"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska B3 med didaktisk inriktning inom lärarprogrammet, 30 hp

Engelskt namn: Spanish B3 for Students on Teacher Education Programmes

Denna kursplan gäller: 2012-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 6SA000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2009-10-29

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2011-11-29

Innehåll

Muntlig och skriftlig fri produktion, översättning och syntaxstudier, spanskspråkig litteratur, språkhistoria, språkvetenskap, språkdidaktik och språkmetodik. Kursen omfattar följande moment: Moment 1. Skriftlig språkfärdighet (6 hp) Moment 2. Språkhistoria och språkvetenskap med muntlig färdighet (7,5 hp) Moment 3. Modern spanskspråkig litteratur (4,5 hp) Moment 4. Språkdidaktik (VFU) (3 hp) Moment 5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv (VFU) (9 hp) Moment 6. Didaktikfördjupning (4 hp) Innehållet beskrivs närmare under Undervisningens uppläggning.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska den studerande: - kunna uppvisa en fördjupad förmåga att tillämpa syntaktiska och morfologiska skillnader mellan spanskan och svenskan; - uppvisa en relativt god förmåga att anpassa sitt skriftspråk till den stilnivå som olika situationer kräver samt ha förvärvat ett bredare och mer nyanserat ordförråd; - uppvisa grundläggande kunskaper om spanskans utveckling från latinet till våra dagar, huvudsakligen med avseende på fonologi och morfologi, men även vokabulär; - uppvisa grundläggande kunskaper om språkvetenskapens terminologi samt språkvetenskapliga skolor under 1900-talet; - urskilja huvuddragen i spanskspråkig litteraturhistoria från 1898 års generation fram till våra dagar; - kunna genomföra en fördjupad strukturell analys av de litterära verken; - behärska modeller för att skriva vetenskapliga uppsatser genom att följa grundläggande normer för forskningsetik och källkritik; - uppvisa fördjupade kunskaper om aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling, framförallt gällande spanska, i grund- och gymnasieskolan; - uppvisa viss interkulturell kompetens gällande Spanien och Sverige samt förmåga att analysera kulturbegreppet; - kunna analysera och tillämpa olika didaktiska modeller i spanska utifrån ett planerings-, genomförande- och evalueringsperspektiv; - kunna analysera, bedöma, dokumentera och värdera elevers lärande och kunskapsutveckling i förhållande till verksamhetens mål och befintliga betygskriterier.

