Engelskt namn: Mathematics development for special needs education
Denna kursplan gäller: 2023-01-02 till 2024-12-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-12-30
Kursplan för kurser med start innan 2024-12-29
Kurskod: 6PE316
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-10-28
Kursens övergripande syfte är att utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för elever i behov av ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd i en skolkontext med förankring i specialpedagogiska och matematikdidaktiska perspektiv. Den studerande ska tillägna sig färdigheter i att kartlägga och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla elevers matematikutveckling. Studenterna ska självständigt genomföra och granska pedagogiska utredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till en professionsutveckling av specialpedagogisk praktik och att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt.
Modul 1: Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv, 8hp
I modulen behandlas matematikundervisning i relation till orsaker till elevers behov av särskilda undervisningsinsatser (SUM) i matematik ur didaktiska, sociologiska, medicinska, och kognitiva förklaringsgrunder samt ur nationellt och internationellt perspektiv. Matematiklärande belyses och analyseras i relation till systematiskt kvalitetsarbete och styrdokument. Modulen behandlar även centrala begrepp inom bedömnings- och motivationsteorier. Det teoretiska innehållet bearbetas i förhållande till de specialpedagogiska perspektiven på organisations- och gruppnivå.
Modul 2: Undervisning och lärande, med fokus på elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 12hp
I modulen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik, samt behovet av särskilda undervisningsinsatser i matematik på ett fördjupat sätt. Kursinnehållet belyses dels teoretiskt från ett specialpedagogiskt, bedömningsteoretiskt och matematikdidaktiskt perspektiv, och fördjupade kunskaper tillägnas genom praktisk tillämpning med utgångspunkt i aktuell matematikdidaktisk forskning. Syftet med de praktiska tillämpningsuppgifterna är att ge en bred bas för yrkesprofessionens behov av kunskaper om kartläggning, diagnosticering samt bedömning av elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik.
Modul 3: Stöd och stimulans i arbetet med elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 10hp
I modulen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik, samt behovet av särskilda undervisningsinsatser ur perspektiven: ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskaper om detta tillägnas genom upprättande av åtgärdsprogram, förslag till särskilda anpassningar samt andra relevanta åtgärder med utgångspunkt från en pedagogisk utredning. Yrkesprofessionens olika krav och roller problematiseras både praktiskt och teoretiskt.
Modul 1: Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv, 8 hp
För godkänt resultat ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Undervisning och lärande, med fokus på elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 12 hp
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3 Stöd och stimulans i arbetet med elever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik, 10hp
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Introduktion till det specialpedagogiska fältet (7,5 hp), specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion (15 hp), eller motsvarande
Undervisningen bedrivs på campus i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten vid 5-6 träffar under terminen, samt via nätet i form av föreläsningar, grupparbeten och individuella uppgifter. I samtliga moment ingår obligatoriska utbildningsmoment i form av seminarier på campus. I modulerna ingår verksamhetsförlagda uppgifter: i modul 1 och 2 genomförs observationer av klassrumspraktik, i modul 2 genomförs en pedagogisk utredning/kartläggning samt matematikdidaktiska insatser med företrädelsevis samma elev samt elevgrupp på aktuell skola. De verksamhetsförlagda utbildningsmomenten är obligatoriska. Tillgång till dator och internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Modul 1: Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv, 8 hp
Kursen examineras genom följande prov:
Modul 2: Undervisning och lärande, med fokus på elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 12 hp
Kursen examineras genom följande prov:
Modul 3: Stöd och stimulans i arbetet med elever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik, 10hp
Modulen examineras genom följande prov:
Slutbetyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även minst 3 av 4 skriftliga rapporter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget är de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8§§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå.
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
http://hdl.handle.net/2077/16941
ISBN: 91-7346-572-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Betyg och prövning kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Skolverket : 2022 :
Skolverket - Betyg och prövning
Obligatorisk
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fokusrapport Dyskalkyli 2015.
Stockholms läns landsting (2015). : 2015 :
Stockholms läns landsting (2015).
Obligatorisk
Formativ bedömning och självreglerat lärande : vad behöver vi för att få det att hända?
Vingsle Charlotta, Palm Torulf, Tomas Bergqvist, Rønning Frode
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 63 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Intensivundervisning i matematik
Dahlberg Ulrica, Dippe Günther, Flognman Calle, Kilhamn Cecilia, Nyström Peter, Sterner Görel, Wallby Karin, Wikström Rose-Marie, Nilsson Lena
Upplaga 1:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : [2020] : 137 sidor :
ISBN: 9789185143399
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jahnke Anette
Skolans och förskolans matematik : kunskapssyn och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 184 s. :
ISBN: 9789144110943
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ingemar
Elever i matematiksvårigheter : Lärare och elever om låga prestationer i matematik
2019 :
http://portal.research.lu.se/ws/files/66260850/Ingemar_Karlsson_komplett_1_.pdf
Obligatorisk
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk
Kommentarmaterial till kursplanen i matematik grundskolan
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk
Kommentarmaterial till ämnesplanen i matematik gymnasieskolan och vux
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2019] : 186 sidor :
ISBN: 9789147129751
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Roos Helena
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 111 sidor :
ISBN: 9789127828001
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup : [2019] : 159 sidor :
ISBN: 9789151102351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
ISBN: 978-91-7205-978-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
Andra, rev. utgåvan, första tryckningen : Stockholm : Natur & Kultur : [2016] : 116 sidor :
ISBN: 9789127817579
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vennberg Helena
Att räkna med alla elever : följa och främja matematiklärande i förskoleklass
Umeå : Umeå universitet : 2020 : 75 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178552306
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
Wiliam Dylan, Önnerfält Birgitta
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 261 sidor :
ISBN: 9789144124957
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare aktuella styrdokument och artiklar tillkommer och tillhandahålls
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Läsanvisning: Matematikdidaktisk litteratur lämplig för åldersgruppen är valbar utifrån lista som tillhandahålls på Canvas
Butterworth Brian
Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Emotion, Motivation, and Self-Regulation:A Handbook for Teachers
Hall Nathan C., Goetz Thomas.
Emerald Group Publishing Ltd : 2013 :
Johansson Bo Göran
Matematikens historia
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 540 s. :
ISBN: 9789144083162
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturmöten i matematikundervisningen : exempel från 41 olika språk
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 9789144054889
Se Umeå UB:s söktjänst
McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM : [2020] : 248 sidor :
ISBN: 9789185143405
Se Umeå UB:s söktjänst
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 :
Länk Skolverket
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 46 s. :
ISBN: 978-91-85589-46-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a656ab1/1553960027615/pdf1891.pdf
Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik i professionellt lärarskap
Bruce Barbro, Rubin Maria, Thimgren Pia, Åkerman Roger
Malmö: Gleerups : 2016 :
von Ahlefeld Nisser Désirée
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197
Utveckla matematiskt tänkande i förskoleklass : extra anpassningar och särskilt stöd
Sterner Görel, Olsson Ingrid
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 242 sidor :
ISBN: 9789127460591
Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 356 sidor :
ISBN: 9789144151045
Se Umeå UB:s söktjänst