"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik - moderna språk i fokus. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Teaching Modern Languages

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6SA005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05

Innehåll

I kursen ingår studier av språkdidaktik med fokus på kursplanernas övergripande mål, teorier om språkutveckling, bedömning och betygssättning och diskussioner om tillämpning i den egna språkundervisningen. Vidare ingår studier av undervisningsspråket och av texter på undervisningsspråket ur olika perspektiv, träning av den egna kommunikationsförmågan samt en individuellt vald fördjupningsuppgift. Kursen omfattar 4 moment: Moment 1: Språkdidaktik, 7,5 hp Moment 2: Individuell fördjupning i språkdidaktik, 7,5 hp Moment 3: Att arbeta med målspråket, 7,5 hp Moment 4: Att arbeta med texter på målspråket, 7,5 hp

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • utifrån den gemensamma europeiska referensramen för språk kunna bedöma kompetens i undervisningsspråket, utarbeta en plan för förbättring av densamma samt utvärdera resultatet; • kunna uppvisa god kännedom om aktuella teorier om språkutveckling och reflektera kring deras tillämpning i olika undervisningssituationer; • kunna redogöra för betydelsen hos språkkursplanernas centrala begrepp och reflektera kring deras tillämpning i olika undervisningssituationer; • uppvisa god förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier; • kunna analysera texter på målspråket ur språkligt, innehållsligt och i förekommande fall litterärt perspektiv; • utifrån genomförd textanalys kunna diskutera tillämpning i olika undervisningssituationer; • kunna kritiskt granska tryckt och digitalt undervisningsmaterial ur olika perspektiv och utifrån en sådan granskning diskutera didaktiska konsekvenser.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av obligatoriska seminarier samt handledning via lärplattform. Närvaro är obligatorisk i de moment och delar av moment som inte avslutas med skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den stude¬rande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Tillgång till en dator med Internetuppkoppling krävs. Följande är minimikrav: • PC med Windows 2000/XP eller Mac med OS X • Ljudkort och högtalare eller hörlurar. • Webbläsare: Internet Explorer, senaste version. (Safari eller Firefox på Mac) • Internetuppkoppling: 56k modem* eller bredband. * Det är vår ambition att det ska gå att följa kursen med modemuppkoppling, vissa problem kan dock uppstå om modemuppkopplingen inte håller tillräckligt hög kvalitet. Moment 1 Språkdidaktik (7,5 hp) Theories of Language Teaching, 7,5 credits Innehåll De didaktiska momenten utgår från en problematisering av kursplanernas nyckelbegrepp allsidig kommunikativ förmåga och interkulturell förståelse. Utifrån den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEF) diskuteras modeller för bedömning och betygs¬sättning i relation till skolans styrdokument. Nya forskningsrön om språkinlärning/-utveck¬ling presenteras och deras didaktiska implikationer diskuteras. Undervisning Obligatoriska seminarier samt gruppdiskussioner och handledning via lärplattform. Examination Redovisning av läst litteratur via lärplattform samt en skriftlig uppgift. Moment 2 Individuell fördjupning i språkdidaktik (7,5 hp) Didactics Assignment, 7,5 credits Innehåll Individuellt vald fördjupning inom ett specifikt område av språkdidaktik. Undervisning Obligatoriska seminarier samt gruppdiskussioner och handledning via lärplattform. Examination Muntlig och skriftlig presentation av rapport. Moment 3 Att arbeta med målspråket (7,5 hp) Language in the Classroom, 7,5 credits Innehåll Studier av modernt språkbruk ur olika perspektiv och träning av detsamma. Diskussion av modeller för arbete med språkliga fenomen i språkundervisningen med tyngdpunkt på tillämpning av de förvärvade kunskaperna om målspråket. Kritisk granskning av tryckt och digitalt undervisningsmaterial. Undervisning Obligatoriska seminarier samt gruppdiskussioner och handledning via lärplattform. Examination Skriftliga analysuppgifter (5 hp); Tillämpningsuppgifter (2,5 hp). Moment 4 Att arbeta med texter på målspråket (7,5 hp) Texts in the Classroom, 7,5 credits Innehåll Studier av samtida texter på målspråket av olika slag, t.ex. aktuell skönlitteratur, barn- och ungdoms¬litteratur, film, e-post och chatt, och deras tillämpning i undervisningen. Kritisk granskning av tryckt och digitalt undervisningsmaterial. Undervisning Obligatoriska seminarier samt gruppdiskussioner och handledning via lärplattform. Examination Skriftliga analysuppgifter (5 hp); Tillämpningsuppgifter (2,5 hp).

Examination

Formerna för bedömning av de studerandes prestationer framgår under rubriken ”Examination” inom varje moment ovan Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 15 högskolepoäng. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare, se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 34

Moment 1 Språkdidaktik (7,5 hp)

Obligatorisk litteratur

Forskning om undervisning i främmande språk :b rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004
Larsson Ringqvist Eva, Valfridsson Ingela
Växjö : Växjö University Press : 2005 : 236, [5] s. :
ISBN: 91-7636-450-X
Se Umeå UB:s söktjänst

How languages are learned.
Lightbown Patsy M., Spada Nina
2., rev. ed. : Oxford : Oxford Univ. Press : cop. 1999 : xvi, 192 s. : ill., tab. :
ISBN: 0-19-437000-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkboken. : En antologi om språkundervisning och språkinlärning.
Stockholm : Skolverket/Myndigheten för skolutveckling :
Läsanvisning: (Artiklarna av Andered, Ericson, Lundahl, Malmberg och Tornberg). (Kan hämtas på http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_form-submit/true/_rp_publdbExternal_action/publicationSearch)

Språkdidaktiska artiklar

Läsanvisning: Kompendium (c:a 30 s), tillhandahålls på inst. I detta ingår: Kjellin, Olle, 2004. Naturlig språkinlärning på hjärnans villkor. I: Linnarud, Moira (red). Perspectives on language and learning, 12-20. Karlstad: Karlstad University Press. Linnarud, Moira. 2002. Is less more? - some research findings on response to second language writing. Moderna språk, XCVI(2), 128-135. Tholin, Jörgen. 2003. Hur betygssätter skolor språkligt lärande? I: Linnarud, Moira & Erica Sandlund (utg): Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höststymposium, Karlstad. 7-8 november 2002. Stockholm: ASLA. Information om Europeisk språkportfolio, (http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/sprak/europeisk_sprakportfolio/ Kursplaner för ungdomsskolan.

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2 Individuell fördjupning i språkdidaktik (7,5 hp)

Obligatorisk litteratur

Litteratur väljs i samråd med handledare.

Moment 3 Att arbeta med målspråket (7,5 hp)

Obligatorisk litteratur

Stencilerat material, tillhandahålls på institutionen. Digitalt och tryckt undervisningsmaterial. Material som hämtas från internet enligt lärares anvisningar.

Moment 4 Att arbeta med texter på målspråket (7,5 hp)

Obligatorisk litteratur

Barn- och ungdomslitteratur (c:a 300 s.) väljs i samråd med läraren. Skönlitteratur (c:a 500 s.) välj i samråd med läraren. Digitalt och tryckt undervisningsmaterial. Textkompendium, tillhandahålls på institutionen.