Engelskt namn: Subject Didactics
Denna kursplan gäller: 2018-02-26 och tillsvidare
Kurskod: 6PE267
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-04-11
I kursen behandlas vad som karaktäriserar respektive skolämne som vetenskap och vad av detta innehåll som återfinns i skolans kurser på olika nivåer. En tydlig anknytning görs till studentens eget undervisningsämne/n. Innehållet i styrdokument, som läroplaner och ämnes-/kursplaner, studeras och vilka motiv som ligger bakom urvalet diskuteras. Vilka svårigheter elever i skolan har att förstå viktiga begrepp inom skolämnet studeras. Hur undervisning som tar hänsyn till dessa svårigheter kan läggas upp behandlas genom att de studerande väljer ett område i skolans kurs, studerar vilka svårigheter den ämnesdidaktiska forskningen beskriver att elever har inom detta område och ger förslag på upplägg av undervisningen i lektionsplaneringar. Elevers prestationer i och attityder till skolämnena och hur dessa förändrats över tid studeras, exempelvis med hjälp av internationella undersökningar såsom PISA eller genom den ämnesdidaktiska forskningen.
Under kursens gång kommer grundläggande konkreta didaktiska områden att studeras, exempelvis läromedlens roll för undervisningen eller användning av digitala verktyg för visualisering och simulering av fenomen och processer. I kursen behandlas också säkerhetsföreskrifter vid laborativt arbete för ämnen med laborativ verksamhet.
Olika arbetsformer och arbetssätt som kan användas i undervisningen studeras och diskuteras, t ex, lärargenomgång för att presentera innehållet i det aktuella området; hjälp till eleverna att internalisera begrepp och förklaringsmodeller inom skolämnet, t.ex. genom diskussioner i klassen eller i smågrupper eller genom problemlösning; systematiskt undersökande arbete med värdering och argumentation för ställningstaganden, både inom det specifika skolämnet och i samverkan med andra ämnen i skolan. Kursen behandlar även bedömning av elevers kunskapsutveckling i skolämnena med såväl summativ som formativ bedömning.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Högskolestudier motsvarande 240 hp inkl. självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier och undervisningsövningar delvis på distans. Under kursen ges studenten tillfälle att utvärdera kursens mål, värdera och bedöma hur kursen administrerats och hur kurstiden disponerats, utvärdera formerna för kunskapsredovisning samt ge synpunkter på kurslitteratur och övrigt undervisningsmaterial.
Kursen examineras genom följande prov:
Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga rapporten bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat ges.
Kurslitteratur för samtliga studenter
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärobok i det skolämne du ska undervisa
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot bild
Lundgren Ulf P.
Uttryck, intryck, avtryck : lärande, estetiska uttrycksformer och forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf
ISBN: 91-7307-083-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström Lars
Nordic visual arts education in transition : a research review
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2009 : 215 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173071482
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot biologi
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
ISBN: 9789144053493
Se Umeå UB:s söktjänst
Reiss Michael J.
Teaching secondary biology
2nd ed. : London : Hodder Education : 2011. : ix, 318 p. :
ISBN: 9781444124316 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellberg Annika
Så arbetar du med kemikalier i skolan
5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
ISBN: 9789174644999
Se Umeå UB:s söktjänst
Second language acquisition : a theoretical introduction to real world applications
Benati Alessandro G., Angelovska Tanja
London : Bloomsbury Academic : 2016 : xii, 183 pages :
ISBN: 9780567200198
Se Umeå UB:s söktjänst
Basic English grammar : a web linked course
Hudson Jean, Paradis Carita, Warren Beatrice
3. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 164 s. :
ISBN: 9789144076072
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Bo
Engelsk språkdidaktik
3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2012 : 448 s. :
ISBN: 978-91-44-07714-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot filosofi
Teaching Philosophy in Europe and North America
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization : 2011 :
Länk
Schaffar Birgit
Filosofins didaktik : filosofiska betraktelser om att lära sig att tänka
Stockholm : Thales : 2013 : 271 s. :
ISBN: 978-91-7235-087-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
ISBN: 9789140691507
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot fysik
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
ISBN: 9789144053493
Se Umeå UB:s söktjänst
Sang David.
