Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning II
Denna kursplan gäller: 2014-07-28 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-07-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-07-21 och 2014-07-27
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-05 och 2014-07-20
Kurskod: 6PE303
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-12
Reviderad av: Prefekten, 2014-06-13
Kursen sätter in lärarprofessionen i historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang och belyser utbildningsvetenskapens mångvetenskapliga karaktär.
Moment 1: Centrala perspektiv på undervisning och lärande, 7 hp
Central Perspectives on Teaching and Learning, 7 ects
Begreppen undervisning och lärarkompetens problematiseras och förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik studeras. Kunskapsteoretiska perspektiv fördjupas och relateras till frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares undervisning.
Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom övriga faktorer som har betydelse för undervisningens syfte, mål, innehåll och metoder. Utbildningssystemets och läraryrkets historiska framväxt behandlas, liksom tolkningar av hur dessa processer interagerat med sociala och teknologiska förändringar samt med de pedagogiska idéernas utveckling. Studiet av skolans specialpedagogiska uppdrag fördjupas vilket inkluderar en bearbetning av specialpedagogikens styrning, organisation och villkor. Vetenskapligt skrivande behandlas och tränas i vetenskapsområden som ingår i utbildningsvetenskap. Röst och talvård ingår.
Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, 3 hp
Teaching and Learning in Specific Subject, 3 ects
Mot bakgrund av det som behandlats under Moment 1 och ämnesstudierna fördjupas didaktiska och pedagogiska frågeställningar av relevans för ämneslärarens kompetens och yrkesroll.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Godkänt betyg på kurser ingående i Utbildningsvetenskaplig kärna I, 1-30 hp.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Moment 1 är av generell karaktär och där består grupperna av studerande med olika ämnesinriktningar. Moment 2 är knuten till ingångsämne där studerande grupperas efter specifik ämnesinriktning.
Kursen examineras i form av en kortare vetenskaplig rapport samt seminarier till vilka studenten ska vara skriftligt förberedd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
Ball Deborah L., Forzani Franceska M.
American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
https://www.aft.org/pdfs/americaneducator/summer2011/ae_summer11.pdf
Obligatorisk
Perspectives of a school for all
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Ingår i:
International journal of inclusive education.
London : Taylor & Francis : 1997- : v. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603110500375549
Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Colnerud Gunnel, Granström Kjell
4., rev. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 196 s. :
ISBN: 9789147111633
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningens sociala och kulturella historia : meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
Uppsala : SEC, Uppsala University : 2010 : 322 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-133280
ISBN: 978-91-86701-00-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Depaepe, Marc, (2010). Utbildningshistoria som forskningsområde några historiografiska, teoretiska och metodologiska synpunkter, s. 21-37.
A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One?
Hiebert James, Gallimore Ronald, Stigl James W.
Educational Reseacher, 31(5), pp. 3-15 : 2002 :
http://edr.sagepub.com/content/31/5/3.full.pdf+html
Obligatorisk
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-6, 9, (132 s)
Utbildningshistoria : en introduktion
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 517 s. :
ISBN: 9789144101798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Obligatorisk
Läsanvisning: (gäller för studerande 7-9)
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (gäller för studerande gymnasiet)
Uljens Michael
Critical School Didaktik - A theory and its features
Åbo Akademi University : 2009 :
http://www.vasa.abo.fi/users/muljens/pdf/Uljens_-_Critical_School_Didactics_-_A_theory_and_its_features,_1.11_2009%20.pdf
Obligatorisk
Hansson Sven Ove
Verktygslära för filosofer
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2010 : 197 s. :
ISBN: 978-91-7235-071-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Diverse artiklar tillhandahålles av Institutionen för Estetiska ämnen i lärarutbildningen
Diverse artiklar
Tillhandahålls av institutionen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Institutionen för Estetiska ämnen i lärarutbildningen
Dockrell Lindsay & Connelly
The Impact of Specific Language Impairment on Adolescents written text.
