"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för lärarexamen: Språkdidaktisk inriktning, 30 hp

Engelskt namn: Degree Project: Language Learning and Teaching

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6SD001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Franska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Spanska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Tyska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-06-19

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en vetenskaplig uppsats. Detta förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.

Kursen inleds med en forskningsmetodisk fördjupning som fokuserar formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Den innefattar även begreppsanvändning, källkritiska överväganden samt orientering i internationell forskning och litteratur inom för arbetet relevanta områden.

Utformningen av den egna forskningsrapporten genomförs stegvis och utgör därmed den röda tråden i kursen.

Kursen består av tre moment:

Moment 1: Forskningsplanering, 7,5 hp
Översikt över centrala teorier och metoder inom språkdidaktisk forskning. Individuell fördjupning inom ett delområde som förberedelse för den egna undersökningen. Utformning av forskningsplan där vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter problematiseras.

Moment 2: Genomförande av forskningsuppgift, 7,5 hp
Formulering av syfte och frågeställningar, insamling och analys av material. Utformning av utkast till forskningsrapport.

Moment 3: Forskningsrapportering, 15 hp
Färdigställande av forskningsrapport i form av en vetenskaplig artikel omfattande maximalt 15.000 ord. I dess slutversion ska följande delar vara väl beskrivna och motiverade: syfte och frågeställningar, insamling och analys av material, diskussion av resultaten mot bakgrund av en koncentrerad teoretisk bakgund. Försvar av den egna och opposition på annans examensarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Moment 1

  • formulera ett syfte och forskningsbara frågor
  • inplacera studien i ett forskningsområde genom att identifiera och definiera ett antal nyckelbegrepp med hjälp av forskningslitteratur
  • beskriva och motivera vald metod för insamling av material och där så är lämpligt anlägga etiska aspekter på den planerade forskningsuppgiften
  • sätta upp en realistisk tidsplan för arbetet

Moment 2

  • självständigt formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket 
  • uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet 
  • strukturera en sammanhängande presentation av den egna undersökningens syfte, frågeställningar, metodbeskrivning samt preliminära resultat

Moment 3

Kunskap och förståelse

  • uppvisa för forskningsuppgiften nöjaktiga kunskaper inom området språkdidaktik och grundläggande förståelse av nyckelbegrepp
  • uppvisa relevant och aktuell kunskapsbas i valet av primär- och sekundärkällor
  • uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap

Färdighet och förmåga

  • formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket 
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet 
  • bearbeta, tolka och analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer samt i uppsatsen redogöra för detta 
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat,
  • strukturera en sammanhängande presentation med väl underbyggda argument
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil
  • utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med anvisningar
  • kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera generaliserbarhet och begränsningar i vetenskapliga studier, däribland den egna
  • diskutera det egna arbetets slutsatser och deras implikationer för framtida forskning
  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv
  • där det är tillämpligt, diskutera forskares ansvar liksom möjliga konsekvenser av forskning, däribland den egna

Behörighetskrav

Gy: Svenska B/Svenska som andraspråk B samt Engelska B. Univ: Minst en inriktning om 60 hp samt 60 hp inom allmänt utbildningsområde

Undervisningens upplägg

Kursen inleds med fyra seminarier som behandlar och examinerar vetenskaplig problemformulering, sökning av nationella och internationella publikationer inom det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri.

Handledning sker i grupp men också enskilt. Den studerande skall regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Minst tre obligatoriska handledningsseminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras.

Hela eller delar av den planerade studien genomförs med fördel vid någon av de praktikskolor där studenten genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Omfattningen av vistelsen görs upp mellan studenten och praktikskolan. Arbetet på praktikskolan kan omfatta ca två veckor, vilket inkluderar diskussion kring problemformulering, ev. datainsamling samt presentation av studiens resultat.

Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

Examinationen i moment 1 görs dels fortlöpande, dels genom bedömning av utarbetad forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 1 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande moment.

Examinationen i moment 2 görs dels fortlöpande vid de obligatoriska seminarierna, dels genom bedömning av utkast till forskningsrapport. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd.

Examinationen i moment 3 görs genom bedömning av färdigställt examensarbete. Här krävs att den studerande presenterat och försvarat ett examensarbete som motsvarar de förväntade studieresultaten samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. Vid examinationen av detta moment används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på momentet vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på 15 hp.

Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Kurslitteratur

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perry Fred L.
Research in applied linguistics : becoming a discerning consumer
2nd ed. : London : Routledge : 2011. : xxvi, 285 p. :
ISBN: 0-415-88570-1 ¹85.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Språkrådets skrifter 8.

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk

Dessutom tillkommer för det specifika examensarbetet relevant litteratur.