"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik (UVK), 7,5 hp

Engelskt namn: Teaching and Learning - Curriculum Theory and Didactics

Denna kursplan gäller: 2024-05-27 och tillsvidare

Kurskod: 6PE305

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2021-04-07

Reviderad av: Prefekten, 2024-05-20

Innehåll

Med utgångspunkt i läroplansteori behandlas olika perspektiv på formulering, transformering och realisering av läroplaner. Teorier om lärande, kunskap och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras centrala begrepp inom det didaktiska fältet av relevans för planering och analys av undervisning. Kunskapsteoretiska perspektiv introduceras och relateras till frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares undervisning. Begreppet lärarkompetens problematiseras liksom förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik.

Förväntade studieresultat

Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik (UVK), 7.5 hp

Teaching and learning - Curriculum Theory and Didactics 7.5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala läroplansteoretiska begrepp, 
  • redogöra för och jämföra olika teorier om kunskap, lärande och undervisning, 
  • redogöra för didaktiska frågeställningar av relevans för lärares undervisningsuppdrag, 

Färdighet och förmåga

  • med utgångspunkt i läroplansteori analysera styrdokumentens och andra faktorers betydelse för didaktiska överväganden,
  • diskutera relationen mellan undervisningsvetenskap och undervisningskonst samt betydelsen av olika lärarkunskaper för elevers lärande, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska olika didaktiska inriktningar och deras konsekvenser för lärande och undervisning. 

Behörighetskrav

Kunskaper inom skolans uppdrag, undervisning och lärande 15 hp, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.

Undervisningens upplägg

Läroplansteoretiska och didaktiska begrepp bearbetas genom föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. I gruppövningar problematiseras och diskuteras olika faktorers betydelse för didaktiska beslut. I seminarier och enskilda bearbetningar granskas olika didaktiska perspektiv och deras konsekvenser för elevers lärande. Genom dessa undervisningsformer tränar studenten dessutom förmågan att följa kunskapsutvecklingen inom det utbildningsvetenskapliga området, göra självständiga och kritiska bedömningar samt söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå. Undervisningsformerna utvecklar studenternas förutsättningar att bedriva yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En workshop (U/G)
  • Tre muntliga seminarier (U/G)
  • Ett individuellt digitalt quizz (U/G)
  • En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 22

Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
ISBN: 9789144113173
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1

Håkansson Jan
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting, 65 s. ISBN: 978-91-7164-706-1 : 2011 :
Obligatorisk

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 7-9

Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk forskning i Sverige 4(1). 1999. Hela numret
Pedagogisk Forskning i Sverige :
Obligatorisk

Artiklar och övriga texter kan tillkomma.

Referenslitteratur