Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, 15 hp
Engelskt namn: Degree project for Postgraduate Diploma in Special Needs Training with Specialisation in the Development of Language, Writing and Reading
Denna kursplan gäller: 2023-07-24
och tillsvidare
Kurskod: 6SD023
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-02-20
Innehåll
Inom kursen ska den studerande självständigt planera och genomföra en empirisk studie som ger ett bidrag till kunskapsuppbyggnaden gällande speciallärarens yrkesroll och specialiseringen mot språk-, skriv- och läsutveckling, samt presentera denna i form av en vetenskaplig uppsats. Uppsatsarbetet inbegriper att
tydliggöra forskningsfrågornas relevans för inriktningen och för speciallärarens yrkesroll;
redovisa och diskutera relevant forskningsbakgrund;
redovisa och motivera den genomförda studiens metod, databearbetning och dataanalys samt etiska överväganden;
presentera och diskutera studiens resultat i relation till forskning och framtida yrkesverksamhet;
i övrigt följa riktlinjer och formatspecifikationer för arbetet som tillhandahålls av institutionen.
Arbetet genomförs företrädesvis i par, men även enskilt arbete kan förekomma.
I kursen ingår även att granska och kritiskt diskutera andra studenters arbeten utifrån relevanta vetenskapliga och etiska överväganden.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse
visa fördjupade kunskaper inom det för examensarbetet valda språkdidaktiska kunskapsområdet;
Färdighet och förmåga
kunna identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för specialiseringen mot språk-, skriv- och läsutveckling och speciallärarens yrkesroll;
kunna redogöra för och värdera relevant tidigare forskning i relation till de valda forskningsfrågorna;
kunna samla in, bearbeta och analysera ett empiriskt material i enlighet med vetenskaplig praxis;
kunna presentera och diskutera teoretiska och metodologiska val samt resultat och slutsatser muntligt och skriftligt;
kunna tydliggöra sambanden mellan syfte och forskningsfrågor, teoretiska och metodologiska val, analys och diskussion;
kunna presentera den genomförda studien på ett vårdat, enkelt och begripligt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna göra teoretiska och metodologiska val och argumentera för dessa i relation till syfte och forskningsfrågor;
visa etisk medvetenhet i planering och genomförande av det självständiga arbetet;
kunna diskutera och värdera studiens resultat i relation till tidigare forskning samt kommande yrkesverksamhet som speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling;
kunna kritiskt granska och konstruktivt diskutera egna och andras texter på vetenskaplig grund och utifrån speciallärarens yrkesroll.
Behörighetskrav
Univ: Introduktion till det specialpedagogiska fältet (7,5 hp), Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion (15 hp) samt Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer (7,5 hp), eller motsvarande. Därutöver 20 hp inom språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning gruppvis och individuellt. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens.
Handledningsresursen ska nyttjas under den tid då kurstillfället ges. Studerande som inte avslutat arbetet med uppsatsen kan efter begäran hos kursansvarig institution beviljas omregistrering och då eventuellt erhålla ytterligare handledning.
Examination
De förväntade studieresultaten examineras genom bedömning av
1. studentens presentation av sitt arbete samt opponering på annan students arbete vid seminarium (3 hp; U/G). Om arbetet skrivs av två studenter genomförs presentationen gemensamt. Opponering genomförs individuellt.
2. studentens skriftliga slutrapport (12 hp; U/G/VG). Om examensarbetet skrivs av två studenter förutsätts att dessa var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå, så att individuell bedömning kan säkerställas.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Student kan genomgå examination maximalt fem gånger.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 30
Litteraturen baseras på studentens egna sökningar och fastställs i samråd med handledare.