Huvudområden och successiv fördjupning:
Spanska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-10
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2023-06-21
Innehåll
Kursen innehåller två delkurser.
Delkurs1: Lärande och undervisning i spanska, 4,5 hp Teaching and learning of Spanish
Delkurs 2: Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, 3 hp Scientific texts focussing on language teaching and learning
I den första delkursen, Lärande och undervisning i spanska, ingår studier av teorier om språkinlärning, en översikt över inflytelserika teoretiska paradigm inom språkdidaktik och dessas kopplingar till nuvarande styrdokument samt den Gemensamma referensramen i moderna språk (GERS). Utifrån detta utarbetar studenterna förslag till undervisningsaktiviteter som ska främja elevernas språkutveckling.
I den andra delkursen, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, behandlas forskning inom ämnesdidaktiken i språk, samt några analysmodeller som är relevanta för ämnet. Övning i att läsa, analysera, presentera och producera vetenskaplig text inom språkdidaktik.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna Kunskap och förståelse
redogöra för några teorier om hur inlärning av ett främmande språk går till;
redogöra för hur undervisning kan stödja språkinlärningsprocessen;
beskriva och diskutera de nationella styrdokumenten och deras koppling till de teorier om språkinlärning och språkundervisning som återfinns i den Gemensamma europeiska referensramen.
på spanska tillägna sig och sammanfatta språkdidaktisk forskning;
Färdighet och förmåga
utifrån ett givet material kunna utforma förslag till undervisningsaktiviteter i spanska;
skriva en kort sammanfattande akademisk text på spanska med inriktning mot språkdidaktik
analysera såväl form som innehåll i språkdidaktisk vetenskaplig text;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera kring egna erfarenheter av främmandespråkinlärning och sätta dessa i relation till språkdidaktisk teori;
motivera de didaktiska val som gjorts utifrån styrdokument och aktuell forskning.
Behörighetskrav
Univ: 22,5 hp spanska i intervallet 1-30 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
I delkurs 1, Lärande och undervisning i spanska, består undervisningen av seminarier relaterade till undervisning och forskning. I delkurs 2, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, består undervisningen av seminarier där övningar i analys av såväl form som innehåll i språkdidaktisk akademisk text samt egen textproduktion ingår.
Examination
Modul 1, Lärande och undervisning i spanska, examineras genom muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter. Modul 2, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift.
All examination genomförs individuellt.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moduler som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på lägst 4,5 högskolepoäng.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet..
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.