demokratins mekanismer.
Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen, Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 395 s. :
ISBN: 91-47-07275-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Valda delar).

Rothstein Bo
Politik som organisation : Förvaltningspolitikens grundproblem (Valda delar)
4:e uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2010 : 324 s. :
ISBN: 91-7150-825-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk författningspolitik
Mattson Ingvar, Petersson Olof
3., aktualiserade uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2011 : 350 s. :
ISBN: 978-91-86203-84-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moderna kommuner
Montin Stig, Granberg Mikael
4., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 161 s. :
ISBN: 9789147098101
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tallberg Jonas
EU:s politiska system
5., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 198 s. :
ISBN: 9789144085708
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Petersson Olof
Statsbyggnad
7. uppl. : Studentlitteratur AB : 2013 : 128 s. :
ISBN: 9789144093277
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sannerstedt Anders
Implementering
Ingår i:
Politik som organisation. Förvaltningspolitikens grundproblem (valda delar)
Stockholm : SNS : 2010 :
Obligatorisk

Moment 2

Genusperspektiv på nationalekonomi
Boschini Anne D., Jonung Christina, Persson Inga
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 84 s. :
http://www.genus.gu.se/publikation/nationalekonomi.pdf
ISBN: 91-85027-37-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eklund Klas
Vår ekonomi : en introduktion till samhällsekonomin
12. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 352 s. :
ISBN: 978-91-1-303064-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kragh Martin
De ekonomiska idéernas historia
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-86949-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Välfärdsstatens expansion : ekonomisk tillväxt och offentlig sektor under 200 år
Lindert Peter H., Sandin Gunnar
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2005 : 431 s. :
ISBN: 91-85355-08-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stanfors Maria
Mellan arbete och familj : ett dilemma för kvinnor i 1900-talets Sverige
Stockholm : SNS förlag : 2007 : 296 s. :
ISBN: 978-91-85695-10-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Välfärdsstatens skräpvind : historiska spår i dagens välfärdspolitik
Andersson Jenny, Björkman Jenny, Humlesjö Inger
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 119 s. :
ISBN: 91-44-04395-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociala positioner : en översikt
Chancer Lynn S., Watkins Beverly Xaviera, Sjösten Lisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33004-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04905-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagom mycket kriminalitet
Christie Nils, Hasselström Maria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 215, [1] s. :
ISBN: 91-27-10897-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hegemonic masculinity : Rethinking the concept
Connell R.W, Messerschmidt James W
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- : sid. 829-859 :
Obligatorisk

En fråga om klass : levnadsförhållanden, livsstil, politik
Oskarson Maria, Bengtsson Mattias, Berglund Tomas
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 265 s. :
ISBN: 978-91-47-09507-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etnicitet : perspektiv på samhället
Hjerm Mikael, Peterson Abby
Malmö : Gleerups utbildning : 2007 :
http://www.gleerups.se/imgbank/titel_bild1_4217etnicitet.jpg
ISBN: 91-40-64769-2 och 978-91-40-64769-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap. 2,5,7,10 och 12

Johansson Håkan
Socialpolitiska klassiker
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 236 s. :
ISBN: 91-47-07740-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Simon
Sociologi 2.0 : samhällsteori och samtidskultur
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 239 s. :
ISBN: 978-91-40-65082-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Simon
Ungdomskulturer
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 175 s. :
ISBN: 978-91-40-66677-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk

Interkulturellt samspel i skolan
Stier Jonas, Sandström Kjellin Margareta
Lund : Studentlitteratur : 2009 : 157 s. :
ISBN: 978-91-44-05593-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1 ; 292:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wright Erik Olin.
Approaches to Class Analysis
Cambridge : Cambridge University Press : 2005 : 1 online resource (224 p.) :
Table of Contents / Abstracts
ISBN: 9780511488900 (ebook)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Agnew Robert
Why do criminals offend? : a general theory of crime and delinquency
Los Angeles, Calif. : Roxbury : 2004 : vi, 246 s. :
ISBN: 1-931719-34-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjer i tiden : förhandling, kön och gränslöst arbete
Roman Christine, Peterson Helen
Umeå : Borea : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-89140-73-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialförsäkringsutredningen (2005) Samtal om socialförsäkring nr 4. Vad är arbetslinjen? Stockholm (Finns på: http://www.sou.gov.se/socialforsakring/skriftserie.htm) Socialförsäkringsutredningen (2005) Samtal om socialförsäkring nr 12. Trygg och arbetsskygg? Inställning till arbete i ett internationellt perspektiv. Stockholm (Finns på: http://www.sou.gov.se/socialforsakring/ skriftserie.htm) Vår trygghet, Våra sociala rättigheter 2010. Folksam. Artiklar tillkommer.

Moment 4 och den didaktiska strimman (under moment 1-3)

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika
Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 140 s. :
ISBN: 978-91-47-09946-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Långström Sture, Virta Arja
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 278 s. :
ISBN: 978-91-44-06643-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Morgondagens medborgare : ICCS 2009: svenska 14 -åringars kunskaper, värderingar och deltagande i internationell belysning
Stockholm : Skolverket : 2010 : 1 PDF-fil (160 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare, artiklar kan dessutom tillkomma.