"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska för ämneslärare, kurs II, 30 hp

Engelskt namn: Spanish for the Upper Secondary School Levels, Course II

Denna kursplan gäller: 2017-08-07 och tillsvidare

Kurskod: 6SA012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-27

Innehåll

Grammatik och textuppbyggnad, skriftlig språkfärdighet, språkvetenskap, språkhistoria, litteratur, språkdidaktik samt språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv. Muntliga språkfärdighetsövningar ingår i momenten 3, 5, 6, 7 och 8.
Kursen omfattar följande moment:

Moment 1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 högskolepoäng
Studier av ett antal områden i den spanska grammatiken och spansk syntax i ett kontrastivt perspektiv gentemot svenska.

Moment 2. Projektplan inom språkdidaktik, 5 högskolepoäng
Träning i skriftlig produktion och argumentation samt källhantering i vetenskaplig text. Normregler för akademisk spanska. Momentet innehåller även ett mindre skriftligt arbete med vetenskaplig ansats kring en problemställning inom språkdidaktik.

Moment 3.  Språkvetenskap, 4,5 hp
Studier i allmän och spansk språkvetenskap.

Moment 4. Språkhistoria, 3 högskolepoäng
Studier av huvuddragen i spanskans utveckling från latinet till våra dagar. Vidare behandlas spanskans släktskap med och influenser från andra språk.

Moment 5. Spanskspråkig litteratur, 7,5 högskolepoäng
Studier av såväl litteraturhistoriska epoker och genrer under 1900-talet som litteraturvetenskapliga teorier och begrepp. De ingående litterära verken analyseras utifrån olika litteraturvetenskapliga perspektiv.

Moment 6. Språkdidaktik 2,5 högskolepoäng
Momentet innehåller studier i aktuell språkdidaktisk forskning som sätts i relation till konkreta undervisningssekvenser i spanska. Såväl nationella styrdokument som den europeiska referensramen för språkundervisning analyseras och relateras till planering, genomförande och evaluering av undervisning i spanska.

Moment 7. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 högskolepoäng
Studier av villkoren för språkundervisning i Spanien samt spanskt samhälle och kultur.
OBS! Momentet kan bytas ut mot moment 8 i det fall den studerande av sociala eller medicinska skäl inte kan delta i nämnda utlandsstudier.

Moment 8. Interkulturell fördjupning 2,5 hp
OBS! I det fall studenten inte deltar i Moment 7 ersätts det av ett av nedanstående alternativ:
– Interkulturell fördjupning Latinamerika, 2,5 högskolepoäng
eller
– Interkulturell fördjupning Spanien, 2,5 högskolepoäng.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • sammanfatta huvuddragen i spanskspråkig litteraturhistoria från modernismen fram till våra dagar;
  • visa grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig terminologi på spanska;
  • sammanfatta och exemplifiera grundläggande drag gällande spanskans utveckling från latinet till våra dagar, huvudsakligen med avseende på fonologi och morfologi, men även vokabulär;
  • sammanfatta aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling, framförallt gällande spanska som främmande språk;

Färdighet och förmåga

  • ur ett kontrastivt perspektiv tillämpa kunskaper om spansk syntax, fraseologi, idiomatiska uttryck, grammatik, synonymik och stilistik;
  • applicera modeller för att skriva vetenskapliga uppsatser genom att följa grundläggande normer för forskningsetik och källkritik;
  • analysera skönlitteratur tematiskt och strukturellt;
  • kunna söka, sammanställa och presentera information, både muntligt och skriftligt på spanska;
  • analysera undervisningsmaterial som förekommer i spanskundervisning i grund- och gymnasieskolan.;
  • välja ut och motivera stoff för en planering av undervisningssekvenser i spanska med hänvisning till relevant forskning och styrdokument utifrån ett planerings-, genomförande- och evalueringsperspektiv;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • jämföra och förklara interkulturella fenomen;
  • kritiskt granska och värdera olika didaktiska val utifrån relevant forskning, beprövad erfarenhet samt det regelverk som styr språkundervisningen i grundskola och gymnasieskola (styrdokumenten).

Behörighetskrav

22,5 hp spanska inom intervallet 1-30 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning och skolbesök. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan närvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Moment 1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 högskolepoäng
Föreläsningar och gruppövningar i spansk grammatik, där studiet av några kapitel i en spanskspråkig grammatik ingår. Övningar i vokabulär, fraseologi, idiomatiska uttryck, grammatik, synonymik och stilistik, skriftlig översättning ingår.

Moment 2. Projektplan inom språkdidaktik, 5 högskolepoäng
Grupphandledning kring projektplan med akademisk ansats inom språkdidaktik där några obligatoriska inlämningsuppgifter ingår.

Moment 3. Språkvetenskap, 4,5 högskolepoäng
Lektioner i språkvetenskap vari ingår muntliga språkfärdighetsövningar.

Moment 4. Språkhistoria, 3 högskolepoäng
Lektioner och föreläsningar i språkhistoria.

