Kursen behandlar vetenskap och kunskap i relation till lärande, undervisning och lärarprofession. Olika kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv studeras och analyseras. Särskilt uppmärksammas teorier och metoder vanliga inom det utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet där såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder presenteras. Vidare behandlas frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares yrkesutövning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
på ett fördjupat sätt redogöra för och jämföra teorier om kunskap och kunskapsbildning,
på ett fördjupat sätt beskriva och jämföra vetenskapsteoretiska perspektiv relevanta för utbildning, undervisning och lärande,
På ett fördjupat sätt diskutera relationen mellan kvalitativ och kvantitativ metod,
Färdighet och förmåga
planera, genomföra och presentera en avgränsad utbildningsvetenskaplig studie,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
på ett fördjupat sätt jämföra, värdera och problematisera olika vetenskapliga teori- och metodingångar i relation till valt studieobjekt,
problematisera och diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Behörighetskrav
Kunskaper inom skolans uppdrag, undervisning och lärande 15 hp, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.
Undervisningens upplägg
Vid de universitetsförlagda delarna av kursen bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. På hemorten bedrivs självständiga studier. Dessutom används digitala verktyg och miljöer för att främja lärande, underlätta kommunikation och dokumentation.
Examination
Kursen examineras genom följande prov:
individuell skriftlig tentamen,
individuell skriftlig rapport,
opposition på rapport, samt
muntlig examination genom aktivt deltagande i seminarier.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Proven individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig rapport, och opposition på rapport bedöms med resultaten väl godkänt (VG) godkänt (G) eller underkänt (U). Seminarierna bedöms med resultaten godkänt (G) och underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G), även att individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig rapport, och opposition på rapport bedöms med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslut ska sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 38
Kurslitteratur
Hansson Bengt Skapa vetande : vetenskapsteori från grunden 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 230 s. : ISBN: 978-91-44-07095-7 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Sid. 13-223
Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come Johnson R.B, Onwuegbuzie A.J Educational Researcher, 33(7) : 2004 : Läsanvisning: Sid. 14-26
Krathwohl David R A revision of Bloom's taxonomy: An overview". Theory Into Practice (Routledge) 41 (4) : Läsanvisning: Sid. 212-218
Okasha Samir Philosophy of science : a very short introduction Oxford : Oxford University Press : 2002 : 144 s. : ISBN: 0-19-280283-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Sid. 18-33
Åsberg R Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen, Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik Pedagogisk forskning i Sverige, 6 : 2001 :
Referenslitteratur
Jacobsen Dag Ingvar Hur genomför man undersökningar? : introduktion till samhällsvetenskapliga metoder Upplaga 2:1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 272 sidor : ISBN: 978-91-44-11321-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskaplig metod David Matthew, Sutton Carole D., Torhell Sven-Erik 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 496 s. : ISBN: 9789144099958 Se Umeå UB:s söktjänst