Engelskt namn: Pedagogic leadership, social relations and special education (UVK)
Denna kursplan gäller: 2022-03-07 och tillsvidare
Kurskod: 6PE318
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-09
I kursens första modul behandlas olika aspekter av pedagogiskt ledarskap, vilka relateras till elevers utveckling och lärande. Särskild uppmärksamhet riktas mot ledarskapets betydelse i arbetet med att utveckla sociala relationer och grupprocesser i skolan. I anslutning till detta innehåll bearbetas bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa. Vidare behandlas aspekter av lärares professionella förhållningssätt i mötet med elever och deras vårdnadshavare.
Det specialpedagogiska fältet introduceras i modul två och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av teorier inom området. Modulens innehåll inbegriper även specialpedagogiska behov hos elever med neuropsykiatriska svårigheter.
Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik, 10,0 hp
Pedagogic leadership, Social relations and Special needs education, 10,0 credits
Modul 1: Pedagogiskt ledarskap och sociala relationer, 7,0 hp
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Specialpedagogik, 3,0 hp
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen omfattar två fysiska träffar à 2 dagar på campus och undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppövningar. Vissa undervisningsmoment på campus är obligatoriska. Övrig undervisning genomförs via kursens digitala plattform där kursinformation samt forum för kommunikation och uppgifter finns tillgängliga.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges vid kurstillfället gällande schema och studieguide.
Kursen examineras genom följande inslag:
Modul 1: Pedagogiskt ledarskap och sociala relationer
Modul 2: Specialpedagogik
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd särskild vikt vid studentens förmåga att självständigt och med tydlig förankring i litteraturen analysera och problematisera kursinnehåll.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För kursbetyget Godkänd (G) krävs att båda modulerna är bedömda som godkända (G). För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att båda modulerna är bedömda som väl godkända (VG). För modul 1 innebär det att minst en uppgift är bedömd som väl godkänd (VG) och övriga uppgifter som godkända (G).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Student, utan godkänt resultat på ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Allmänna bestämmelser för tillgodoräknande regleras i högskoleförordningen. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut ska motiveras skriftligt. För information se högskoleförordningen eller kontakta Studentcentrum/Examina.
När en kursplan har upphört att gälla eller genomgått större förändringar ska riktlinjer för hur omprov ska ske anges genom övergångsbestämmelser i kursplanen. I övergångsreglerna ska studenterna garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en.
Dahlkwist Matts
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 305 sidor :
ISBN: 9789147128365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat / [text: Jan Håkansson]
uuuu-uuuu :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läggs ut på lärplatformen
Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2018 : 302 sidor :
ISBN: 9789127823204
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-9 kap. 3, 4, 5, 8 och 9. Övriga kapitel kursivt
Pedagogiskt ledarskap ett begrepp som består och förändras
Skolverket (u.å) :
Obligatorisk
Motivation för lärande : teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner
Boström Lena, Bostedt Göran
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 131 sidor :
ISBN: 9789144141336
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisningar: Del 1 s. 15-70
Aspelin Jonas
Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-979422-8-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:633279/FULLTEXT01.pdf Ladda ner PDF. Läsanvisning; Kap 1-3, s. 7-41
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap. 2, s.13-35. PDF finns på Canvas
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 331 sidor :
ISBN: 9789127827486
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning kap. 1-3, s. 13-84
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
2022 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/kommentarer-till-allmanna-rad-for-arbete-med-extra-anpassningar-sarskilt-stod-och-atgardsprogram
Obligatorisk
Läsanvisning: Ladda ner PDF. Läsanvisning: s. 6-25 och ytligt s. 27-37
Artiklar kan tillkomma som totalt omfattar max 50 sidor samt övrigt individuellt val, exempelvis styrdokument och relevant litteratur utifrån studentens yrkesinriktning.
Dahlkwist Matts
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 305 sidor :
ISBN: 9789147128365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolan och skolan ansvarar för aktiva åtgärder
Diskrimineringsombudsmannen :
Obligatorisk
Diskriminering inom utbildningsområdet
Diskrimineringsombudsmannen :
Obligatorisk
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat / [text: Jan Håkansson]
uuuu-uuuu :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läggs ut på lärplatformen
Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2018 : 302 sidor :
ISBN: 9789127823204
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-9 kap. 3, 4, 5, 8 och 9. Övriga kapitel kursivt
Jensen Linda
Inkluderingskompetens vid adhd & autism
2:a upplagan : [Södra Sandby] : Be My Rails : [2017] : 356 sidor :
ISBN: 9789163956973
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisational transition challenges in the Finnish vocational education perspective of distributed pedagogical leadership
Jäppinen A-K., Maunonen-Eskelinen I.
Educational Studies, 38 (1), 39-50 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1080/03055698.2011.567024
Lundgren Assla A.
Ett sånt där barn. Normkritiska dilemman kring funktionalitet och inkludering
Ingår i:
Normkritisk pedagogik
Lund : Studentlitteratur : [2019] : 358 sidor : Kap 6 : sid. 183-202 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läggs ut på lärplattformen
Lärares yrkesetik
Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund :
Obligatorisk
Läroplan för gymnasieskolan
Skolverket : 2018 :
Obligatorisk
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 148 sidor :
ISBN: 9789144138626
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inkluderande undervisning vad kan man lära av forskningen?
Nilholm C., Göransson K.
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2014 :
Obligatorisk
Pedagogiskt ledarskap ett begrepp som består och förändras
Skolverket (u.å) :
Obligatorisk
Skolverket
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket : 2014 :
Obligatorisk
Genus och specialpedagogik praktiknära perspektiv. En vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Pettersson Charlotta, Wickman Kim, Takala Marjatta
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s.11-15, s.17-41, s. 167-196
Artiklar kan tillkomma som totalt omfattar max 50 sidor samt övrigt individuellt val, exempelvis styrdokument och relevant litteratur utifrån studentens yrkesinriktning.