"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskap, undervisning och lärande II för 7-9 och gymnasiet, 10 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning II

Denna kursplan gäller: 2014-07-28 och tillsvidare

Kurskod: 6PE303

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-12

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-13

Innehåll

Kursen sätter in lärarprofessionen i historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang och belyser utbildningsvetenskapens mångvetenskapliga karaktär.

Moment 1: Centrala perspektiv på undervisning och lärande, 7 hp
Central Perspectives on Teaching and Learning, 7 ects

Begreppen undervisning och lärarkompetens problematiseras och förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik studeras. Kunskapsteoretiska perspektiv fördjupas och relateras till frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares undervisning.
Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom övriga faktorer som har betydelse för undervisningens syfte, mål, innehåll och metoder. Utbildningssystemets och läraryrkets historiska framväxt behandlas, liksom tolkningar av hur dessa processer interagerat med sociala och teknologiska förändringar samt med de pedagogiska idéernas utveckling. Studiet av skolans specialpedagogiska uppdrag fördjupas vilket inkluderar en bearbetning av specialpedagogikens styrning, organisation och villkor. Vetenskapligt skrivande behandlas och tränas i vetenskapsområden som ingår i utbildningsvetenskap. Röst och talvård ingår.

Moment 2:  Undervisning och lärande i specifikt ämne, 3 hp
Teaching and Learning in Specific Subject, 3 ects

Mot bakgrund av det som behandlats under Moment 1 och ämnesstudierna fördjupas didaktiska och pedagogiska frågeställningar av relevans för ämneslärarens kompetens och yrkesroll.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska uppfattningar om kunskap och undervisning samt för aktuell forskning om lärarkompetens och läraryrkets kunskapsutveckling
  • redogöra för utbildningssystemets och läraryrkets framväxt och utveckling i ljuset av utbildningsvetenskapliga teorier och samhällsförändringar över tid
  • beskriva likheter och skillnader mellan olika vetenskapliga ansatser och metoder som ingår i utbildningsvetenskap
  • beskriva skolämnenas historia och utveckling i relation till den vetenskapliga och samhälleliga utvecklingen
  • redogöra för didaktiska och specialpedagogiska frågeställningar av relevans för ämneslärarens kompetens och yrkesroll

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera relationen mellan undervisningsvetenskap och undervisningskonst samt olika kunskapstraditioners och vetenskapliga traditioners betydelse för utvecklingen av undervisning och skolämnen
  • problematisera styrdokumentens och andra faktorers betydelse för didaktiska överväganden
  • identifiera olika hinder för lärande kopplade till kognitiva, psykosociala och emotionella funktioner, samt diskutera pedagogiska konsekvenser med utgångspunkt i detta
  • identifiera och diskutera didaktiska och pedagogiska problem och lösningar med anknytning till respektive ämne
  • i en kort rapport använda vetenskapliga skriv- och textkonventioner

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det utbildningsvetenskapliga fältet
  • kritiskt granska och diskutera läraruppdraget och det egna ämnet i relation till de teorier som behandlats i kursen samt de styrdokument och andra ramverk som styr skolans verksamhet  
  • kritiskt granska egna och andras didaktiska ställningstaganden

Behörighetskrav

Godkänt betyg på kurser ingående i Utbildningsvetenskaplig kärna I, 1-30 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Moment 1 är av generell karaktär och där består grupperna av studerande med olika  ämnesinriktningar. Moment 2 är knuten till ingångsämne där studerande grupperas efter specifik ämnesinriktning.

Examination

Kursen examineras i form av en kortare vetenskaplig rapport samt seminarier till vilka studenten ska vara skriftligt förberedd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 30

Moment 1: Centrala perspektiv på undervisning och lärande, 7 hp

Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
Ball Deborah L., Forzani Franceska M.
American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
https://www.aft.org/pdfs/americaneducator/summer2011/ae_summer11.pdf
Obligatorisk

Perspectives of a school for all
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Ingår i:
International journal of inclusive education.
London : Taylor & Francis : 1997- : v. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603110500375549

Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Colnerud Gunnel, Granström Kjell
4., rev. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 196 s. :
ISBN: 9789147111633
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningens sociala och kulturella historia : meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
Uppsala : SEC, Uppsala University : 2010 : 322 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-133280
ISBN: 978-91-86701-00-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Depaepe, Marc, (2010). ”Utbildningshistoria som forskningsområde– några historiografiska, teoretiska och metodologiska synpunkter,” s. 21-37.

A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One?
Hiebert James, Gallimore Ronald, Stigl James W.
Educational Reseacher, 31(5), pp. 3-15 : 2002 :
http://edr.sagepub.com/content/31/5/3.full.pdf+html
Obligatorisk

Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-6, 9, (132 s)

Utbildningshistoria : en introduktion
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 517 s. :
ISBN: 9789144101798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Obligatorisk
Läsanvisning: (gäller för studerande 7-9)

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (gäller för studerande gymnasiet)

Uljens Michael
Critical School Didaktik - A theory and its features
Åbo Akademi University : 2009 :
http://www.vasa.abo.fi/users/muljens/pdf/Uljens_-_Critical_School_Didactics_-_A_theory_and_its_features,_1.11_2009%20.pdf
Obligatorisk

Referenslitteratur

Hansson Sven Ove
Verktygslära för filosofer
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2010 : 197 s. :
ISBN: 978-91-7235-071-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning bild

Diverse artiklar tillhandahålles av Institutionen för Estetiska ämnen i lärarutbildningen

Diverse artiklar
Tillhandahålls av institutionen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Institutionen för Estetiska ämnen i lärarutbildningen

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning svenska/engelska

Dockrell Lindsay & Connelly
The Impact of Specific Language Impairment on Adolescents written text.
BJEP Monograph Series II, 6 : 2009 :
Läsanvisning: 45-62

Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
ISBN: 978-91-44-05652-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-07978-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap 2)

Holmberg Malin
Dyslexi och strukturerad undervisning i engelsk läsning och stavning - ett lyckat exempel från vuxenutbildningen
Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 1 : 2007 :
http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/holmberg.pdf

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Boston : Pearson : cop. 2012 : xvi, 303 p. :
ISBN: 9780137072774
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren & Laine
Multilingual dyslexia in university students: Reading and writing patterns in three languages
Clinical Linguistics & Phonetics : 2011 :
Läsanvisning: 25(9):753-766

Miller-Gurion & Lundberg
Dyslexia and second language reading: A second bite at the apple
Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal : 2000 :
Läsanvisning: 12: 41-61, 2000

Nippold Marilyn A.
Later language development: School-age children, adolescents, and young adults (3rd ed.)
Austin, TX: Pro-Ed : 2007 :

Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2014 :

Vocabulary intervention for school-age children with language impairment: A review of evidence and good practice
Steele Sara C., Mills Monique T.
Child Language Teaching and Therapy, 27(3), pp. 354-370 : 2011 :

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning hem- och konsumentkunskap

Blom Anna
Under rådande förhållanden : att undervisa särskoleelever - nio lärare berättar Delrapport 2 i projektet "Det särskilda med särskolan
Stockholm : FoU-enheten, Socialtjänstförvaltningen : [2003] : 104 s. :
http://www.stockholm.se/Global/Om%20Stockholms%20stad/FoU%20Rapporter/2003/2003-3.pdf
Obligatorisk

To use a recipe - not a piece of cake. Students with mild intellectual disabilities' use of recipes in home economics
Brunosson Albina, Brante Göran, Sepp Hanna, Mattson Sydner Ylva
International Journal of Consumer Studies, 38: 412-418. doi: 10.1111/ijcs.12109 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen.

Grimmlund A
En skola för (nästan) alla
Pedagogiska magasinet. Hämtad den 17 september från: http://www.lararnasnyheter.se/tema/skola-nastan-alla : 2011 :
Obligatorisk

Practical conditions for Home and Consumer Studies in Swedish compulsory education: a survey study
Lindblom C, Arreman Erixon I, Hörnell A
International Journal of Consumer Studies : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 37(5) 445-563.

Different Approaches to Time Frames in Swedish Home and Consumer Studies
Lindblom C, Erixon Arreman I, Bohm I, Hörnell A
miVIDA nr 3/14 (tillhandahålls av institutionen) :
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, ca 10 sidor

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning historia

Teaching history for the common good
Barton Keith C., Levstik Linda S.
Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates : 2004 : 1 online resource (xi, 288 p.) :
ISBN: 1410610500 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eliasson Per
Historiedidaktik i Norden 9. : Del 1 Historiemedvetande - historiebruk
Malmö : Malmö högskola : 2012 : 282 s. :
Fulltext
ISBN: 9789171044235
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eliasson Per
Historiedidaktik i Norden 9. : Del 2 Historisk kunskap
Malmö : Malmö högskola : 2012 : 167 s. :
Fulltext
ISBN: 9789171044242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klassrummet och cirkeln : en forskningscirkel om historieundervisning i det mångkulturella klassrummet : [rapport]
Eliasson Per, Rudnert Joel
Malmö : Avdelning barn och ungdom, FoU-utbildning, Resurscentrum för mångfaldens skola, Malmö stad : 2009 : 180 s. :
http://www.malmo.se/download/18.663ce4af1240ed89c73800046794/Historieundervis_cirkel.pdf
Obligatorisk

Johansson Maria
Historieundervisning och interkulturell kompetens
Karlstad : Pedagogiskt arbete, Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstads universitet : 2012 : 258 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170634185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liljegren Bengt
Att undervisa i historia : tusen och ett sätt att inspirera sina elever
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-05682-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Hans
Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass
Karlstad : Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Historia, Karlstads universitet : 2011 : 235 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-7359
ISBN: 9789170633621
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därtill kommer tidskriftsartiklar i urval i samråd med lärare.

