Engelskt namn: Pedagogic Leadership, Social Relations and Conflict Resolution
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kurskod: 6PE302
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-02-14
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Särskilt uppmärksammas lärarens betydelse för grupprocesser och gruppers utveckling i en heterogen skolkontext samt i lärares arbetslag. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa bearbetas. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vikten av ett adekvat bemötande av barn/elever, den egna kommunikativa kompetensen samt lärares yrkesspråk.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), och genomgången kurs Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I).
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar i form av rollspel. Rollspelsövningarna dokumenteras och genomförs i mindre grupper utifrån studenternas examensinriktningar. De studerande kommer att få träna kommunikation och ledarskap samt visa förhållningssätt och färdigheter med utgångspunkt i förvärvade kunskaper genom övningarna. Föreläsningar är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär och riktas därför till samtliga studenter oavsett inriktning. Yrkeslärare som har annan studietakt organiseras i separata grupper. Seminarier och tillämpningsövningar kan i vissa fall genomföras i blandade grupper.
Den studerandes kunskaper examineras med stöd av digital portfolio med skriftliga, muntliga och gestaltande former. Kursens centrala kunskapsområden, pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering examineras i form av ett paper, detta för att träna och utveckla studenternas vetenskapliga skrivande. Dokumentationen av rollspelen examineras liksom studenternas individuella reflektioner utifrån dessa. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens: begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp" det sociala" och" det mellanmänskliga"
Utbildning och Demokrati, 24(3), 49-63 : 2015 :
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:915784/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Dahlkwist Matts
Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 261 s. :
ISBN: 9789147100620
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskriminering inom utbildningsområdet
Diskrimineringsombudsmannen :
http://www.do.se/om-diskriminering/diskrimineringsforbud-inom-olika-omraden/diskriminering-inom-utbildningsomradet/
Obligatorisk
Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv : en vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Pettersson Charlotta, Wickman Kim, Takala Marjatta
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 : 252 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-140391
ISBN: 978-91-28-00057-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk
Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2018 : 302 sidor :
ISBN: 9789127823204
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
Tolfte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 362 sidor :
ISBN: 9789144126883
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarnas yrkesetiska råd
Lärares yrkesetik
Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund : 2001 :
http://www.lararesyrkesetik.se/
Obligatorisk
Inkluderande undervisning vad kan man lära av forskningen?
Nilholm Claes, Göransson Kerstin
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2014 :
https://webbutiken.spsm.se/inkluderande-undervisning/
Obligatorisk
Nilholm Claes
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 10:2, 124-138 : 2005 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1279/1124
Obligatorisk
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
Lahdenperä Pirjo, Sundgren Eva
Första upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 328 sidor :
ISBN: 9789147122660
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (s. 7-9 kap 3, 4, 5, 8 och 9)
Skolverket
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
Stockholm: Skolverket : 2014 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
Obligatorisk
Vad är diskriminering?
Diskrimineringsombudsmannen :
http://www.do.se/om-diskriminering/vad-ar-diskriminering/
Obligatorisk
Alexandersson Mikael
Tankens kröning tillbaka mot sig själv
Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
Obligatorisk
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellmin Roger
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
ISBN: 978-91-27-41151-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Språket är tankens redskap
Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
Obligatorisk
Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
8., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 227 s. :
ISBN: 978-91-44-05469-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
ISBN: 978-91-47-08456-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
How does leadership affect student achievement? Results from a national US survey
Seashore Louis Karen, Dretzke Beverly, Wahlstrom Kyla
School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), pp. 315-336. : 2001 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-33905606/content~content=a926132862~db=all
Obligatorisk
Riktlinjer för arbetet med likabehandlingsplaner
Skolverket :
http://www.skolverket.se/sb/d/3143
Obligatorisk
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Obligatorisk
Olikas lika värde : om arbetet mot mobbning och kränkande behandling.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 100 s. :
ISBN: 91-85128-19-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillhammar Sten
Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
Obligatorisk
Alternativ litteratur för gymnasielärarstudenter (ersätter motsvarande litteratur ur listan ovan, för korta programmet).
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nylund Mattias
Framtidsvägen. Vägen till vilken framtid på gymnasieskolans yrkesprogram?
Pedagogisk forskning, 15(1), s. 33-44. : 2010 :
Obligatorisk
Johansen Jan Birger
"Du berga livet på kar´n" : mellom-menneskelige relasjoner mellom lærer og elev i dagens skole
Doktorsavhandling. Luleå tekniska universitet. : 2000 :
Obligatorisk