Engelskt namn: Social Studies for Preschool
Denna kursplan gäller: 2020-08-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-03
Kursplan för kurser med start mellan 2019-05-13 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-06 och 2019-05-12
Kurskod: 6PE260
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2017-05-18
Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12
Kursen genomsyras av frågor om hållbar utveckling utifrån ekologiska sociala och ekonomiska aspekter samt relateras till agenda 2030 och globala målen. Därtill behandlas historiska och samhälleliga begrepp, samband och processer kopplade till agenda 2030 samt hur detta kan ingå i förskolans undervisning.. Vikten av att nyttja närsamhällets centrala funktioner som pedagogisk arena belyses och problematiseras. Vidare betonas förskollärares ansvar att hantera barns rättigheter, inflytande och livsfrågor samt etiska frågor med stöd i aktuell forskning. Kursen behandlar likaså hur digital kompetens kan förstås ur ett förskole- och samhällsperspektiv. I kursen studeras därförutom teorier om hur barn och barndom påverkas av olika kulturella, religiösa och materiella villkor liksom olika familjemönster. I detta sammanhang belyses även hur samhällets stödfunktioner kan användas vid behov.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus.
Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom tillämpningsövningar.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 140 sidor :
ISBN: 9789144139579
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålles av Pedagogiska institutionen.
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Högtidsboken : fira och filosofera tillsammans!
Ivarsson Johanna, Salmson Karin, Åkerö Emil, Hurme Maija
Första upplagan : [Linköping] : Olika : [2019] : 262 sidor :
ISBN: 9789188613127
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Rudnert Joel
Historia i förskolan
Ingår i:
Utbildningsvetenskap för förskolan
Stockholm : Natur & kultur : [2017] : 331 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Se Umeå UB:s söktjänst
Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
ISBN: 9789144114187
Se Umeå UB:s söktjänst
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellberg Anna
När krisen drabbar förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 82 sidor :
ISBN: 9789144125466
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Elektroniska resurser angående Agenda 2030 och globala målen https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/. Barnkonventionen som svensk lag https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionen-som-svensk-lag/. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka aktuella forskningsartiklar och andra dokument tillkommer och finns tillgängliga i kurssajten.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
Obligatorisk
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : Rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
Engdahl Ingrid, Karlsson Bibi, Hellman Anette, Ärlemalm-Hagsér Eva
Stockholm : Svenska OMEP : 2012 : 38 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-81021
Obligatorisk
Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Högtidsboken : fira och filosofera tillsammans!
Ivarsson Johanna, Salmson Karin, Åkerö Emil, Hurme Maija
Första upplagan : [Linköping] : Olika : [2019] : 262 sidor :
ISBN: 9789188613127
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Se Umeå UB:s söktjänst
Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
ISBN: 9789144114187
Se Umeå UB:s söktjänst
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellberg Anna
När krisen drabbar förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 82 sidor :
ISBN: 9789144125466
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Elektroniska resurser angående Agenda 2030 och globala målen https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/. Barnkonventionen som svensk lag https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionen-som-svensk-lag/. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka aktuella forskningsartiklar och andra dokument tillkommer och finns tillgängliga i kurssajten.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
Obligatorisk
Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
ISBN: 9789144114187
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs Universitet : 2003 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Hellberg Anna
När krisen drabbar förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 82 sidor :
ISBN: 9789144125466
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Högtidsboken : fira och filosofera tillsammans!
Ivarsson Johanna, Salmson Karin, Åkerö Emil, Hurme Maija
Första upplagan : [Linköping] : Olika : [2019] : 262 sidor :
ISBN: 9789188613127
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386
Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Elektroniska resurser angående Agenda 2030 och globala målen https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/. Barnkonventionen som svensk lag https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionen-som-svensk-lag/. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka aktuella forskningsartiklar och andra dokument tillkommer och finns tillgängliga i kurssajten.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
Obligatorisk
Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
ISBN: 9789144114187
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-978410-1-6
Se Umeå UB:s söktjänst
En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386
Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen