"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskap III: påbyggnadskurs, 30 hp

Engelskt namn: Religious Studies III: Specialization Course

Denna kursplan gäller: 2014-10-13 och tillsvidare

Kurskod: 6RV002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-27

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2014-10-24

Innehåll

Kursen behandlar interaktionen mellan religion, individ och samhälle. Kursen breddar och fördjupar tidigare tillägnade kunskaper i religionsvetenskap och lägger särskild tyngdpunkt på etik inom några världsreligioner. Kursen består av fyra moment.

Moment 1 Metod och Teori  5hp
Inom momentets ramar presenteras grundläggande metod och teori för uppsatsskrivande. Studenterna fördjupar sig sedan i relevanta metoder och teorier för valda uppsatsområden.

Moment 2 Religion och etik 5 hp
Momentet behandlar etik inom religionerna hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam. Inom momentet kommer religionernas teoretiska och praktiska perspektiv på etik behandlas.

Moment 3    Individuell fördjupning 5 hp
Momentet ger fördjupade kunskaper inom ett valfritt tematiskt område i religionsvetenskaplig forskning. Vidare ska den studerande uppöva färdigheter i självständig bearbetning och analys.

Moment 4    Kandidatuppsats 15 hp
Momentet avser att ge den studerande grundläggande kunskaper om hur man kan analysera och presentera en, för läraryrket relevant religionsvetenskaplig frågeställning. Detta sker genom ett självständigt uppsatsarbete omfattande 15 hp.

 

Förväntade studieresultat

Moment 1    Metod och Teori
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    redogöra för några grundläggande vetenskapliga förhållningssätt, metoder och teorier för uppsatsskrivande.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    kritiskt analysera teoriers och metoders relevans för specifika frågeställningar;
•    tillämpa vetenskapliga teorier vid analys av specifika exempel;
•    kunna utforma diskussionsfrågor och leda fördjupade diskussioner kring olika teorier och metoder;

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    analysera den egna utgångspunkten och förförståelsen av sambanden mellan metod, teori och resultat.
•    kritiskt analysera teoriers och metoders lämplighet för specifika frågeställningar vad gäller resultatens giltighet;
•    kunna muntligt såväl som skriftligt förhålla sig kritiskt till såväl egna som andras argument, slutsatser och ställningstaganden.

Moment 2    Religion och etik
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    Visa kunskap om judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhisms syn på grundläggande etiska problem;
•    Redogöra för grundläggande etiska teorier inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
•    kunna beskriva och förklara olika sätt att se på etiska frågor inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
•    självständigt kunna ge en utförlig beskrivning och en grundlig analys av ett par centrala frågeställningar i relation till världsreligionernas etik.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    utifrån ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt skriftligt och muntligt kunna analysera hur grundläggande begrepp, centrala teorier och dogmer brukas inom dessa religiösa traditioner vad gäller etiska frågor.
•    tillämpa olika historie- och religionsvetenskapliga perspektiv och källkritik vid analys av dessa religiösa traditioners syn på etik;
•    analysera judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhisms förhållningssätt till specifika etiska frågor;
•    kunna presentera analyser, kritik och förslag till lösningar på etiska problem i tal och skrift till olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    kritiskt kunna granska, värdera och diskutera kursinnehåll och kurslitteratur utifrån, bland annat, ett genusperspektiv;
•    kunna skilja mellan inomreligiös och vetenskaplig terminologi;
•    uppvisa ett källkritiskt förhållningssätt till de olika källkategorierna som behandlas under momentet;
•    reflektera över relevansen av kunskap om dessa religiösa traditioners etik, i synnerhet med hänsyn till samhällets behov.

Moment 3    Individuell fördjupning
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    redogöra för centrala tankegångar inom fördjupningsområdet;
•    redogöra för förändringslinjer inom fördjupningsområdet;
•    redogöra för de teorier och metoder som används inom fördjupningsområdet.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    självständigt identifiera och formulera centrala frågeställningar inom fördjupningsområdet;
•    presentera resultat inom det valda fördjupningsområdet muntligt eller skriftligt inom givna tidsramar
•    analysera, jämföra och problematisera olika teoretiska argument inom fördjupningsområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna
•    diskutera betydelsen av olika företeelser inom problemområdet i ett vidare samhällssammanhang.

Moment 4    Kandidatuppsats
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna
-    visa förtrogenhet med de metodiska och teoretiska problem som aktualiseras under en forskningsprocess.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna
-    uppvisa förmåga att självständigt formulera och lösa en forskningsuppgift;
-    uppvisa förmåga att självständigt söka källmaterial; samt
-    analysera och presentera en för läraryrket relevant religionsvetenskaplig fråge¬ställning i form av en uppsats.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna
-    uppvisa ett källkritiskt förhållningssätt till de olika källkategorierna som används i ett specifikt religionsvetenskapligt forskningsarbete;
-    värdera hanteringen av aktuell informationsteknologi i vetenskapliga och didaktiska sammanhang; samt
-    konstruktivt kritiskt granska sitt eget och andras vetenskapliga skrivande.

 

Behörighetskrav

Univ: Godkänd på kurserna UK I och Religionsvetenskap I samt minst 75% godkänt på kursen religionsvetenskap II.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och/eller muntliga prov. Proven bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs förutom väl uppnådda studieresultat särskilt god förmåga till analys och problematisering. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på sammanlagt minst 75 % av examinationerna.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den studerande har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 46

    Moment 1

    Människovetenskaperna : problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
    Kjørup Søren, Torhell Sven-Erik
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 381 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-44-05412-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
    Alvesson Mats, Sköldberg Kaj
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 402 s. :
    ISBN: 91-44-38161-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (eller senare upplaga) Se bibliotekskatalogen Album

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Artiklar

    Referenslitteratur Moment 1

    Ejlertsson Göran
    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
    ISBN: 9789144101637
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Wibeck Victoria
    Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
    2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-05856-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Moment 2

    Etical issues in six religious traditions
    Lawton Clive, Morgan Peggy
    Edinburgh University Press, Edinburgh : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar

    Moment 3

    Litteratur bestäms i samråd med examinator.

    Artiklar

    Moment 4

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker , Jørgensen
    Liber: Malmö. : 2009 :
    Obligatorisk

    Artiklar

  • Giltig från: 2016 vecka 1

    Moment 1

    Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
    Alvesson Mats, Sköldberg Kaj
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 402 s. :
    ISBN: 91-44-38161-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (eller senare upplaga)

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Referenslitteratur Moment 1

    Ejlertsson Göran
    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
    ISBN: 9789144101637
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wibeck Victoria
    Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
    2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-05856-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Etical issues in six religious traditions
    Lawton Clive, Morgan Peggy
    Edinburgh University Press, Edinburgh : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar

    Moment 3

    Litteratur bestäms i samråd med examinator.

    Artiklar

    Moment 4

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker , Jørgensen
    Liber: Malmö. : 2009 :
    Obligatorisk

    Artiklar