Moment 5. Modern spanskspråkig litteratur, 7,5 högskolepoäng
Lektioner i litteraturhistoria och seminarier kring de lästa texterna.

Moment 6. Språkdidaktik, 2,5 högskolepoäng
Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Moment 7. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 högskolepoäng
Momentet är förlagt till Universidad de Alcalá de Henares, Spanien. Genom ett antal skolbesök fördjupas kunskaperna kring språkundervisningens villkor.

Moment 8. Interkulturell fördjupning, 2,5 högskolepoäng
OBS! Detta moment ersätter i förekommande fall utlandsstudierna i moment 7.    

Lektioner om Spaniens eller Latinamerikas kultur och samhällsliv från 1970-talet och framåt.

Enskild handledning eller grupphandledning beroende på de studerandes ämnesval.

Examination

Moment 1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 högskolepoäng (Grammar and text structure)
Skriftligt prov i grammatik.

Moment 2. Projektplan inom språkdidaktik, 5 högskolepoäng (Project plan in language didactics)
a) Projektplan: Skriftliga inlämningsuppgifter (Project plan: written assignments) 2,5 hp
b) Projektplan: slutversion (Project plan: final version) 2,5 hp

Moment 3.  Språkvetenskap 4,5 högskolepoäng (Linguistics)
Fortlöpande examination och skriftliga inlämningsuppgifter

Moment 4.  Språkhistoria, 3 högskolepoäng (History of the Spanish language)
Skriftligt prov i språkhistoria

Moment 5. Spanskspråkig litteratur, 7,5 högskolepoäng (Literature in Spanish)
a) Hemtentamen i litteraturhistoria (Literature history: written take-home exam) 2 hp
b) Fortlöpande examination av de studerade litterära verken samt litteraturteori (Literary texts and theory: Continuous examination) 5,5 hp

Moment 6. Språkdidaktik, 2,5 högskolepoäng (Language didactics)
Examinationen sker genom obligatoriska seminarier.

Moment 7. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 högskolepoäng (Language teaching from an intercultural perspective)
Fortlöpande examination av utlandsstudierna (2,5 hp).

Moment 8. Interkulturell fördjupning, 2,5 högskolepoäng (Intercultural specialisation)
Fortlöpande examination samt ett avslutande seminarium kring en individuellt vald fördjupningsuppgift inom området Spaniens kultur och samhällsliv (2,5 hp) (Intercultural specialisation Spain)
alternativt
Fortlöpande examination samt ett avslutande seminarium kring en individuellt vald fördjupningsuppgift inom området Latinamerikas kultur och samhällsliv (2,5 hp).  (Intercultural specialisation Latin America)

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på lägst 20 högskolepoäng. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats, förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen ej överskrids.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 18

    Moment 1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp

    Fält Gunnar
    Spansk grammatik för universitet och högskolor
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 535 s. :
    ISBN: 91-44-01423-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Norstedts svensk-spanska ordbok : [56.000 ord och fraser]
    Benson Ken, Strandvik Ingemar, Santos Melero María Esperanza
    Stockholm : Norstedt : cop. 1993 : xxxviii, 685 s. :
    ISBN: 91-1-915612-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Projektplan inom språkdidaktik, 5 hp

    Litteratur för projektplan väljs i samråd med examinerande lärare.

    Tivenius Olle
    Uppsatsens inre liv
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144110097
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textkompendium, tillhandahålls via lärplattform. Obligatoriskt.

    Moment 3. Språkvetenskap, 4,5 hp

    Kompendium med texter i lingvistik. Obligatoriskt. Tillhandahålls via lärplattform.

    Moment 4. Språkhistoria, 3 hp

    Medina López Javier
    Historia de la lengua española. : español medieval 1
    2. ed. : Madrid : Arco Libros : 2003 : 90 s. :
    ISBN: 84-7635-382-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5. Litteratur, 7,5 hp

    Mastretta Ángeles
    Arráncame la vida.
    4. ed. : Barcelona : Seix Barral : 1995 : 238 s. :
    ISBN: 84-322-3093-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Puig Manuel
    El beso de la mujer araña
    8. ed. : Barcelona : Seix Barral : 1988 : 286 s. :
    ISBN: 84-322-3026-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    La casa de Bernarda Alba
    García Lorca Federico, Josephs Allen, Caballero Juan
    31. ed. : Madrid : Cátedra : 2004 : 205 s. :
    ISBN: 84-376-0068-5 (även tidigare ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Matute Ana María
    Historias de la Artámila
    6. ed. en Destinolibro : Barcelona : Destino : 2002 : 172 s. :
    ISBN: 84-233-2323-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    García Márquez Gabriel
    Cien años de soledad
    Madrid : Alfaguara : 2007. : cxxxviii, 609 p. :
    ISBN: 978-84-204-7183-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Buero Vallejo Antonio
    Historia de una escalera : Las meninas
    21. ed. : Madrid : Espasa Calpe : 1993 : 231 s. :
    ISBN: 84-239-1810-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Endast Hisoria de una escalera som är obligatorisk)

    Historia de las literaturas hispánicas : aproximaciones críticas
    Castro Andrea, Jiménez Tornatore Eduardo
    1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 285 s. :
    ISBN: 9789144072166
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium med poesi. Obligatoriskt. Tillhandahålls via lärplattform.

