"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK), 7,5 hp

Engelskt namn: Special Education in Educational Settings

Denna kursplan gäller: 2021-08-02 och tillsvidare

Kurskod: 6PE297

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2021-03-17

Innehåll

I den här kursen introduceras det specialpedagogiska fältet. Centrala begrepp inom området, exempelvis extra anpassningar och särskilt stöd, inkludering, tillgängliga lärmiljöer samt en skola för alla diskuteras med hjälp av relevanta specialpedagogiska perspektiv . Under kursen ges kunskaper om elevers olika förutsättningar för lärande samt betydelsen av organisering av lärmiljöer för att möta elevers behov. Dessutom behandlas hur pedagoger kan bemöta elever och deras vårdnadshavare samt hur skolan kan arbeta för att ge stöd och stimulans när olika svårigheter utgör ett hinder för elevernas lärande. Grupprocesser och grupphandledning behandlas och vidare introduceras orsaker till konflikters uppkomst. Strategier för att hantera dessa konflikter bearbetas och lärarens roll i skapandet av goda sociala relationer uppmärksammas. I kursen ingår även röst- och tal.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet
  • Redogöra för teorier om grupprocesser och konflikthantering i pedagogiska miljöer
  • Visa kunskap om samtalsmetodiska färdigheter i grupphandledning
  • Visa kunskap om centrala faktorer rörande elever med och i svårigheter, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter

Färdighet och förmåga

  • Kritiskt granska och föreslå åtgärder för att bemöta och hantera elevers olikheter och behov, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
  • Kritiskt granska orsaker till konflikters uppkomst

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera den sociala interaktionens betydelse för utvecklandet av inkluderande lärmiljöer.

Behörighetskrav

Kunskaper inom skolans uppdrag, undervisning och lärande 15 hp, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och grupparbeten. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Förebildligheten ska synas i kursens genomförande på så sätt att undervisnings- och examinationsformer diskuteras i relation till det kommande läraruppdraget.

Examination

Studenten examineras genom följande tre prov:

  1. Individuell skriftlig uppgift (U/G)
  2. Individuell skriftlig uppgift (U/G)
  3. Individuell skriftlig uppgift (U/G/VG)

Examination sker löpande under kursen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet Godkänd (G). För betyg Väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet Väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen har slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Litteratur för alla

    Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
    Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
    ISBN: 9789147122639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)

    Litteratur för grund-, gymnasie- och vuxenutbildning

    Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 9789147111947
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    uuuu-uuuu :
    ISBN: 9789175595214
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur för den som arbetar i förskolan

    En förskola för alla : specialpedagogik, inkludering och likvärdighet
    Nielsen Anneli, Nyroos Mikaela
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 193 sidor :
    ISBN: 9789147141487
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ohlsson Maria
    Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan : förståelse, bemötande och pedagogiska strategier
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 265 sidor :
    ISBN: 9789144153001
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palla Linda
    Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 281 sidor :
    ISBN: 9789144151267
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren

    Valbar litteratur

    Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
    Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
    ISBN: 9789127827288
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tydliggörande pedagogik i förskolan
    Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789127824485
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
    Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
    ISBN: 9789127829121
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2022 vecka 47

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 och 3)

    Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
    Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
    ISBN: 9789147122639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket : 2022 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 9789147111947
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren

    Valbar litteratur

    Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
    Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
    ISBN: 9789127827288
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tydliggörande pedagogik i förskolan
    Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789127824485
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
    Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
    ISBN: 9789127829121
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2022 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 och 3)

    Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
    Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
    ISBN: 9789147122639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 9789147111947
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren

    Valbar litteratur

    Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
    Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
    ISBN: 9789127827288
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tydliggörande pedagogik i förskolan
    Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789127824485
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
    Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
    ISBN: 9789127829121
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2021 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 och 3)

    Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
    Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
    ISBN: 9789147122639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 9789147111947
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1, 2 3, och 4)

    Handbok i klassrumsledarskap
    Nilsson Jonas, Karlberg Martin
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 191 sidor :
    ISBN: 9789147139606
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst