"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskap med didaktisk inriktning: grundkurs, 30 hp

Engelskt namn: Teacher Education in Studies of Religion: Introductory Course

Denna kursplan gäller: 2013-07-22 och tillsvidare

Kurskod: 6RE002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-05-30

Reviderad av: Idé och samhällsstudier, 2013-05-29

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om religioners och livsåskådningars kännetecken, historiska utveckling och aktuella roll för människor i förhållande till sin omvärld och samhället i stort. Den studerande skall förstå människors bearbetning av etiska och existentiella frågor med utgångspunkt i kulturella, religiösa och sociala kontexter. Den studerande skall vidare förstå undervisning och lärande som kunskapsområde i relation till religionsvetenskapen och kunna problematisera skolämnets karaktär och legitimitet i det offentliga skolväsendet. 

Kursen omfattar fyra moment. Moment 1, 2 och 4 är gemensamma för alla studerande. Övrigt moment är anpassade för gymnasieskolan (3a) respektive grundskolans senare år (3b).

Moment 1: Kristendomens rötter och utveckling, 7, 5 hp  (The Roots and Development of Christianity 7, 5 ECTS)
Under momentet studeras kristendomens historia i dess skiftande sociala, politiska och religiösa kontexter. Kursen innebär en introduktion till såväl Gamla som Nya testamentets litteratur och till kanonhistorien samt till kristendomens utveckling.  Kristendomens mångfald belyses för att kunna anpassas till undervisningssituationer.

Moment 2: Judendom och islam, 7,5 hp  (Judaism and Islam 7,5 ECTS)
Momentet ger översiktliga kunskaper om judendom och islam. Särskild uppmärksamhet ägnas åt religionernas uttrycksformer i ett historiskt, nutida och jämförande perspektiv. Detta inkluderar även ett studium av hur dessa religioner har studerats vetenskapligt och de problem som forskningen har brottats med. Kursen problematiserar således ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv i ett didaktiskt perspektiv.

Moment 3a: Religionspsykologi, 7,5 hp  (Psychology of religion 7,5 ECTS)
Momentet vill ge den studerande grundläggande kunskaper om religiositetens psyklogiska förutsättningar och funktioner. Momentet ger således en introduktion i religionspsykologisk teori och forskning. Momentet har fokus på den moderna religiositetens uttryck på skilda håll i världen. Studiet av den nutida religiositeten tar sin utgångspunkt i en analys av förändringsprocesser på social och kulturell nivå medan fokus läggs på den enskilde individen med beaktande av ett didaktiskt perspektiv.   

Moment 3b: Religionsdidaktik och undervisning, 7,5 hp  (Religious education and teaching 7,5 ECTS)
Momentet är en del av den verksamhetsförlagda utbildningen och syftar till att den studerande skall tillägna sig grundläggande kunskaper om betingelser för undervisning och lärande. Den studerande skall bli förtrogen med de undervisningsmål och det kursinnehåll som stipuleras i olika styrdokument. Under momentet sker observationer och analyser av undervisnings- och lärandeprocesser i skolan. Den studerande genomför även egen undervisning under den verksamhetsförlagda utbildningen som pågår under tre och halv veckor.

Moment 4: Etik, världsbild och livshållning, 7,5 hp  (Ethics, Worldview and Practice 7,5 ECTS)
Momentet behandlar grundläggande frågor inom etiken och diskuterar hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning. Vad är etik? Hur får vi kunskap i etiska frågor? Hur påverkar olika religiösa och sekulära livshållningar etiska uppfattningar? Finns det någon allmänmänsklig etik? Vilken social och politisk roll har olika etiska teorier spelat? Kursens perspektiv är både historiskt och samtida och aktuella debatter om t ex skolans värdegrund behandlas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för olika religioners och livsåskådningars kännetecken, centrala teman och
innehåll
- kritiskt beskriva och förklara centrala religionsvetenskapliga problemställningar
- bearbeta centrala sociala och politiska frågeställningar i det nutida globala samhället
utifrån ett religionsvetenskapligt perspektiv
- kritiskt analysera och tolka religioner och livsåskådningar
- förklara religionsvetenskapliga problem muntligt och skriftligt
- förstå etiska och existentiella frågor med utgångspunkt i kulturella, religiösa och
sociala kontexter
-diskutera det teoretiska innehållet i kursen utifrån relevansen för skolämnets didaktik.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och/eller muntliga examinationsformer. Proven bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För att erhålla Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst tre av de fyra momenten och betyget Godkänd på övriga moment.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid.

Den som godkänts vid examinationen får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger under¬känts vid examinationen, har rätt att hos fakultetsnämnden för Lärarutbildningen begära att annan examinator utses.

TILLGODORÄKNANDE
Den som godkänts vid examinationen får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger underkänts vid examinationen, har rätt att hos fakultetsnämnden för Lärarutbildningen begära att annan examinator utses.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 27

OBS! Kurslitteraturen kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.

Moment 1

Bibeln : Bibelkommissionens översättning : noter, parallellhänvisningar, uppslagsdel
Stockholm : Verbum : 2004 : 1992 s. :
ISBN: 91-526-9921-8 (hårdbd, röd)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Denna upplaga eller motsvarande.

Jesus och de första kristna : inledning till Nya testamentet
Mitternacht Dieter, Runesson Anders
Stockholm : Verbum : 2007 : 527 s. :
ISBN: 978-91-526-4721-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kristendomen : en historisk introduktion
Rasmussen Tarald, Thomassen Einar, Beskow Per
Skellefteå : Artos : 2007 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7580-336-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Moment 2

Esposito John L.
Islam : den raka vägen
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-07117-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cook Michael
The Koran : a very short introduction
Oxford : Oxford University Press : 2000 : 162 p :
ISBN: 0-19-285344-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fazlhashemi Mohammad
Vems islam - De kontrastrika muslimerna
3. uppl. : Norstedts : 2012 : 320 s. :
ISBN: 978-91-1-304642-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Judendomen : kultur, historia, tradition.
Groth Bente, Brogren Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2002 (Borås : 344, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-07389-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bernström Mohammed Knut
Koranens budskap : med kommentarer och noter
Stockholm : Proprius : 2002 : xii, [2],1166, [1] s. :
ISBN: 91-7118-899-1 : 112:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedner Zetterholm Karin
Inte i himlen! : text, tradition och tillämpning i judisk tradition
Lund : Arcus : 2008 : 220 s. :
ISBN: 9789188552761 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Moment 3a

Den religiösa människan, 3:e utgåvan
Geels Antoon, Wikström Owe
3. uppl. : Natur & Kultur : 2012 : 465 s. :
ISBN: 978-91-27-13268-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Todd Tremlin
Minds and Gods: The Cognitive Foundations of Religion
New York: Oxford University Press. : 2010 :
Obligatorisk

Artiklar och kompendier ( tillhandahålles av institutionen)

Moment 3b

Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Moment 4

Som dig själv : en inledning i etik.
Andersen Svend, Månsson Per Lennart
Nora : Nya Doxa : 1997 : 239, [1]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-578-0010-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Meilaender Gilbert
Bioethics : a primer for Christians
3rd ed. : Grand Rapids, Mich. : W.B. Eerdmans Pub. Co. : c2013. : 133 p. :
ISBN: 978-0-8028-6770-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Praktisk etik
Singer Peter, Josefsson Jonas
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Thales : 2002 : 333 s. :
ISBN: 91-7235-020-2 (inb.) : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Smith Christian
Moral, believing animals : human personhood and culture
New York : Oxford University Press : 2009. : vi, 164 p. :
ISBN: 978-0-19-973197-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Religion och etik. En antologi.
Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Säljes av institutionen

Artiklar

Notera att det kan finnas paperback och e-böcker tillgängliga.