    Moment 6. Språkdidaktik, 2,5 hp

    Lärare, elever och spanska som modernt språk : styrkor och svagheter - möjligheter och hot
    Francia Guadalupe, Riis Ulla
    Uppsala : Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, Uppsala universitet : 2013 : 166 s. :
    ISBN: 9789150623604
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pautas para la evaluación del español como lengua extranjera
    Figueras Casanovas Neus, Puig Soler Fuensanta
    Madrid : Edinumen : 2013 : 181 str. :
    ISBN: 978-84-9848-242-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    MCER El marco común europeo de referencias para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/ Läroplaner, kursplaner och betygskriterier för grundskolan och gymnasiet, spanska Obligatorisk Artiklar tillkommer.

    Moment 7. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp

    Soler-Espiauba Dolores
    Contenidos culturales en la enseñanza del español como 2/L
    Madric : Arco libros : 2006 : 478 s. :
    ISBN: 84-7635-643-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 8. Interkulturell fördjupning, 2,5 hp

    Litteratur väljs i samråd med examinator

  • Giltig från: 2017 vecka 25

    Moment 1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp

    Fält Gunnar
    Spansk grammatik för universitet och högskolor
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 535 s. :
    ISBN: 91-44-01423-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Norstedts svensk-spanska ordbok : [56.000 ord och fraser]
    Benson Ken, Strandvik Ingemar, Santos Melero María Esperanza
    Stockholm : Norstedt : cop. 1993 : xxxviii, 685 s. :
    ISBN: 91-1-915612-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Projektplan inom språkdidaktik, 5 hp

    Litteratur för projektplan väljs i samråd med examinerande lärare.

    Tivenius Olle
    Uppsatsens inre liv
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144110097
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textkompendium, tillhandahålls via lärplattform. Obligatoriskt.

    Moment 3. Språkvetenskap, 4,5 hp

    Kompendium med texter i lingvistik. Obligatoriskt. Tillhandahålls via lärplattform.

    Moment 4. Språkhistoria, 3 hp

    Medina López Javier
    Historia de la lengua española. : español medieval 1
    2. ed. : Madrid : Arco Libros : 2003 : 90 s. :
    ISBN: 84-7635-382-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5. Litteratur, 7,5 hp

    Mastretta Ángeles
    Arráncame la vida.
    4. ed. : Barcelona : Seix Barral : 1995 : 238 s. :
    ISBN: 84-322-3093-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Puig Manuel
    El beso de la mujer araña
    8. ed. : Barcelona : Seix Barral : 1988 : 286 s. :
    ISBN: 84-322-3026-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    La casa de Bernarda Alba
    García Lorca Federico, Josephs Allen, Caballero Juan
    31. ed. : Madrid : Cátedra : 2004 : 205 s. :
    ISBN: 84-376-0068-5 (även tidigare ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Matute Ana María
    Historias de la Artámila
    6. ed. en Destinolibro : Barcelona : Destino : 2002 : 172 s. :
    ISBN: 84-233-2323-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    García Márquez Gabriel
    Cien años de soledad
    Madrid : Alfaguara : 2007. : cxxxviii, 609 p. :
    ISBN: 978-84-204-7183-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Buero Vallejo Antonio
    Historia de una escalera : Las meninas
    21. ed. : Madrid : Espasa Calpe : 1993 : 231 s. :
    ISBN: 84-239-1810-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Endast Hisoria de una escalera som är obligatorisk)

    Historia de las literaturas hispánicas : aproximaciones críticas
    Castro Andrea, Jiménez Tornatore Eduardo
    1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 285 s. :
    ISBN: 9789144072166
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium med poesi. Obligatoriskt. Tillhandahålls via lärplattform.

    Moment 6. Språkdidaktik, 2,5 hp

    Lärare, elever och spanska som modernt språk : styrkor och svagheter - möjligheter och hot
    Francia Guadalupe, Riis Ulla
    Uppsala : Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, Uppsala universitet : 2013 : 166 s. :
    ISBN: 9789150623604
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    MCER El marco común europeo de referencias para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/ Läroplaner, kursplaner och betygskriterier för grundskolan och gymnasiet, spanska Obligatorisk Artiklar tillkommer.

    Moment 7. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp

    Soler-Espiauba Dolores
    Contenidos culturales en la enseñanza del español como 2/L
    Madric : Arco libros : 2006 : 478 s. :
    ISBN: 84-7635-643-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 8. Interkulturell fördjupning, 2,5 hp

    Litteratur väljs i samråd med examinator