BJEP Monograph Series II, 6 : 2009 :
Läsanvisning: 45-62
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
ISBN: 978-91-44-05652-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-07978-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap 2)
Holmberg Malin
Dyslexi och strukturerad undervisning i engelsk läsning och stavning - ett lyckat exempel från vuxenutbildningen
Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 1 : 2007 :
http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/holmberg.pdf
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Boston : Pearson : cop. 2012 : xvi, 303 p. :
ISBN: 9780137072774
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren & Laine
Multilingual dyslexia in university students: Reading and writing patterns in three languages
Clinical Linguistics & Phonetics : 2011 :
Läsanvisning: 25(9):753-766
Miller-Gurion & Lundberg
Dyslexia and second language reading: A second bite at the apple
Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal : 2000 :
Läsanvisning: 12: 41-61, 2000
Nippold Marilyn A.
Later language development: School-age children, adolescents, and young adults (3rd ed.)
Austin, TX: Pro-Ed : 2007 :
Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2014 :
Vocabulary intervention for school-age children with language impairment: A review of evidence and good practice
Steele Sara C., Mills Monique T.
Child Language Teaching and Therapy, 27(3), pp. 354-370 : 2011 :
Blom Anna
Under rådande förhållanden : att undervisa särskoleelever - nio lärare berättar Delrapport 2 i projektet "Det särskilda med särskolan
Stockholm : FoU-enheten, Socialtjänstförvaltningen : [2003] : 104 s. :
http://www.stockholm.se/Global/Om%20Stockholms%20stad/FoU%20Rapporter/2003/2003-3.pdf
Obligatorisk
To use a recipe - not a piece of cake. Students with mild intellectual disabilities' use of recipes in home economics
Brunosson Albina, Brante Göran, Sepp Hanna, Mattson Sydner Ylva
International Journal of Consumer Studies, 38: 412-418. doi: 10.1111/ijcs.12109 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen.
Grimmlund A
En skola för (nästan) alla
Pedagogiska magasinet. Hämtad den 17 september från: http://www.lararnasnyheter.se/tema/skola-nastan-alla : 2011 :
Obligatorisk
Practical conditions for Home and Consumer Studies in Swedish compulsory education: a survey study
Lindblom C, Arreman Erixon I, Hörnell A
International Journal of Consumer Studies : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 37(5) 445-563.
Different Approaches to Time Frames in Swedish Home and Consumer Studies
Lindblom C, Erixon Arreman I, Bohm I, Hörnell A
miVIDA nr 3/14 (tillhandahålls av institutionen) :
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, ca 10 sidor
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Teaching history for the common good
Barton Keith C., Levstik Linda S.
Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates : 2004 : 1 online resource (xi, 288 p.) :
ISBN: 1410610500 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eliasson Per
Historiedidaktik i Norden 9. : Del 1 Historiemedvetande - historiebruk
Malmö : Malmö högskola : 2012 : 282 s. :
Fulltext
ISBN: 9789171044235
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eliasson Per
Historiedidaktik i Norden 9. : Del 2 Historisk kunskap
Malmö : Malmö högskola : 2012 : 167 s. :
Fulltext
ISBN: 9789171044242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klassrummet och cirkeln : en forskningscirkel om historieundervisning i det mångkulturella klassrummet : [rapport]
Eliasson Per, Rudnert Joel
Malmö : Avdelning barn och ungdom, FoU-utbildning, Resurscentrum för mångfaldens skola, Malmö stad : 2009 : 180 s. :
http://www.malmo.se/download/18.663ce4af1240ed89c73800046794/Historieundervis_cirkel.pdf
Obligatorisk
Johansson Maria
Historieundervisning och interkulturell kompetens
Karlstad : Pedagogiskt arbete, Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstads universitet : 2012 : 258 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170634185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liljegren Bengt
Att undervisa i historia : tusen och ett sätt att inspirera sina elever
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-05682-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Hans
Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass
Karlstad : Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Historia, Karlstads universitet : 2011 : 235 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-7359
ISBN: 9789170633621
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därtill kommer tidskriftsartiklar i urval i samråd med lärare.
Understanding Movement: A Sociocultural Approach to Exploring Moving Humans
Larsson Håkan, Quennerstedt Mikael
Quest, 64(4), pp. 283-298 : 2012 :
Obligatorisk
Hammar Lena
Delaktighet i lek och fysiska aktiviteter - ur ett hälsoperspektiv!
Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa, nr 2, s. 16-19 : 2010 :
http://www.sfsp.se/Pdf/Nr%202_2010_Lena%20Hammar.pdf
Obligatorisk
Vickerman Philip
Including children with special educational needs in physical education: has entitlement and accessibility been realised?
Disability & Society 27(2), pp. 249-262 : 2012 :
Obligatorisk
Swedish primary‐school teachers attitudes to inclusion the case of PE and pupils with physical disabilities
Jerlinder Kajsa, Danermark Berth, Gill Peter
European Journal of Special Needs Education, 25(1), pp. 45-57 : 2010 :
http://DOI:10.1080/08856250903450830
Obligatorisk
Aktuella rapporter och styrdokument från skolverket tillkommer www.skolverket.se
Diverse artiklar
Tillhandahålls av institutionen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Institutionen för Matematik och Matematisk statistik
Berglund Jenny
Religionsdidaktik
I Människor och makter 2.0 [Elektronisk resurs] : en introduktion till religionsvetenskap / Jonas Svensson & Stefan Arvidsson (red.). s. 50-55 : 2010 :
http://Tillgänglig: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:462834/FULLTEXT03
Obligatorisk
Falkevall Björn
Livsfrågor och religionskunskap : en belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik
Stockholm : Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet : 2010 : 185 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-32373
ISBN: 9789171559609
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: I urval
Feinberg Walter
Reconciling Liberalism and Pluralism in Religious Education
Religious Education: The official journal of the Religious Education Association, 108(3), pp. 241-244 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00344087.2013.783309#.UlfxgFDIaN0
Obligatorisk
Intercultural and Interfaith Dialogue through Education
Halsall Anna, Roebben Bert
Religious Education: The official journal of the Religious, 101(4), pp. 443-452 : 2006 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00344080600948571?journalCode=urea20#.UlxbZ01vnIU
Obligatorisk
Horell Harold D.
Liberating Moral Reflection
Religious Education: The official journal of the Religious Education Association, 108(4), pp. 378-391 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00344087.2013.805031
Obligatorisk
Nya mål? : religionsdidaktik i en tid av förändring
Lindgren Ödén Birgit, Thalén Peder
Uppsala : Swedish Science Press : 2006 : 124, [2] s. :
ISBN: 91-975446-1-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig: http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:272385/FULLTEXT02
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding religious understanding in religious education
Walshe Karen, Teece Geoff
British Journal of Religious Education, 35(3), pp. 313-325 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01416200.2013.794913#.Ulxa3E1vnIU
Obligatorisk
Kerr David
Citizenship Education in the Curriculum: an International Comparison
The School Field, X(3/4), pp. 5-32 : 1999 :
http://www.see-educoop.net/education_in/pdf/citizenship_edu-oth-enl-t06.pdf
Obligatorisk
Larsson Anna
Samhällskunskap
I Utbildningshistoria: En introduktion, red Esbjörn Larsson & Johannes Westberg. Lund: Studentlitteratur. : 2011 :
Obligatorisk
Civic Multicultural Competence: Searching for Common Ground in Democratic Education
Miller-Lane Jonathan, Howard Tyrone C., Halagao Patricia Espiritu
Theory & Research in Social Education , 35(4), pp. 551-573 : 2007 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2007.10473350#.Ulxe0U1vnIU
Obligatorisk
Developing Pedagogical Content Knowledge for Civics in Elementary Teacher Education
Silva Diane Yendol, Mason Terrence C.
Theory & Research in Social Education, 31(3), pp. 366-397 : 2003 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2003.10473230#.UlxcU01vnIU
Obligatorisk
What Kind of Citizen? The Politics of Educating for Democracy
Westheimer Joel, Kahne Joseph
American Educational Research Journal, 41(2), pp. 237-269 : 2004 :
http://www.civicsurvey.org/what_kind_of_citizen.pdf