"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Pedagogic Leadership, Social Relations and Conflict Resolution

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare

Kurskod: 6PE302

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-02-14

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Särskilt uppmärksammas lärarens betydelse för grupprocesser och gruppers utveckling i en heterogen skolkontext samt i lärares arbetslag. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa bearbetas. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vikten av ett adekvat bemötande av barn/elever, den egna kommunikativa kompetensen samt lärares yrkesspråk.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt
  • redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa
  • redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik

Färdighet och förmåga

  • diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever
  • tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar
  • analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument
  • problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering
  • reflektera över vilka faktorer som styr ledarskapet i lärmiljön

Behörighetskrav

Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), och genomgången kurs Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar i form av rollspel. Rollspelsövningarna dokumenteras och genomförs i mindre grupper utifrån studenternas examensinriktningar. De studerande kommer att få träna kommunikation och ledarskap samt visa förhållningssätt och färdigheter med utgångspunkt i förvärvade kunskaper genom övningarna. Föreläsningar är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär och riktas därför till samtliga studenter oavsett inriktning. Yrkeslärare som har annan studietakt organiseras i separata grupper. Seminarier och tillämpningsövningar kan i vissa fall genomföras i blandade grupper.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras med stöd av digital portfolio med skriftliga, muntliga och gestaltande former. Kursens centrala kunskapsområden, pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering examineras i form av ett paper, detta för att träna och utveckla studenternas vetenskapliga skrivande. Dokumentationen av rollspelen examineras liksom studenternas individuella reflektioner utifrån dessa. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 3

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens: begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp" det sociala" och" det mellanmänskliga"
    Utbildning och Demokrati, 24(3), 49-63 : 2015 :
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:915784/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Dahlkwist Matts
    Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 261 s. :
    ISBN: 9789147100620
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskriminering inom utbildningsområdet
    Diskrimineringsombudsmannen :
    http://www.do.se/om-diskriminering/diskrimineringsforbud-inom-olika-omraden/diskriminering-inom-utbildningsomradet/
    Obligatorisk

    Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv : en vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
    Pettersson Charlotta, Wickman Kim, Takala Marjatta
    Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 : 252 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-140391
    ISBN: 978-91-28-00057-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk

    Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse
    Håkansson Jan, Sundberg Daniel
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2018 : 302 sidor :
    ISBN: 9789127823204
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
    Tolfte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 362 sidor :
    ISBN: 9789144126883
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarnas yrkesetiska råd
    Lärares yrkesetik
    Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund : 2001 :
    http://www.lararesyrkesetik.se/
    Obligatorisk

    Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen?
    Nilholm Claes, Göransson Kerstin
    Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2014 :
    https://webbutiken.spsm.se/inkluderande-undervisning/
    Obligatorisk

    Nilholm Claes
    Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven?
    Pedagogisk forskning i Sverige, 10:2, 124-138 : 2005 :
    https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1279/1124
    Obligatorisk

    Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
    Lahdenperä Pirjo, Sundgren Eva
    Första upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 328 sidor :
    ISBN: 9789147122660
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar (s. 7-9 kap 3, 4, 5, 8 och 9)

    Skolverket
    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
    Stockholm: Skolverket : 2014 :
    https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
    Obligatorisk

    Vad är diskriminering?
    Diskrimineringsombudsmannen :
    http://www.do.se/om-diskriminering/vad-ar-diskriminering/
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2017 vecka 48

    Alexandersson Mikael
    Tankens kröning tillbaka mot sig själv
    Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
    http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
    Obligatorisk

    Aspelin Jonas
    Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-40-66888-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellmin Roger
    Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-27-41151-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granström Kjell
    Språket är tankens redskap
    Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
    http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
    Obligatorisk

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
    8., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 227 s. :
    ISBN: 978-91-44-05469-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
    ISBN: 978-91-47-08456-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    How does leadership affect student achievement? Results from a national US survey
    Seashore Louis Karen, Dretzke Beverly, Wahlstrom Kyla
    School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), pp. 315-336. : 2001 :
    http://www.informaworld.com/smpp/260960349-33905606/content~content=a926132862~db=all
    Obligatorisk

    Riktlinjer för arbetet med likabehandlingsplaner
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se/sb/d/3143
    Obligatorisk

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
    Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
    http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
    Obligatorisk

    Olikas lika värde : om arbetet mot mobbning och kränkande behandling.
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 100 s. :
    ISBN: 91-85128-19-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillhammar Sten
    Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
    Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
    Obligatorisk

    Alternativ litteratur för gymnasielärarstudenter (ersätter motsvarande litteratur ur listan ovan, för korta programmet).

    Helldin Rolf
    Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
    ISBN: 91-44-02114-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nylund Mattias
    Framtidsvägen. Vägen till vilken framtid på gymnasieskolans yrkesprogram?
    Pedagogisk forskning, 15(1), s. 33-44. : 2010 :
    Obligatorisk

    Johansen Jan Birger
    "Du berga livet på kar´n" : mellom-menneskelige relasjoner mellom lærer og elev i dagens skole
    Doktorsavhandling. Luleå tekniska universitet. : 2000 :
    Obligatorisk