Behörighetskrav

Univ: Spanska A3 med didaktisk inriktning inom lärarprogrammet, 30 högskolepoäng, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, lektioner samt handledning i samband med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren i hans/hennes uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan närvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. Moment 1. Skriftlig språkfärdighet, 6 högskolepoäng Innehåll Studier av ett antal områden i den spanska grammatiken med särskild tonvikt på det kontrastiva perspektivet. Tillämpning av dessa kunskaper i form av översättning och fri skriftlig produktion (uppsats). Undervisning Undervisningen består av - föreläsningar och gruppövningar i spansk grammatik, där studiet av några kapitel i en spanskspråkig grammatik ingår; - kurs i skriftlig översättning ("skrivkurs"), vari övas vokabulär, fraseologi, idiomatiska uttryck, grammatik, synonymik och stilistik; - kurs i uppsatsskrivning. Examination Examinationen utgörs av a) skriftligt prov i översättning (4,5 hp); b) prov i uppsatsskrivning (1,5 hp). Moment 2. Språkhistoria och språkvetenskap med muntlig färdighet, 7,5 högskolepoäng Innehåll Studier av det spanska språkets utveckling. Dessutom studier av grundbegrepp och terminologi samt språkliga och kommunikativa funktioner i spanskan. Tillämpning i form av muntliga språkfärdighetsövningar med grundläggande kommunikationsteknik. Undervisning Undervisningen består av: - föreläsningar i språkhistoria; - föreläsningar och obligatoriska gruppövningar i språkvetenskap; - obligatoriska gruppövningar i muntlig språkfärdighet samt grundläggande kommunikationsteknik. Examination a) skriftligt prov i språkhistoria (3 hp); b) fortlöpande muntlig och skriftlig examination i språkvetenskap (3 hp); c) fortlöpande examination i muntlig språkfärdighet: obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i konversationsövningarna (1,5 hp). Moment 3. Modern spanskspråkig litteratur, 4,5 högskolepoäng Innehåll Fördjupade studier av spanskspråkig litteratur från 1898 års generation till våra dagar. Studier av de spansktalande ländernas moderna litteraturhistoria. De lästa texterna (c:a 1100 sidor) behandlas ur såväl språklig som litterär synvinkel. Undervisning Undervisningen består av föreläsningar i litteraturhistoria och obligatoriska seminarier kring de lästa texterna. Examination Examinationen utgörs av a) skriftligt prov på litteraturhistorien (1,5 hp); b) fortlöpande examination på de lästa texterna (3hp). Det skriftliga provet i litteraturhistoria kan, efter överenskommelse mellan de studerande och den kursansvarige, bytas ut mot fortlöpande examinatorier. Moment 4. Språkdidaktik (VFU), 3 högskolepoäng Innehåll Studier av språkdidaktiska och språkmetodiska problemställningar med spanska som undervisningsspråk samt aktuella forskningsrön kring språkinlärning. Dessutom ett antal verksamhetsförlagda aktiviteter på partnerskolor där uppgifter utifrån den lästa litteraturen ingår. Undervisning Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier i nära anslutning till de verksamhetsförlagda delarna. Examination Examinationen sker fortlöpande (3 hp). Moment 5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv (VFU), 9 högskolepoäng Innehåll Fördjupad språkfärdighetsträning i en autentisk miljö vid Universidad de Alcalá, ökad insikt i värdlandets kultur och samhällsliv samt fördjupade kunskaper om språkundervisning ur ett interkulturellt perspektiv. Utveckling av motsvarande färdigheter vid partnerskolan. Vidare fördjupade kunskaper om språkinlärning, planering, genomförande och utvärdering av undervisning för olika nivåer. Undervisning Undervisningen består av: - Lektioner, föreläsningar, studiebesök och annan undervisning som ordnas av ansvariga på den ort som besöks. - Seminarier i anslutning till egen undervisning på partnerskolan före och efter resan. Examination a) Skriftlig rapport på 2-3 sidor över en språkdidaktisk problemställning med anknytning till den svenska VFU-perioden (2 hp); b) Skriftligt arbete på 2-3 sidor med anknytning till interkulturell kompetens inom undervisningen (2 hp). Examinationen i ovanstående moment utformas så att en bedömning av den individuella prestationen är möjlig; c) Bedömning av undervisningsövningar genom lektionsbesök och uppföljande didaktiksamtal samt aktivt deltagande i verksamheten vid partnerskolan där egen undervisning ingår. Slutseminarium efter fullgjord verksamhet på partnerskolan. (5 hp). OBS! I de fall där studerande av sociala eller medicinska skäl inte har möjlighet att delta i de utlandsförlagda studierna, kan de delar av examinationen som är beroende av eller genomförs under resan (5 a och 5b), bytas ut mot moment 6 (4 hp). Moment 6. Didaktikfördjupning. 4 högskolepoäng Innehåll Självständig undersökning och presentation av en problemställning inom språkdidaktik utifrån gällande styrdokument och några läromedelspaket samt dokumentation över några modeller enligt vilka begreppen kommunikation och interkulturalitet återspeglas i spanskundervisningen i dag. Allt arbete genomförs i samråd med partnerskolan. Undervisning Undervisningen består av lektioner och enskild handledning. Examination Ett skriftligt arbete om 5-6 sidor där en språkdidaktisk problemställning presenteras och diskuteras (4 hp); OBS! Detta moment är utbytbart mot delar av moment 5. Se vidare ovan.

Examination

Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 15 högskolepoäng. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå Universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå Universitet (Dnr 545-3317-02)

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 3

Moment 1. Skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Fält Gunnar
Spansk grammatik för universitet och högskolor
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 535 s. :
ISBN: 91-44-01423-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Norstedts svensk-spanska ordbok : [56.000 ord och fraser]
Benson Ken, Strandvik Ingemar, Santos Melero María Esperanza
Stockholm : Norstedt : cop. 1993 : xxxviii, 685 s. :
ISBN: 91-1-915612-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tidningsartiklar (tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Diccionario para la enseñanza de la lengua española : español para extranjeros
Barcelona : VOX : 2002 : xxxii, 1248 s.b ill. :
ISBN: 978-84-8332-111-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alarcos Llorach Emilio
Gramática de la lengua española
Madrid : Espasa-Calpe : 1994 : 406 s. :
ISBN: 84-239-7840-0
Se Umeå UB:s söktjänst

A new reference grammar of modern Spanish
Butt John, Benjamin Carmen
3. ed. : London : Arnold : 2000 : xii, 572 s. :
ISBN: 0-340-71951-6 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mesanza López Jesús
Cómo escribir bien : ortografía y temas afines
Madrid : Editorial Escuela española : 1995 : 276 s. :
ISBN: 84-331-0658-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Norstedts spanska idiombok : [3.400 idiom]
Sjödin Maria, Lexell Martin
Stockholm : Norstedt : 1993 : [6], 151 s. :
ISBN: 91-1-925381-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Diccionario de la lengua española.
22. ed. : Madrid : Espasa Calpe : 2001 : 2 vol. :
ISBN: 84-239-6814-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Diccionario panhispánico de dudas
Madrid : Santillana : 2005 : xxxi, 848 s. :
ISBN: 84-294-0623-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2. Språkhistoria och språkvetenskap med muntlig färdighet, 7,5 hp

Textos de lingüistica. (Tillhandahålls av institutionen).
Gamboa José, Esquivel María Denis
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Aronsson Berit
Kompendium i spansk språkhistoria (tillängligt via spanskans kurswebb)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Cano Aguilar Rafael
El español a través de los tiempos
Madrid : Arco/Libros : 1988 : 326 s. :
ISBN: 84-7635-044-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Gómez Capuz Juan
Préstamos del español : lengua y sociedad
Madrid : Arco Libros : 2004 : 76 s. :
ISBN: 84-7635-570-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Lapesa Rafael
Historia de la lengua espanola
Madrid : Gredos : 2001 :

Söhrman Ingemar
Así nació el español (video som finns tillgänglig på kurswebben).
Institutionen för språkstudier :

Söhrman Ingmar
Språk, nationer och andra farligheter
Stockholm : Arena : 1997 : 183, [1] s. :
ISBN: 91-7843-123-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Söhrman Ingmar
Vägen från latinet : de romanska språkens historia
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 221 s. :
ISBN: 91-44-01420-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3. Spanskspråkig litteratur, 4,5 hp

Cela Camilo José
La familia de Pascual Duarte
9. ed. : Barcelona : Destino : 2006 : 188 s. :
ISBN: 84-233-3479-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Montero Rosa
Temblor
Barcelona : Seix Barral : 2000 :
Obligatorisk

La casa de Bernarda Alba
García Lorca Federico, Josephs Allen, Caballero Juan
31. ed. : Madrid : Cátedra : 2004 : 205 s. :
ISBN: 84-376-0068-5 (även tidigare ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lemebel Pedro
Tengo miedo torero
Nueva ed. : La Habana : Casa de las Américas : 2006 : 156 s. :
ISBN: 959-260-140-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Matute Ana María
Historias de la Artámila
6. ed. en Destinolibro : Barcelona : Destino : 2002 : 172 s. :
ISBN: 84-233-2323-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Textmaterial som tillhandahålles av institutionen
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Asís Garrote Maria Dolores de
Última hora de la novela en Espana
Madrid : Eudema : 1990 : 469 s. :
ISBN: 84-7754-064-0
Se Umeå UB:s söktjänst

García López José
Historia de la literatura española
20. ed. : Barcelona : Vicens-Vives : 1990,g (tr. 1997) : 789 s. :
ISBN: 84-316-0597-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Las literaturas hispánicas : introducción a su estudio.
Garfield Evelyn Picon, Schulman Ivan A.
Detroit : Wayne State Univ. Press : cop. 1991 : 248 s. :
ISBN: 0-8143-1863-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Shimose Pedro
Historia de la literatura hispanoamericana.
Madrid : Playor : 1993 :

Bal Mieke
Teoría de la narrativa : (una introducción a la narratología)
Madrid : Cátedra : 1985 : 164 s. :
ISBN: 84-376-0504-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Sánchez Ferrer José Luis
El realismo mágico en la novela hispanoamericana en el siglo XX
Madrid : Anaya : 1990 : 96 p. :
ISBN: 84-207-3726-7 (cover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Språkdidaktik (VFU), 3 hp

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplaner, kursplaner och betygskriterier för grundskolan och gymnasiet, spanska. (Tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Alonso Tapia Jesús
Motivación y aprendizaje en el aula : cómo enseñar a pensar
Madrid : Santillana : 2002 : 328 s. :
ISBN: 84-294-5531-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Språk för livet : [idébok i språkdidaktik]
Eriksson Rigmor, Jacobsson Annsofi
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05064-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindberg Inger
Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
ISBN: 91-27-50496-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv (VFU), 9 hp

Soler-Espiauba Dolores
Contenidos culturales en la enseñanza del español como 2/L
Madric : Arco libros : 2006 : 478 s. :
ISBN: 84-7635-643-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Oliveras Vilaseca Àngels
Hacia la competencia intercultural en el aprendizaje de una lengua extranjera : estudio del choque cultural y los malentendidos
Madrid : Editorial Edinumen : 2000 : 134 s. :
ISBN: 84-89756-33-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Moreno Fernández Francisco
Las variedades de la lengua española y su enseñanza
Madrid : Arco/ Libros : 2010 : 259 s. :
ISBN: 978-84-7635-802-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 6. Didaktikfördjupning, 4,5 hp

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkmetodik (tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Läroplaner, kursplaner och betygskriterier för grundskolan och gymnasiet, spanska. (Tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Språkboken : en antologi om språkundervisning och språkinlärning
Ferm Rolf, Malmberg Per, Rosander Bo
Stockholm : Statens skolverk : 2001 : 272 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=861
ISBN: 91-89314-47-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Levihn Ulf
Språkpedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1991 : 123, [1] s. :
ISBN: 91-40-61348-8 ; 279:00
Se Umeå UB:s söktjänst

La adquisición de la lengua española
López Ornat Susana, Fernández Almudena
Madrid : Siglo Veintiuno de España : 1994 : 612 s. :
ISBN: 84-323-0847-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Widdowson Henry George
Aspects of language teaching
Oxford : Oxford Univ. Press : 1990 : xiii, 213 s. :
ISBN: 0-19-437183-2 (inb.) ; £22.00
Se Umeå UB:s söktjänst