Engelskt namn: Special Education in Educational Settings
Denna kursplan gäller: 2021-08-02 och tillsvidare
Kurskod: 6PE297
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2021-03-17
I den här kursen introduceras det specialpedagogiska fältet. Centrala begrepp inom området, exempelvis extra anpassningar och särskilt stöd, inkludering, tillgängliga lärmiljöer samt en skola för alla diskuteras med hjälp av relevanta specialpedagogiska perspektiv . Under kursen ges kunskaper om elevers olika förutsättningar för lärande samt betydelsen av organisering av lärmiljöer för att möta elevers behov. Dessutom behandlas hur pedagoger kan bemöta elever och deras vårdnadshavare samt hur skolan kan arbeta för att ge stöd och stimulans när olika svårigheter utgör ett hinder för elevernas lärande. Grupprocesser och grupphandledning behandlas och vidare introduceras orsaker till konflikters uppkomst. Strategier för att hantera dessa konflikter bearbetas och lärarens roll i skapandet av goda sociala relationer uppmärksammas. I kursen ingår även röst- och tal.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskaper inom skolans uppdrag, undervisning och lärande 15 hp, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och grupparbeten. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Förebildligheten ska synas i kursens genomförande på så sätt att undervisnings- och examinationsformer diskuteras i relation till det kommande läraruppdraget.
Studenten examineras genom följande tre prov:
Examination sker löpande under kursen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet Godkänd (G). För betyg Väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet Väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen har slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Litteratur för alla
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)
Litteratur för grund-, gymnasie- och vuxenutbildning
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
uuuu-uuuu :
ISBN: 9789175595214
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur för den som arbetar i förskolan
En förskola för alla : specialpedagogik, inkludering och likvärdighet
Nielsen Anneli, Nyroos Mikaela
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 193 sidor :
ISBN: 9789147141487
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ohlsson Maria
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan : förståelse, bemötande och pedagogiska strategier
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 265 sidor :
ISBN: 9789144153001
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palla Linda
Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 281 sidor :
ISBN: 9789144151267
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren
Valbar litteratur
Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
ISBN: 9789127827288
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
ISBN: 9789127829121
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 och 3)
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren
Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
ISBN: 9789127827288
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
ISBN: 9789127829121
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 och 3)
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren
Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
ISBN: 9789127827288
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
ISBN: 9789127829121
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 och 3)
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)
Handbok i klassrumsledarskap
Nilsson Jonas, Karlberg Martin
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 191 sidor :
ISBN: 9789147139606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst