Engelskt namn: Pedagogic Leadership, Social Relations and Conflict Resolution
Denna kursplan gäller: 2014-07-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-07-21
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-19 och 2014-07-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-20 och 2013-08-18
Kurskod: 6PE301
Högskolepoäng: 8,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2011-06-01
Reviderad av: Prefekten, 2014-06-12
Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Särskilt uppmärksammas lärarens betydelse för grupprocesser och gruppers utveckling i en heterogen skolkontext samt i lärares arbetslag. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa bearbetas. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vikten av ett adekvat bemötande av barn/elever, den egna kommunikativa kompetensen samt lärares yrkesspråk.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt
- redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i förskole- och skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa
- redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik
Färdighet och förmåga
- diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever
- tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar
- analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp
- planera, skriva och rapportera ett paper med en enkel vetenskaplig struktur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över barn/elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument
- problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering
Genomgången kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), och genomgången kurs Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I).
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och tillämpningsövningar i form av rollspel. Rollspelsövningarna genomförs i mindre grupper utifrån studenternas examensinriktningar. De studerande kommer att få träna kommunikation och ledarskap samt visa förhållningssätt och färdigheter med utgångspunkt i förvärvade kunskaper genom övningarna. Föreläsningar är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär och riktas därför till samtliga studenter oavsett inriktning. Seminarier och tillämpningsövningar sker i såväl blandade som i specifika inriktningsgrupper. Det sistnämnda gäller fram för allt vid litteraturseminarier eller examinerande seminarier där text och uppgifter har en särskild inriktning på bestämd skolform.
Den studerandes kunskaper examineras i tre olika former:
I ett seminarium om specialpedagogik examineras de förväntade studieresultaten ”kunna redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik”, ”kunna analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp” samt ”kunna problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering”.
De förväntade studieresultaten ”kunna redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt”, ”kunna redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i förskole- och skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa”, ”kunna diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever” samt ”kunna planera, skriva och rapportera ett paper med en enkel vetenskaplig struktur” examineras i ett individuellt paper.
I en gruppreflektion över genomförda rollspel examineras de förväntade studieresultaten ”kunna reflektera över barn/elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument” samt ”kunna tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar”.
På individuellt paper ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På gruppreflektion och seminarium om specialpedagogik ges betygen Godkänd eller Underkänd.
Kursen innefattar dessutom några obligatoriska undervisningsmoment, då dessa på ett studentaktivt sätt förbereder för centrala delar i kommande yrkesutövning:
För kursbetyget Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. För kursbetyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier. Kursbetyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Alexandersson Mikael
Tankens kröning tillbaka mot sig själv
Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
Obligatorisk
Aspelin Jonas
Relationer i undervisningen
Utbildning & Demokrati, 10(3), s. 27-33 : 2001 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%203_2001_pdf/Jonas%20Aspelin.pdf
Obligatorisk
Young People and Online Risk
Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2011 :
http://www.igi-global.com/viewtitle.aspx?TitleId=50690&Sender=669f0f29-2944-43e9-9c16-15cdb881364c
Obligatorisk
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Språket är tankens redskap
Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
Obligatorisk
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ENDAST UTDRAG, 10 sidor
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (endast för studenter: F-3, 4-6, 7-9, Gy)
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Tillhammar Sten
Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
Obligatorisk
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (endast för studenter: För)
Läroplaner http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2456/nya-laroplaner-1.127079
Lika rättigheter i skolan - handledning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) (2012) http://www.do.se/Documents/handledningar-utbildning/lika_rattigheter_i_skolan.pdf
Alexandersson Mikael
Tankens kröning tillbaka mot sig själv
Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
Obligatorisk
Aspelin Jonas
Relationer i undervisningen
Utbildning & Demokrati, 10(3), s. 27-33 : 2001 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%203_2001_pdf/Jonas%20Aspelin.pdf
Obligatorisk
Deutsch Morton
Cooperation and Competition
In Deutsch, M., Coleman, P. (eds.) The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice, San Francisco, Calif., pp. 23-42 : 2006 :
Obligatorisk
Young People and Online Risk
Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2011 :
http://www.igi-global.com/viewtitle.aspx?TitleId=50690&Sender=669f0f29-2944-43e9-9c16-15cdb881364c
Obligatorisk
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Språket är tankens redskap
Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
Obligatorisk
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (endast för studenter: F-3, 4-6, 7-9, Gy)
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Tillhammar Sten
Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
Obligatorisk
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (endast för studenter: För)
Läroplaner http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2456/nya-laroplaner-1.127079 För att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling http://www.skolverket.se/utveckling_och_bidrag/2.1226/2.1034/2.1415/2.1420/2.1431
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan: (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-skolan/