Engelskt namn: Remote teaching
Denna kursplan gäller: 2019-03-11 till 2021-03-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-03-08
Kursplan för kurser med start mellan 2019-03-11 och 2021-03-07
Kurskod: 6PE273
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-06-14
Reviderad av: Prefekten, 2018-12-17
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en introduktion till hur skolans uppdrag går att förstå i relation till de specifika förutsättningar som ges inom fjärrundervisning. Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) diskuteras och analyseras i relation till elevernas lärande. Studenten får ingående kunskaper om såväl skolorganisationens, lärarens samt handledarens roll samt förutsättningarna för elevernas lärande vid fjärrundervisning. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Fjärrundervisning, 7.5 hp
Remote teaching, 7.5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment kan ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts i den individuellt skriftliga hemtentamen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
From Jörgen
Pedagogical Digital Competence - Between Values, Knowledge and Skills
Higher Education Studies, 7(2), 4350 : 2017 :
https://doi.org/10.5539/hes.v7n2p43
Hilli Charlotta
Virtuellt lärande på distans: en intervjustudie med finländska gymnasiestuderande
Åbo: Åbo Akademi : 2016 :
https://www.skolporten.se/forskning/avhandling/virtuellt-larande-pa-distans-en-intervjustudie-med-finlandska-gymnasiestuderande/
Elev- och lärarerfarenheter av fjärrundervisningen i Pajala
Häll Lars-Olof, Hällgren Camilla, Söderström Tor
Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, Umeå : 2007 : 46 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-13440
ISBN: 9789172643284
Se Umeå UB:s söktjänst
Ifous
Digitalisering för framtidens skola. Fjärrundervisning bättre utsikter för fler elever
Stockholm: Ifous : 2018 :
http://www.ifous.se/slutrapport-fjarrundervisning-battre-utsikter-for-fler-elever/
Editorial - Recent trends in the digitalization of the Nordic K-12 schools
Lindberg J. Ola, Olofsson Anders D.
Seminar.Net, 14(2), 103-108 : 2018 :
https://journals.hioa.no/index.php/seminar/article/view/2974
Learning to teach online: A systematic review of the literature on K-12 teacher preparation for teaching online
Moore-Adams Brianne L., Jones W. Monty, Cohen Jonathan
Distance Education, 37(3), 333348 : 2016 :
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01587919.2016.1232158
Pettersson Fanny
On the issues of digital competence in educational contexts a review of literature
Education and Information Technologies, 23(3), 1005-1021 : 2017 :
https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-017-9649-3
Pettersson Fanny
Digitally Competent School Organizations Developing Supportive Organizational Infrastructures
Seminar.Net, 14(2), 132-143 : 2018 :
https://journals.hioa.no/index.php/seminar/article/view/2976
SFS 2010:800
Skollag
Stockholm: Justitiedepartementet :
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Därutöver kan 2-3 ytterligare artiklar tillkomma.