Engelskt namn: Degree project for Postgraduate Diploma in Special Needs Training with specialisation in the development of language, writing and reading
Denna kursplan gäller: 2021-08-16 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-16
Kurskod: 6SD011
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-05-06
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2021-05-21
Inom kursen ska den studerande självständigt planera och genomföra en empirisk studie som ger ett bidrag till kunskapsuppbyggnaden gällande speciallärarens yrkesroll och specialiseringen mot språk-, skriv- och läsutveckling, samt presentera denna i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet genomförs företrädesvis i par, men även enskilt arbete kan förekomma.
I kursen ingår även att ge respons på andra studenters studier och uppsatser.
Modul 1. Att skriva forskningsplan 2 hp
Inom modulen ska studenten skriva en forskningsplan för en empirisk studie. Arbetet inbegriper att
Vidare ska studenten genomföra en litteratursökning i anslutning till det valda området.
Modul 2. Att presentera, granska och diskutera vetenskapliga resultat 3 hp
Inom modulen ska studenten skriva en redovisning av den genomförda studien. Arbetet inbegriper att
Vidare ska studenten granska samt vid ett seminarium presentera och kritiskt diskutera andra studenters arbete utifrån relevanta vetenskapliga och etiska överväganden.
Modul 3. Slutrapport 10 hp
Inom modulen ska studenten färdigställa en vetenskaplig rapport om den genomförda studien. Arbetet inbegriper att
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 30 hp från termin 1 inom Speciallärarprogrammet samt lägst 20 hp från 6SD010 Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, eller motsvarande
Undervisningen sker på campus och via en digital kursplattform, i form av föreläsningar, seminarier och handledning gruppvis och individuellt.
Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av kursen. För mer information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se "Tekniska krav för nätkurser" på www.umu.se/student/sprakstudier/dokument
Examination sker genom bedömning av inlämningsuppgifter i samband med obligatoriska seminarier, opposition samt färdig rapport.
Modul 1: Examination sker genom bedömning av forskningsplan.
Modul 2: Examination sker dels genom bedömning en vetenskaplig text som innehåller syftesbeskrivning, forskningsbakgrund, metodbeskrivning, etisk diskussion samt redovisning av databearbetning, dataanalys och resultat, dels genom bedömning av muntlig opposition på medstudenters arbeten vid seminarium.
Modul 3: Examination sker genom bedömning av slutrapport. Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå, så att individuell bedömning kan säkerställas.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Vid examination av modul 1 och 2 används betygsgraderna Underkänd eller Godkänd. Vid examination av modul 3 används betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs detta betyg på modul 3. Varje modul måste vara genomgången med godkänt resultat innan studenten kan undergå examination på nästa modul.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov).
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna har meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten
Kursen ersätter den tidigare kursen 6LI008 Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling och kan inte ingå i examen tillsammans med denna.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2017 :
God forskningssed
Obligatorisk
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens
Elbro Carsten, Poulsen Mads, Erlandsson Anita
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 171 s. :
ISBN: 9789127145634
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och metodlitteratur utifrån vald forskningsuppgift (fastställs i samråd med handledare)