"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå - tekniska perspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Teaching artificial intelligence at upper secondary school level - technical perspective

Denna kursplan gäller: 2024-06-17 och tillsvidare

Kurskod: 6PE335

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2024-06-19

Innehåll

I kursen introduceras AI och aktuella AI-tillämpningar
- dels för att förstå begrepp och några viktiga tekniker som används vid problemlösning med hjälp av AI, dels för att med hjälp av programmering eller motsvarande verktyg bekanta sig med enkla metoder för att träna AI för olika tillämpningar.
I kursen utvecklas förmåga att göra välgrundade val vid användning av AI samt att beakta möjligheter och risker.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskaper om AI, ur ett tekniskt perspektiv, dess beståndsdelar, funktioner och säkerhet

Färdighet och förmåga

  • använda AI i problemlösning
  • följa utvecklingen inom AI
  • planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer och utifrån kursens innehåll.

Behörighetskrav

Lärare på gymnasial nivå som är behöriga i matematik, gränssnittsdesign, teknik, programmering eller webbdesign.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt nätbaserat med olika undervisningsformer samt ett obligatoriskt seminarium med fokus på att planera och genomföra undervisning om AI. Övriga inslag fokuserar på praktiska övningar och erfarenhetsutbyte i relation till kursens innehåll och egen praktik. Utöver dessa inslag uppmuntras studiegrupper att träffas vid behov samt att diskutera kurslitteratur och egen praktik på lärplattformen Canvas. Kursen förutsätter således litteraturstudier och aktivt deltagande. Vidare används i kursen digitala verktyg för olika ändamål.

Examination

Examinationer sker genom följande inslag:

  • individuell skriftlig tentamen
  • individuell praktisk tentamen

Deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan godkänd (G) eller underkänd (U).

Den som erhållit betyget godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 25

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

The AI Act
European Commission : 2024 :
Fulltext
Obligatorisk

Etiska riktlinjer för lärare om användningen av artificiell intelligens (AI) och data vid undervisning och inlärning
Europeiska Unionen : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk

Machine learning : a first course for engineers and scientists
Lindholm Andreas, Wahlström Niklas, Lindsten Fredrik, Schön Thomas
Cambridge : Cambridge University Press : 2022 : xii, 338 pages :
fritt tillgänglig pdf
ISBN: 9781108843607
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

ACM SIGecom Exchanges
Ingår i:
The ethical algorithm
New York : Oxford University Press : 2020 : 218 s. : 18 : sid. 31-36 :
Fulltext
Obligatorisk

Nygren Thomas
AI i skolan : möjligheter och utmaningar i undervisningen
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2023] : 290 sidor :
ISBN: 9789127467125
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuell information om Gy25
Skolverket : 2024 :
Fulltext
Obligatorisk

Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg
Skolverket : 2024 :
Fulltext
Obligatorisk

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence
UNESCO : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk

Texter om ca 150-200 sidor tillkommer.

Därtill utvalda artiklar och andra mediekällor, exempelvis:

The Promises and Challenges of Artificial Intelligence for Teachers : a Systematic Review of Research
Celik I, Dindar M, Järvelä S, Muukkonen H
Ingår i:
TechTrends
Washington : Association for educational communications & technology : 1985- : 66 : sid. 616-630 :
Fulltext

Holmes, W, Persson, J., Chounta, I.-A., Wasson, B.
Artificial intelligence and education - A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law
Council of Europe : 2022 :

Holmes, W., & Tuomi, I.
State of the art and practice in AI in education
Ingår i:
European journal of education
Oxford : Blackwell : 1999- : 57 : sid. 542-570 :
Fulltext

Luckin, R., Cukurova, M., Kent, C., & du Boulay, B
Empowering educators to be AI­ready
Ingår i:
Computers and Education: Artificial Intelligence
2020- : 3 :
Fulltext

Rethinking the entwinement between artificial intelligence and human learning : What capabilities do learners need for a world with AI?
Markauskaite, L., Marrone, R., Poquet, O. , Knight, S., Martinez-Maldonado, R., Howard, S. , Tondeur, J., De Laat, M., Buckingham Shum, S. , Gašević, D., Siemens, G.
Ingår i:
Computers and Education: Artificial Intelligence
2020- : 3 :
Fulltext

Pangrazio, L., & Selwyn, N.
Towards a school-based ‘critical data education’
Ingår i:
Pedagogy, culture & society
Wallingford : Triangle : 1999- : 29 : sid. 431-448 :
Fulltext

Referenslitteratur

Bishop Christopher M.
Pattern recognition and machine learning
New York : Springer : 2006 : xx, 738 sidor :
ISBN: 9781493938438
Se Umeå UB:s söktjänst

Opportunities, guidelines and guardrails for effective and equitable use of AI in education.
OECD Publishing : 2023 :

The Digital Competence framework for citizens :with new examples of knowledge, skills and attitudes
DigComp 2.2: Publications Office of the European Union : 2022 :
Fulltext