Litteratur i främmandespråksundervisningen, 7,5 hp
Engelskt namn: Literature in the Foreign Language Classroom
Denna kursplan gäller: 2018-07-23
och tillsvidare
Kurskod: 6SD009
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-05-31
Innehåll
I kursen knyts litteraturdidaktiska teorier och berättartekniska analysverktyg till konkret undervisningspraktik, såsom fiktionstolkning, skrivande och dramatisering. Efter en gemensam kursdel genomför de studerande en fördjupningsuppgift med anknytning till ett av grund- eller gymnasieskolans ämnen engelska eller moderna språk.
Moment 1 , Litteraturdidaktisk teori och praktik 5,5 hp (Literature teaching, theory and practice) Utifrån definitioner av några grundläggande begrepp och litteraturdidaktiska teorier diskuteras olika perspektiv på sådant som genrer, textformer och fiktionstolkning. I momentet behandlas också skönlitteraturens didaktiska möjligheter i främmandespråksundervisningen, inte minst i förhållande till grund- och gymnasieskolans läroplaner och värdegrund.
Moment 2 Litteraturdidaktisk tillämpning, 2 hp (Applying theory to practice) Inom detta moment genomför den studerande en tillämpningsuppgift innehållande ett didaktiseringsförslag med utgångspunkt i något av de teman som behandlas i moment 1. Tillämpningsuppgiften kopplas till ett av ungdomsskolans ämnen engelska eller moderna språk. I uppgiften ingår att välja skönlitteratur från aktuellt språkområde.
redogöra för likheter och skillnader mellan olika teoretiska ramverk
diskutera och problematisera litteraturdidaktikens utmaningar och möjligheter i främmandespråksundervisningen
Färdighet och förmåga
välja en skönlitterär text och motivera valet utifrån styrdokument och klassrumskontext
utifrån en tolkning av det valda skönlitterära materialet planera och genomföra en tillämpningsuppgift baserad på litteraturdidaktiska och litteraturvetenskapliga begrepp och teorier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt värdera litteraturdidaktikens roll i främmandespråksundervisningen
kritiskt analysera primärkällor
kritiskt granska litteraturdidaktiska teorier
Behörighetskrav
Gy: Engelska B/Engelska 6 samt Svenska B/Svenska 2 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 2.
Univ: Ett av följande alternativ: 1) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt examensarbete om minst 15 hp, eller 2) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt minst 2 års arbete som lärare efter examen, eller 3) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst två års undervisningserfarenhet, eller 4) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst 60 hp i något av ämnena psykologi, lingvistik, pedagogik, pedagogiskt arbete, ämnesdidaktik eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen är helt nätbaserad och består huvudsakligen av seminarier och gruppdiskussioner. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument
Examination
Examinationen av moment 1 sker genom bedömning av kortare skriftliga inlämningsuppgifter och kortare skriftliga bidrag till forumdiskussioner.
Examination av moment 2 sker genom bedömning av den skriftliga tillämpningsuppgiften.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Forumsdiskussioner bedöms dock bara med betygen Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på båda momenten.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Litteratur
Giltig från:
2018 vecka 30
Bräuer Gerd. Body and language : intercultural learning through drama Westport, CT : Ablex Pub. : 2002. : xvi, 251 p. : Obligatorisk Läsanvisning: Läses i urval enl. lärares anvisningar
Hall Geoff. Literature in language education Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2005. : 278 p. : ISBN: 9780230502727- Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läses i urval enl. lärares anvisningar
Teaching literature in a second language Parkinson Brian, Thomas Helen Reid Edingburgh : Edingburgh University Press : 2000 : viii, 205 s. : ISBN: 0-7486-1259-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Tornberg Ulrika Språkdidaktik 5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. : ISBN: 9789140691507 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läses i urval enl. lärares anvisningar
Styrdokument för grund och gymnasieskolan tillkommer. Tillhandahålls via lärplattform.
Texter med anknytning till den valda tillämpningsuppgiften tillkommer och väljs i samråd med lärare på kursen.