Teaching secondary physics
2nd ed. : London : Hodder Education : 2011 : xii, 275 p. :
ISBN: 9781444124309
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellberg Annika
Så arbetar du med kemikalier i skolan
5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
ISBN: 9789174644999
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot företagsekonomi
A business to change the world: Moral responsibility in textbooks for International Economics
Andersson Pernilla, Öhman Johan, Östman Leif
Utbildning och Demokrati : 2011 :
Ferber Marianne A
Guidelines for pre-college economics education: A critique
Feminist Economics : 1999 :
Så tänds eldsjälar : en introduktion till entreprenöriellt lärande
Westlund Marielle, Westlund Christer
1. uppl. : Stockholm : Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) : 2007 : 116 s. :
ISBN: 978-91-7318-383-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot geografi
Geografididaktik : perspektiv och exempel
Møller Jens Peter, Axelsson Sture
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 119, [1] s. :
ISBN: 91-47-05140-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Björneloo Inger
Hållbar utveckling : att undervisa utifrån helheter och sammanhang
2., [uppdat.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 141 s. :
ISBN: 978-91-47-10038-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
ISBN: 978-91-85335-93-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Molin Lena
Rum, frirum och moral : en studie av skolgeografins innehållsval
Uppsala : Department of Social and Economic Geography, Uppsala University : 2006 : 233 s. :
urn:nbn:se:uu:diva-6884
ISBN: 91-506-1876-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bonnett Alastair
What is geography?
London : SAGE Publications : 2008. : 1 PDF-fil (vi, 158 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0838/2007941278-d.html
ISBN: 1-84920-649-X (ebk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Handboken. Den systematiskt planerade läraren.
De Ron Lena, Feldt Maria
Vulkan : 2017 : 46 sidor :
ISBN: 978-91-88713-71-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
De Ron Lena, Feldt Maria
[Lidingö] : Maria Feldt : cop. 2013 : 72 s. :
ISBN: 9789163733888
Se Umeå UB:s söktjänst
Hipkiss Anna Maria
Klassrummets semiotiska resurser : en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 275 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93671
ISBN: 9789176011003
Se Umeå UB:s söktjänst
Höijer Karin
Contested food : the construction of home and consumer studies as a cultural space
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2013 : 101 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-204458
ISBN: 9789155487126
Se Umeå UB:s söktjänst
Bohm Ingela
“We’re made of meat, so why should we eat vegetables?” : food discourses in the school subject home and consumer studies
Umeå : Umeå universitet : 2016 : 124 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-128176
ISBN: 9789176016176
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindblom Cecilia
Skolämnet Hem- och konsumentkunskap på 2000-talet : förutsättningar för elevers möjlighet till måluppfyllelse
Umeå : Institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet : 2016 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789176014981
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot geografi
Liljegren Bengt
Att undervisa i historia : tusen och ett sätt att inspirera sina elever
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-05682-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermansson Adler
Historieundervisningens byggstenar : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
Liber : 2014 :
Läsanvisning: ISBN: 9789147106608
Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
ISBN: 978-91-85335-93-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lozic Vanja
Historieundervisningens utmaningar : historiedidaktik för 2000-talet
1 uppl. : Malmö : Gleerups : cop. 2011 : 157 s. :
ISBN: 91-40-67442-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot juridik
Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Långström Sture, Virta Arja
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 277 s. :
ISBN: 9789144111605
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
1. uppl. : Sockholm : Liber : 2015 : 186 s. :
ISBN: 9789147111442
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot kemi
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
ISBN: 9789144053493
Se Umeå UB:s söktjänst
Taber Keith
Teaching Secondary Chemistry
London : Hodder Education : 2012 :
Hellberg Annika
Så arbetar du med kemikalier i skolan
5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
ISBN: 9789174644999
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot matematik
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
Björklund Camilla, Grevholm Barbro