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning idrott

Understanding Movement: A Sociocultural Approach to Exploring Moving Humans
Larsson Håkan, Quennerstedt Mikael
Quest, 64(4), pp. 283-298 : 2012 :
Obligatorisk

Hammar Lena
Delaktighet i lek och fysiska aktiviteter - ur ett hälsoperspektiv!
Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa, nr 2, s. 16-19 : 2010 :
http://www.sfsp.se/Pdf/Nr%202_2010_Lena%20Hammar.pdf
Obligatorisk

Vickerman Philip
Including children with special educational needs in physical education: has entitlement and accessibility been realised?
Disability & Society 27(2), pp. 249-262 : 2012 :
Obligatorisk

Swedish primary‐school teachers’ attitudes to inclusion – the case of PE and pupils with physical disabilities
Jerlinder Kajsa, Danermark Berth, Gill Peter
European Journal of Special Needs Education, 25(1), pp. 45-57 : 2010 :
http://DOI:10.1080/08856250903450830
Obligatorisk

Aktuella rapporter och styrdokument från skolverket tillkommer www.skolverket.se

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning matematik

Diverse artiklar
Tillhandahålls av institutionen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Institutionen för Matematik och Matematisk statistik

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning religion

Berglund Jenny
Religionsdidaktik
I Människor och makter 2.0 [Elektronisk resurs] : en introduktion till religionsvetenskap / Jonas Svensson & Stefan Arvidsson (red.). s. 50-55 : 2010 :
http://Tillgänglig: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:462834/FULLTEXT03
Obligatorisk

Falkevall Björn
Livsfrågor och religionskunskap : en belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik
Stockholm : Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet : 2010 : 185 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-32373
ISBN: 9789171559609
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: I urval

Feinberg Walter
Reconciling Liberalism and Pluralism in Religious Education
Religious Education: The official journal of the Religious Education Association, 108(3), pp. 241-244 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00344087.2013.783309#.UlfxgFDIaN0
Obligatorisk

Intercultural and Interfaith Dialogue through Education
Halsall Anna, Roebben Bert
Religious Education: The official journal of the Religious, 101(4), pp. 443-452 : 2006 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00344080600948571?journalCode=urea20#.UlxbZ01vnIU
Obligatorisk

Horell Harold D.
Liberating Moral Reflection
Religious Education: The official journal of the Religious Education Association, 108(4), pp. 378-391 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00344087.2013.805031
Obligatorisk

Nya mål? : religionsdidaktik i en tid av förändring
Lindgren Ödén Birgit, Thalén Peder
Uppsala : Swedish Science Press : 2006 : 124, [2] s. :
ISBN: 91-975446-1-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig: http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:272385/FULLTEXT02

Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding ‘religious understanding’ in religious education
Walshe Karen, Teece Geoff
British Journal of Religious Education, 35(3), pp. 313-325 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01416200.2013.794913#.Ulxa3E1vnIU
Obligatorisk

Moment 2: Undervisning och lärande i specifikt ämne, inriktning samhällskunskap

Kerr David
Citizenship Education in the Curriculum: an International Comparison
The School Field, X(3/4), pp. 5-32 : 1999 :
http://www.see-educoop.net/education_in/pdf/citizenship_edu-oth-enl-t06.pdf
Obligatorisk

Larsson Anna
Samhällskunskap
I Utbildningshistoria: En introduktion, red Esbjörn Larsson & Johannes Westberg. Lund: Studentlitteratur. : 2011 :
Obligatorisk

Civic Multicultural Competence: Searching for Common Ground in Democratic Education
Miller-Lane Jonathan, Howard Tyrone C., Halagao Patricia Espiritu
Theory & Research in Social Education , 35(4), pp. 551-573 : 2007 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2007.10473350#.Ulxe0U1vnIU
Obligatorisk

Developing Pedagogical Content Knowledge for Civics in Elementary Teacher Education
Silva Diane Yendol, Mason Terrence C.
Theory & Research in Social Education, 31(3), pp. 366-397 : 2003 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2003.10473230#.UlxcU01vnIU
Obligatorisk

What Kind of Citizen? The Politics of Educating for Democracy
Westheimer Joel, Kahne Joseph
American Educational Research Journal, 41(2), pp. 237-269 : 2004 :
http://www.civicsurvey.org/what_kind_of_citizen.pdf