Engelskt namn: Degree Project: Language Learning and Teaching
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6SD000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-18
Kursen innebär ett studium av pedagogisk yrkesverksamhet med inriktning på språkdidaktik och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med den vetenskapliga uppsatsen förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.
Kursen inleds med en introduktion i vetenskapligt arbete med fokus på formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Den innefattar även begreppsanvändning och källkritiska överväganden inom för arbetet relevanta områden.
Utformningen av det egna examensarbetet utgör den röda tråden i kursen.
Opposition på ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet utgör en del av kursen.
Kursen består av två moment:
Moment 1: Forskningsplanering, 1,5 hp
Med hänvisning till några centrala teorier och metoder inom språkdidaktisk forskning väljs område för den individuella fördjupningen. Därefter utformas en forskningsplan där syfte och frågeställningar, kort forskningsbakgrund och metodbeskrivning ingår.
Moment 2: Genomförande och rapportering av forskningsuppgiften, 13,5 hp
Genomförande av den egna studien och färdigställande av vetenskaplig rapport omfattande maximalt 12 000 ord. I dess slutversion ska följande delar vara väl beskrivna och motiverade: syfte och frågeställningar, insamling och analys av material, diskussion av resultaten mot bakgrund av en teoretisk ram. Opposition på ett examensarbete och försvar av det egna arbetet.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Moment 1: Forskningsplanering, 1,5 hp
Moment 2: Genomförande och rapportering av forskningsuppgiften, 13,5 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Minst en inriktning om 60 hp samt 45 hp inom allmänt utbildningsområde
Undervisningen består av fyra obligatoriska seminarier – introduktion, presentation av forskningsplan, 70%-seminarium samt examinationsseminarium – samt handledning i grupp och individuellt.
Vid de tre första seminarierna behandlas och examineras vetenskaplig problemformulering, sökning av nationella och internationella publikationer inom det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri.
Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Handledning sker i grupp men också enskilt. Den studerande skall regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Minst två obligatoriska handledningsträffar ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras.
Hela eller delar av den planerade studien kan genomföras via någon av de praktikskolor där studenten tidigare genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU).
Examinationen i moment 1 görs genom bedömning av utarbetad forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 1 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande moment.
Examinationen i moment 2 görs genom bedömning av opposition på ett examensarbete, försvar av den egna uppsatsen samt det färdigställda examensarbetet. Här krävs således att den studerande aktivt deltagit i examinationsseminariet, presenterat och försvarat ett examensarbete som motsvarar de förväntade studieresultaten samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. Vid examinationen av detta moment används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på momentet vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på 13,5 hp.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande finns på Umeå universitets hemsida.
Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Jarrick Arne, Josephson Olle
Lund : Studentlitteratur : 1988 : 129 s. :
ISBN: 91-44-26841-6 ; 158:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarspråkstest
Språkrådet :
http://www.sprakradet.se/testet/
Obligatorisk
God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk
Dessutom tillkommer för det specifika examensarbetet relevant litteratur.