"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot matematikutveckling, 15 hp, 15 hp

Engelskt namn: Degree Assignment for Special Needs Education with a focus on Mathematics development, 15 hp

Denna kursplan gäller: 2023-08-14 och tillsvidare

Kurskod: 6PE315

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-03-21

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av frågor kopplade till matematikutveckling och speciallärarens yrkesroll. Detta omfattar planering och genomförande av en vetenskaplig studie, samt dokumentation och redovisning av denna såväl muntligt vid seminarier som skriftligt i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med den vetenskapliga uppsatsen förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.  

Genom deltagande i kursen får studenten träning under handledning för att självständigt kunna planera, genomföra och skriva ett examensarbete inom det specialpedagogiska området med inriktning mot matematikutveckling. Under kursen får studenten fördjupade kunskaper om vetenskapsteoretiska traditioner och förhållningssätt genom handledning, seminarier och självständigt arbete. Genom deltagande i kursaktiviteterna tränas studentens förmåga att systematiskt bearbeta och värdera information med relevans för valt forskningsproblem.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper inom det för examensarbetet valda specialpedagogiska kunskapsområdet,
  • visa fördjupad kunskap om aktuell forskning, såväl nationell som internationell, av relevans för den problematik som behandlas i examensarbetet,
  • visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av vetenskapliga teorier och metoder.

Färdighet och förmåga

  • självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie med relevans för specialiseringen mot matematikutveckling och speciallärarens yrkesroll,
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet, 
  • analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer,  
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten, 
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil,  
  • utforma rapporten enligt ämnesområdets konventioner, 
  • diskutera och försvara sitt examensarbete, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och försvara sitt examensarbete, kritiskt granska och värdera samt diskutera medstudenters examensarbeten,
  • föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters examensarbetearbeten,
  • självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig specialpedagogisk forskning.

Behörighetskrav

30 hp från termin 1 inom Speciallärarprogrammet samt lägst 20 hp från Matematikutveckling för speciallärare (6PE316), eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. 

Examination

Kursen examineras genom följande inslag: 

  • Aktivt deltagande i ett muntligt seminarium (U/G)
  • Individuell muntlig opposition vid slutseminarium (U/G)
  • Individuell muntligt försvar av det egna examensarbetet vid slutseminarium (U/G)
  • Individuellt (alternativt i par) skriftligt examensarbete (U/G/VG) 

​För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att erhålla betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på examensarbetet samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Antalet provtillfällen är begränsat till maximalt fem tillfällen. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen
(inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på
under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.