"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Pedagogic Leadership, Social Relations and Conflict Resolution

Denna kursplan gäller: 2014-07-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE301

Högskolepoäng: 8,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2011-06-01

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-12

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Särskilt uppmärksammas lärarens betydelse för grupprocesser och gruppers utveckling i en heterogen skolkontext samt i lärares arbetslag. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa bearbetas. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vikten av ett adekvat bemötande av barn/elever, den egna kommunikativa kompetensen samt lärares yrkesspråk.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt
- redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i förskole- och skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa
- redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik

Färdighet och förmåga
- diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever
- tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar
- analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp
- planera, skriva och rapportera ett paper med en enkel vetenskaplig struktur

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över barn/elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument
- problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering

Behörighetskrav

Genomgången kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), och genomgången kurs Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och tillämpningsövningar i form av rollspel. Rollspelsövningarna genomförs i mindre grupper utifrån studenternas examensinriktningar. De studerande kommer att få träna kommunikation och ledarskap samt visa förhållningssätt och färdigheter med utgångspunkt i förvärvade kunskaper genom övningarna. Föreläsningar är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär och riktas därför till samtliga studenter oavsett inriktning. Seminarier och tillämpningsövningar sker i såväl blandade som i specifika inriktningsgrupper. Det sistnämnda gäller fram för allt vid litteraturseminarier eller examinerande seminarier där text och uppgifter har en särskild inriktning på bestämd skolform.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i tre olika former:
I ett seminarium om specialpedagogik examineras de förväntade studieresultaten ”kunna redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik”, ”kunna analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp” samt ”kunna problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering”.

 De förväntade studieresultaten ”kunna redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt”, ”kunna redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i förskole- och skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa”, ”kunna diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever” samt ”kunna planera, skriva och rapportera ett paper med en enkel vetenskaplig struktur” examineras i ett individuellt paper.

 I en gruppreflektion över genomförda rollspel examineras de förväntade studieresultaten ”kunna reflektera över barn/elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument” samt ”kunna tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar”.

På individuellt paper ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På gruppreflektion och seminarium om specialpedagogik ges betygen Godkänd eller Underkänd.

Kursen innefattar dessutom några obligatoriska undervisningsmoment, då dessa på ett studentaktivt sätt förbereder för centrala delar i kommande yrkesutövning:

  • Rollspel, där studenterna tränar konflikthantering
  • Litteraturseminarier, där uppläggning tränar lärarstudenters förmåga att leda samtal, sammanfatta diskussioner och presentera kunskapsstoff
  • Opponeringsseminarium, vilket tränar studenter i bedömning och återkoppling

För kursbetyget Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda.  För kursbetyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier. Kursbetyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur