Engelskt namn: Degree Project: Language Learning and Teaching
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-02
Kurskod: 6SD001
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Franska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Spanska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Tyska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-06-19
Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en vetenskaplig uppsats. Detta förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.
Kursen inleds med en forskningsmetodisk fördjupning som fokuserar formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Den innefattar även begreppsanvändning, källkritiska överväganden samt orientering i internationell forskning och litteratur inom för arbetet relevanta områden.
Utformningen av den egna forskningsrapporten genomförs stegvis och utgör därmed den röda tråden i kursen.
Kursen består av tre moment:
Moment 1: Forskningsplanering, 7,5 hp
Översikt över centrala teorier och metoder inom språkdidaktisk forskning. Individuell fördjupning inom ett delområde som förberedelse för den egna undersökningen. Utformning av forskningsplan där vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter problematiseras.
Moment 2: Genomförande av forskningsuppgift, 7,5 hp
Formulering av syfte och frågeställningar, insamling och analys av material. Utformning av utkast till forskningsrapport.
Moment 3: Forskningsrapportering, 15 hp
Färdigställande av forskningsrapport i form av en vetenskaplig artikel omfattande maximalt 15.000 ord. I dess slutversion ska följande delar vara väl beskrivna och motiverade: syfte och frågeställningar, insamling och analys av material, diskussion av resultaten mot bakgrund av en koncentrerad teoretisk bakgund. Försvar av den egna och opposition på annans examensarbete.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Moment 1
Moment 2
Moment 3
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Gy: Svenska B/Svenska som andraspråk B samt Engelska B. Univ: Minst en inriktning om 60 hp samt 60 hp inom allmänt utbildningsområde
Kursen inleds med fyra seminarier som behandlar och examinerar vetenskaplig problemformulering, sökning av nationella och internationella publikationer inom det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri.
Handledning sker i grupp men också enskilt. Den studerande skall regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Minst tre obligatoriska handledningsseminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras.
Hela eller delar av den planerade studien genomförs med fördel vid någon av de praktikskolor där studenten genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Omfattningen av vistelsen görs upp mellan studenten och praktikskolan. Arbetet på praktikskolan kan omfatta ca två veckor, vilket inkluderar diskussion kring problemformulering, ev. datainsamling samt presentation av studiens resultat.
Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examinationen i moment 1 görs dels fortlöpande, dels genom bedömning av utarbetad forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 1 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande moment.
Examinationen i moment 2 görs dels fortlöpande vid de obligatoriska seminarierna, dels genom bedömning av utkast till forskningsrapport. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd.
Examinationen i moment 3 görs genom bedömning av färdigställt examensarbete. Här krävs att den studerande presenterat och försvarat ett examensarbete som motsvarar de förväntade studieresultaten samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. Vid examinationen av detta moment används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på momentet vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på 15 hp.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Perry Fred L.
Research in applied linguistics : becoming a discerning consumer
2nd ed. : London : Routledge : 2011. : xxvi, 285 p. :
ISBN: 0-415-88570-1 ¹85.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Språkrådets skrifter 8.
God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk
Dessutom tillkommer för det specifika examensarbetet relevant litteratur.