"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik, Att utveckla lärande och undervisning i språkliga kontexter, 7,5 hp

Engelskt namn: Developing Teaching and Learning in Language Contexts

Denna kursplan gäller: 2017-07-24 och tillsvidare

Kurskod: 6SD004

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-12-18

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2016-10-27

Innehåll

I kursen studeras teorier om och metoder för utveckling av undervisning med fokus på språkutveckling. Utifrån denna bakgrund genomförs en individuellt vald fördjupningsuppgift. Övning i att läsa och kritiskt granska vetenskaplig text ingår.

Förväntade studieresultat

För betyget godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera likheter och skillnader mellan några teorier om språkutvecklande arbetssätt
  • redogöra för några metoder för verksamhetsutveckling med fokus på lärande och undervisning i språkliga kontexter samt diskutera deras användbarhet

Färdighet och förmåga

  • planera och genomföra ett utvecklingsarbete med fokus på lärande och undervisning i språkliga kontexter
  • dokumentera och analysera utvecklingsarbetets genomförande och resultat mot bakgrund av läst litteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • planera och genomföra ett utvecklingsarbete i enlighet med forskningsetiska riktlinjer
  • kritiskt granska vetenskapliga texter utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Behörighetskrav


Gy: Engelska B/Engelska 6 samt Svenska B/Svenska 2 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 2.

Univ: Ett av följande alternativ:
1) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt examensarbete om minst 15 hp, eller
2) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt minst 2 års arbete som lärare efter examen, eller
3) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst två års undervisningserfarenhet, eller
4) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst 60 hp i något av ämnena psykologi, lingvistik, pedagogik, pedagogiskt arbete, ämnesdidaktik eller motsvarande.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad. Vid de fysiska träffarna genomförs gruppövningar, seminarier och föreläsningar.
Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på www.sprak.umu.se/student/dokument

 

Examination

Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom diskussioner av delar av kurslitteraturen via lärplattformen. En avslutande självständig analysuppgift redovisas muntligt och skriftligt.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända. 

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 3

Kurslitteratur

Burns Anne
Doing action research in English language teaching : a guide for practitioners
New York : Routledge : 2010 : x, 196 s. :
ISBN: 978-0-415-99144-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Critical Analysis of CLIL: Taking Stock and Looking Forward
Jasone Cenoz, Fred Genesee, Durk Gorter
Applied Linguistics 35(3) : 2014 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 243-262.

Conducting high quality writing intervention research: twelve recommendations
Graham Steve E., R. Harris Karen
Journal of Writing Research, 6(2) : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid. 89-123.

The Power of Feedback
Hattie John, Timperly Helen
Review of Educational Research. Vol. 77, No. 1, pp. 81-112 : 2007 :
http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf
Obligatorisk

Clarifying translanguaging and deconstructing named languages: A perspective from linguistics
Otheguy R., García O., Reid W.
Applied Linguistics Review, 6(3) : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 281-307.

Artiklar (ca 200 s.) hämtas på nätet eller via universitetsbibliotekets nätresurser. Litteratur till utvecklingsarbetet väljs i samråd med lärare.