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 320 s. :
ISBN: 9789144102481
Se Umeå UB:s söktjänst
Grevholm Barbro
Matematikdidaktik : ett nordiskt perspektiv
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 351 s. :
ISBN: 91-44-01835-5 ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundin Sverker
Skolans matematik : en kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling = The mathematics of schooling : a critical analysis of the prehistory, birth and development of Swedish mathematics education
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2008 : 398 s. :
urn:nbn:se:uu:diva-9395
ISBN: 978-91-554-7348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande i musik : barn och lärare i tongivande samspel
Wallerstedt Cecilia, Lagerlöf Pernilla, Pramling Niklas
Malmö : Gleerup : 2014 : 113 s. :
ISBN: 978-91-40-68763-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
2. utg. : Oslo : Cappelen Damm akademisk : cop. 2013 : 266 s. :
ISBN: 978-82-02-27038-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot naturkunskap
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
ISBN: 9789144053493
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellberg Annika
Så arbetar du med kemikalier i skolan
5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
ISBN: 9789174644999
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot pedagogik
Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot psykologi
Psykologiska perspektiv
Schultz Larsen Ole, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 149 s. :
ISBN: 91-44-00269-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot samhällskunskap
Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Långström Sture, Virta Arja
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 277 s. :
ISBN: 9789144111605
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
1. uppl. : Sockholm : Liber : 2015 : 186 s. :
ISBN: 9789147111442
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
ISBN: 978-91-85335-93-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärare, elever och spanska som modernt språk : styrkor och svagheter - möjligheter och hot
Francia Guadalupe, Riis Ulla
Uppsala : Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, Uppsala universitet : 2013 : 166 s. :
ISBN: 9789150623604
Se Umeå UB:s söktjänst
MCER El marco común européo de referencias para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación
Instituto Cervantes :
Länk
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot svenska
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
Renberg Bo, Friberg Ingemar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 305 s. :
ISBN: 9789144106236
Se Umeå UB:s söktjänst
Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergman Lotta
Gymnasieskolans svenskämnen : en studie av svenskundervisningen i fyra gymnasieklasser
Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen : 2007 : 364 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197653787
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-01998-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot teknik
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning för lärande i teknikklassrummet
Moreland Judy, Jones Alister, Barlex David
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 53 s. :
ISBN: 9789147111961
Se Umeå UB:s söktjänst
Vries Marc de
Teaching about technology : an introduction to the philosophy of technology for non-philosophers
Dordrecht : Springer : 2005 : ix, 170 s. :
ISBN: 1-4020-3409-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Grimvall Göran
Teknikens metoder : skolans teknikämne i senare skolår
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 221 s. :
ISBN: 9789144094786
Se Umeå UB:s söktjänst
Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
ISBN: 9789140691507
Se Umeå UB:s söktjänst
Att se helheter i undervisningen : naturvetenskapligt perspektiv
Stockholm : Skolverket : 2012 : 115 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets hemsida
ISBN: 978-91-87115-30-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reiss Michael J.
Teaching secondary biology
2nd ed. : London : Hodder Education : 2011. : ix, 318 p. :
ISBN: 9781444124316 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sang David.
Teaching secondary physics
2nd ed. : London : Hodder Education : 2011 : xii, 275 p. :
ISBN: 9781444124309
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers
Eilks Ingo, Hofstein Avi
Rotterdam : Sense Publishers : cop. 2013 : xiii, 336 s. :
ISBN: 9789462091382 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri lärobok i biologi/fysik/kemi/naturkunskap för gymnasieskolan
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Övrigt: Vetenskapliga artiklar med anknytning till biologididaktik tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk