Engelskt namn: Religious Studies 2
Denna kursplan gäller: 2025-02-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2025-02-17
Kurskod: 6RV020
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Religionsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-06-11
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2025-02-20
Under kursen studeras världsreligionerna judendom, kristendom och islam, deras tro och praktik i historia och nutid. Grundläggande frågor inom etiken behandlas och hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning diskuteras, slutligen behandlas religionspsykologiska perspektiv på individers religiösa erfarenheter och beteenden. Under denna termin har de didaktiska inslagen två teman: religion i praktiken med exempelvis studiebesök som undervisningsform och religionens koppling till identitet där exempelvis religionens betydelse för individen diskuteras och synen på olika religiösa grupperingar. I alla moment ingår diskussioner kring skolnära forskning relevanta för ämnet.
Moment 1 Judendom, kristendom och islam 15 hp (Judaism,
Christianity, and Islam 15 ECTS)
Under momentet studeras judendomens, kristendomens och islams utveckling i deras sociala, politiska och religiösa kontexter. Kursen innebär också en introduktion till religiösa urkunder och uppmärksamhet ägnas åt religionernas innehåll och uttrycksformer i ett historiskt, nutida och jämförande perspektiv både ur ett internationellt och svenskt perspektiv. Kursen problematiserar ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv i ett didaktiskt perspektiv. Judendomens, kristendomens och islams mångfald belyses för att kunna anpassas till undervisningssituationer. De religionsdidaktiska inslagen behandlar olika former av didaktiska utmaningar lärare möter som är direkt relaterade till momentets innehåll så som antisemitism och islamofobi. Kursen behandlar också studiebesökets plats i undervisningen utifrån både praktiska och teoretiska perspektiv.
Moment 2 Etik, världsbild och livshållning 7,5 hp (Ethics, Worldview, and Practice 7,5 ECTS)
Momentet behandlar grundläggande frågor inom etiken och diskuterar hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning. Vad är etik? Hur får vi kunskap i etiska frågor? Hur påverkar olika religiösa och sekulära livshållningar etiska uppfattningar? Finns det någon allmänmänsklig etik? Vilken social och politisk roll har olika etiska teorier spelat? Dessa och andra frågor behandlas utifrån både historiska och samtida perspektiv, t.ex. genus och mångkultur. Aktuella debatter inom t.ex. bioetiken tas upp. Kursens didaktiska inslag ger underlag för skolans etikundervisning och verktyg för att förhålla sig till skolan som en pluralistisk och mångkulturell mötesplats för olika livshållningar och perspektiv.
Moment 3 Religionspsykologi, 7,5 hp (Psychology of Religion, 7,5 ECTS)
Momentet ger grundläggande kunskaper om religionspsykologisk forskning, teori och metod. Etablerade teorier inom forskningsfältet granskas och tillämpas vid analyser av religiositetens psykologiska förutsättningar och funktioner. Kursens didaktiska inslag fokuserar på praktiska övningar, framförallt deltagande observation, med fokus på religionspsykologi.
Moment 1 Judendom, kristendom och islam 15 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2 Etik, världsbild och livshållning 7,5hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3 Religionspsykologi 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Religionsvetenskap 1, med godkänt resultat på 22.5 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.
Varje moment examineras för sig. Detta sker genom didaktiska uppgifter, muntliga examinationer, salstentamen, hemtentamen, examinerande uppgifter och quiz. Didaktiska uppgifter, quiz och fältstudieuppgifter bedöms med betygsgraderna Godkänd och Underkänd. Salstentamen, hemtentamen, didaktiska uppgifter urkunder och examinerande uppgifter bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
För att erhålla Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 18 hp av de delar som bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd samt Godkänd på övriga delar. För betyget godkänd på hela kursen behöver kursens samtliga delar vara bedömda med minst betyget godkänd.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
I en examen får denna kurs inte inkluderas tillsammans med en annan kurs med liknande innehåll. Vid osäkerhet bör studenten konsultera studierektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå Universitet.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.