"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska III för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, 30 hp

Engelskt namn: Spanish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 3

Denna kursplan gäller: 2019-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 6SA010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-09

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2019-01-09

Innehåll

Kursen omfattar fyra moment:

Moment 1. Lingvistik, syntax, idiomatik samt översättning, 7,5 högskolepoäng
Fördjupade studier i modern lingvistik med fokus på spanskan. Vidareutveckling av kunskaper och färdigheter i spansk syntax och idiomatik, textproduktion med inriktning mot olika genrer.

Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
Studier av spanskspråkig litteratur från den spanska "guldåldern" fram till våra dagar. Verken ska representera såväl spansk som latinamerikansk litteratur. Vidare studeras motsvarande litteraturhistoriska epoker och genrer. Kunskaperna tillämpas genom litterär analys av de verk som studeras (ca. 2.500 sidor).

Moment 3. Språkdidaktik i ett interkulturellt perspektiv, 9 högskolepoäng
Syftet med momentet är även att de studerande ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till olika metoder och teorier inom språkdidaktiken genom fördjupade studier i språkdidaktik. OBS! Detta moment kan tillsammans med moment 4 i vissa fall bytas ut mot moment 5; se nedan.

Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Den studerande fördjupar sig inom ett individuellt valt område inom språkdidaktik och författar sedan en kortare vetenskaplig uppsats i (ca 10 sidor) som försvaras vid ett seminarium. Vidare skall den studerande aktivt delta i seminarier där uppsatser och metodproblem behandlas samt vara opponent vid ett seminarium. Momentet innehåller även studium av några för ämnesområdet relevanta språkdidaktiska verk. OBS! Detta moment kan tillsammans med moment 3 i vissa fall bytas ut mot moment 5; se vidare nedan

Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
Utifrån ett språkdidaktiskt perspektiv författas ett specialarbete på spanska på basis av en litteraturkurs om ca. 1.500 sidor, varav hälften i form av primärlitteratur. Arbetet genomförs med handledning och ska ventileras vid minst ett seminarium. OBS! Detta moment är i vissa fall utbytbart mot moment 3 och 4; se vidare ovan.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • kunna förklara och sammanfatta grundläggande teoretiska begrepp inom språkdidaktik, språkvetenskap och litteraturvetenskap;
  • kunna sammanfatta och förklara spanskans grundläggande fonologiska, morfologiska och syntaktiska utveckling från latinet till våra dagar, med särskilt fokus på medeltidsspanskan.

Färdighet och förmåga

  • i sin skriftliga produktion uppvisa en hög grad av språklig korrekthet samt kunna tillämpa fördjupade kunskaper om spansk morfologi, syntax och idiomatik;
  • kunna tillämpa relevanta litteraturvetenskapliga teorier samt tillämpa kunskaper om spansk och latinamerikansk litteraturhistoria i kritiska analyser av litterära verk och texter inom olika genrer;
  • kunna analysera, förklara och hantera vissa kommunikativa och språkliga situationer utifrån dess kulturella kontext;
  • kunna uttolka en medelsvår fornspansk text;
  • kunna självständigt kunna formulera ett problem och med utgångspunkt i detta avfatta en kortare uppsats på spanska inom spansk språkdidaktik samt kunna försvara denna vid ett slutseminarium;
  • analysera undervisningsmaterial som förekommer i spanskundervisning i grund- och gymnasieskolan och relatera detta till det språkdidaktiska forskningsfältet;
  • välja ut och motivera stoff för en planering samt evaluering av undervisningssekvenser i spanska med hänvisning till relevant forskning och styrdokument
  • uppvisa fördjupade kunskaper om teori och metod inom pragmatisk analys.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna utvärdera och förhålla sig kritiskt till språkdidaktiska modeller som är relevanta för undervisning i ämnet spanska;
  • strategiskt kunna utvärdera och välja lämpliga IKT-verktyg för undervisning i spanska;
  • kunna granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten.

Behörighetskrav

Hela Spanska I för ämneslärare + 22 hp från Spanska II för ämneslärare, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och lektioner. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Moment 1. Lingvistik, syntax, idiomatik samt översättning, 7,5 högskolepoäng
Undervisningen består av:
- lektioner och gruppövningar i spansk lingvistik;
- övningar i skriftlig översättning, syntax, skriftlig produktion, samt övningar över valda problem inom den spanska grammatiken.

Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng

Undervisningen består av examinerande seminarier.

Moment 3. Språkdidaktik, 9 högskolepoäng

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier samt enskild handledning.

Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng

Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels genom enskild handledning.

Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng

Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels såsom enskild handledning.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftliga slutprov, fortlöpande examination, seminarier samt inlämningsuppgifter.

Moment 1. Lingvistik, syntax, idiomatik samt översättning, 7,5 högskolepoäng
- skriftliga inlämningsuppgifter och muntlig presentation i Lingvistik (3,5 hp)
- skriftligt prov i Skriftlig produktion och översättning (4 hp).

Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
* fortlöpande examination av textkursen (4,5 hp)
* skriftligt prov i litteraturhistoria (3 hp).

Moment 3. Språkdidaktik, 9 högskolepoäng
Examinationen utgörs av obligatoriska seminarier samt en skriftlig inlämningsuppgift över ett valt språkdidaktiskt ämne (9 hp).

Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Examinationen utgörs av presentation av färdig uppsats och opposition vid ett obligatoriskt slutseminarium (6 hp).

Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
* redovisning av plan med problemställning, syfte, material, tidigare forskning och litteraturkurs (7,5 hp);
* bedömning av färdig uppsats som presenteras vid ett slutseminarium (7,5 hp).

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För att få Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 15 högskolepoäng.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska perspektiv samt att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Särskild vikt läggs även vid den studerandes språkliga korrekthet och stilistiska säkerhet i skrift på spanska.

För betyget Väl godkänd i det moment som omfattar specialarbetet läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Till alla salstentamina är anmälan via Studentwebben obligatorisk.Tentamensskrivningar görs vid Umeå Universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Studerande som redan har meriter som motsvarar den utbildning den har tänkt läsa vid Umeå universitet, kan få det tillgodoräknat. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 3

Moment 1. Lingvistik, syntax, idiomatik samt översättning (7,5 hp)

Fält Gunnar
Spansk grammatik för universitet och högskolor
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 535 s. :
ISBN: 91-44-01423-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reyes Graciela
El abecé de la pragmática
Madrid : Arco libros : 1995 : 71 s. :
ISBN: 84-7635-169-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Temas de gramática española para estudiantes universitarios : una aproximación cognitiva y funcional
Fernandez Susana S., Falk Johan
New York : Peter Lang : cop. 2014. : 317 s. :
ISBN: 9783631626993
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ruiz Gurillo Leonor
La lingüística del humor en español
Madrid : Arco/ Libros : 2012 : 163 s. :
ISBN: 9788476358351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Text- och övningskompendium i lingvistik (tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Moment 2. Spanskspråkig litteratur och kultur (7,5 hp)

Cejador y Frauca Julio
La vida de Lazarillo de Tormes : y de sus fortunas y adversidades
Madrid : Espasa-Calpe : 1962 : 253 s. :
ISBN: 84-239-3025-4 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

La vida es sueño
Calderón de la Barca Pedro, Gaston Rafael
2. ed., ilustrada : Zaragosa : Ebro : 1949 : 141 s. :
Obligatorisk

Cercas Javier
Soldados de Salamina
9. ed. : Barcelona : Tusquets Editores : 2001 : 209 s. :
ISBN: 84-8310-161-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Restrepo Laura
Delirio
Madrid : Alfaguara : 2004 : 342 s. :
ISBN: 84-204-0175-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Niebla
Unamuno Miguel de, Valdes Mario de
19, ed. : Madrid : Catedra : 2004 : 300 s. :
ISBN: 84-376-0347-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

de Cervantes Saavedra Miguel
El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha
Project Gutenberg: http://www.gutenberg.org/ebooks/2000 (eller valfri komplett utgåva) :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses i urval enl. lärares anvisningar

Los pazos de Ulloa
Pardo Bazán Emilia, Mayoral Marina
Madrid : Castalia : 1986 : 416 s. :
ISBN: 84-7039-476-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Doña Bárbara
Gallegos Rómulo, Miliani Domingo
Madrid : Cátedra : 1997 : 474 p. :
ISBN: 84-376-1539-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Historia esencial de la literatura española e hispanoamericana
Pedraza Jiménez Felipe B., Rodríguez Cáceres Milagros
Madrid : EDAF : 2000 : 783 s. :
ISBN: 84-414-0789-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Historia de las literaturas hispánicas : aproximaciones críticas
Castro Andrea, Jiménez Tornatore Eduardo
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 285 s. :
ISBN: 9789144072166
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv (9 hp)

Kurslitteratur väljs i samråd med examinator.

Moment 4. Didaktikarbete (6 hp)

Alonso Tapia Jesús
Motivación y aprendizaje en el aula : cómo enseñar a pensar
Madrid : Santillana : 2002 : 328 s. :
ISBN: 84-294-5531-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkboken : en antologi om språkundervisning och språkinlärning
Ferm Rolf, Malmberg Per, Rosander Bo
Stockholm : Statens skolverk : 2001 : 272 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=861
ISBN: 91-89314-47-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gagnestam Eva
Kultur i språkundervisning
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 182 s. :
ISBN: 91-44-03738-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sánchez Pérez Aquilino
Los métodos en la enseñanza de idiomas : evolución histórica y análisis didáctico
1. ed. : Madrid : Sociedad general española de librería : 1997 : 284 s. :
ISBN: 84-7143-593-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5. Specialarbete (15 hp)

Lagerholm Per
Språkvetenskapliga uppsatser
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-05645-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergsten Staffan
Litteraturvetenskap : en inledning
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 227 s. :
ISBN: 91-44-02332-4 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Payrató Lluís
De profesión, lingüista : panorama de la lingüística aplicada
2. rev. ed. : Barcelona : Ariel : 2003 : 143 s. :
ISBN: 84-344-2813-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar i anslutning till det valda ämnet
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Övrig litteratur väljs i samråd med berörd handledare.
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Lindblad Inga-Britt
Uppsatsarbete : en kreativ process
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 70 s. :
ISBN: 91-44-00797-3 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst