"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för lärarexamen: Språkdidaktisk inriktning, 15 hp

Engelskt namn: Degree Project: Language Learning and Teaching

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SD000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-18

Innehåll

Kursen innebär ett studium av pedagogisk yrkesverksamhet med inriktning på språkdidaktik och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med den vetenskapliga uppsatsen förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.

Kursen inleds med en introduktion i vetenskapligt arbete med fokus på formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Den innefattar även begreppsanvändning och källkritiska överväganden inom för arbetet relevanta områden.

Utformningen av det egna examensarbetet utgör den röda tråden i kursen.

Opposition på ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet utgör en del av kursen.

Kursen består av två moment:

Moment 1: Forskningsplanering, 1,5 hp

Med hänvisning till några centrala teorier och metoder inom språkdidaktisk forskning väljs område för den individuella fördjupningen. Därefter utformas en forskningsplan där syfte och frågeställningar, kort forskningsbakgrund och metodbeskrivning ingår.

Moment 2: Genomförande och rapportering av forskningsuppgiften, 13,5 hp

Genomförande av den egna studien och färdigställande av vetenskaplig rapport omfattande maximalt 12 000 ord. I dess slutversion ska följande delar vara väl beskrivna och motiverade: syfte och frågeställningar, insamling och analys av material, diskussion av resultaten mot bakgrund av en teoretisk ram. Opposition på ett examensarbete och försvar av det egna arbetet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Moment 1: Forskningsplanering, 1,5 hp

  • självständigt formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket 
  • välja och presentera ett urval av forskningslitteratur kring valda frågeställningar och metod

Moment 2: Genomförande och rapportering av forskningsuppgiften, 13,5 hp
Kunskap och förståelse

  • uppvisa för forskningsuppgiften nöjaktiga kunskaper inom området språkdidaktik och grundläggande förståelse av språkdidaktiska nyckelbegrepp
  • uppvisa relevant och aktuell kunskapsbas i valet av källor
  • uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap

Färdighet och förmåga

  • formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket 
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet 
  • bearbeta, tolka och analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer samt i uppsatsen redogöra för detta 
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • diskutera teorier, egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat,
  • strukturera en sammanhängande presentation med väl underbyggda argument
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en i huvudsak vetenskaplig stil
  • utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med anvisningar
  • kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera generaliserbarhet och begränsningar i den egna studien,
  • diskutera det egna arbetets slutsatser och deras implikationer för pedagogisk yrkesverksamhet
  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv
  • där det är tillämpligt, diskutera forskares ansvar liksom möjliga konsekvenser av forskning, däribland den egna

Behörighetskrav

Univ: Minst en inriktning om 60 hp samt 45 hp inom allmänt utbildningsområde

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av fyra obligatoriska seminarier – introduktion, presentation av forskningsplan, 70%-seminarium samt examinationsseminarium – samt handledning i grupp och individuellt.

Vid de tre första seminarierna behandlas och examineras vetenskaplig problemformulering, sökning av nationella och internationella publikationer inom det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri.

Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Handledning sker i grupp men också enskilt. Den studerande skall regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Minst två obligatoriska handledningsträffar ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras.

Hela eller delar av den planerade studien kan genomföras via någon av de praktikskolor där studenten tidigare genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

Examination

Examinationen i moment 1 görs genom bedömning av utarbetad forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 1 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande moment.

Examinationen i moment 2 görs genom bedömning av opposition på ett examensarbete, försvar av den egna uppsatsen samt det färdigställda examensarbetet. Här krävs således att den studerande aktivt deltagit i examinationsseminariet, presenterat och försvarat ett examensarbete som motsvarar de förväntade studieresultaten samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. Vid examinationen av detta moment används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på momentet vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på 13,5 hp.

Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande finns på Umeå universitets hemsida.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 42

Kurslitteratur

Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Jarrick Arne, Josephson Olle
Lund : Studentlitteratur : 1988 : 129 s. :
ISBN: 91-44-26841-6 ; 158:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klarspråkstest
Språkrådet :
http://www.sprakradet.se/testet/
Obligatorisk

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk

Dessutom tillkommer för det specifika examensarbetet relevant litteratur.