"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner för fritidshem 3 (VFU), 7,5 hp

Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession for Primary School - Extended School 3

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 6PE259

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2017-04-19

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-15

Innehåll

I kursen tillämpas och prövas tillägnade kunskaper från tidigare kurser avseende undervisningsuppdragen för grundlärare mot fritidshem i såväl fritidshem som i skola samt hur dessa uppdrag kan vävas samman i den professionella yrkesutövningen. Kursen fokuserar på grundlärares ansvar för kvalitet och utveckling av fritidshemmets verksamhet i enlighet med gällande styrdokument. Däri ingår att initiera pedagogisk utveckling med förankring i arbetslaget genom analys av pedagogiskt planerings-, dokumentation- och utvärderingsarbete. Vidare studeras och analyseras fritidshemmets verksamhet utifrån elever i behov av extra anpassningar.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och redogöra för systematiskt kvalitetsarbete i fritidshem samt för anpassning av verksamheten för elever i behov av särskilt stöd och extra anpassningar

Färdigheter och förmågor

  • med stöd av dokumentation och fördjupad kunskap i didaktik. ämnesdidaktik och metodik kunna välja innehåll och arbetssätt för att självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisningstillfällen för elever i grupp och i relation till elevers behov och förutsättningar
  • med stöd av forskning initiera och genomföra pedagogiska diskussioner i arbetslaget med fokus på fritidshemmets kvalitetsutveckling samt fritidshemmets betydelse för elever i behov av extra anpassningar
  • självständigt tillvarata och kritiskt granska det aktuella fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete med stöd av styrdokument och aktuell forskning samt reflektera över eget planerat och initierat utvecklingsarbete
  • med stöd av forskning självständigt kritiskt granska, analysera och diskutera grundlärarprofessionens komplexa uppdrag i fritidshem och skola

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska, problematisera och värdera fritidshemmets kompletterande liksom kompensatoriska uppdrag med beaktande av elever i behov av extra anpassningar

Behörighetskrav

Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU) 11hp, Bedömning för och av lärande i grundskolan (UK) 11hp, Specialpedagogik för grundskolan (UK) 5hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem och skola varav minst två dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker genom individuellt uppvisande av färdigheter under den verksamhetsförlagda delen av kursen, samt muntliga redovisningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

En utsedd universitetslärare svarar för bedömningen av studentens prestationer i samband med VFU-besök. Vid besöket bedöms den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering) och reflektion över undervisningstillfället vid det efterföljande trepartssamtalet mellan VFU-handledare, lärare och student. Denna bedömning sker vid ett tillfälle. VFU-handledare medverkar med stöd av ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat och genom deltagande i trepartssamtal.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att studentens prestationer i samband med VFU-besök och det efterföljande trepartssamtalet, samt den avslutande skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.

Om student erhåller betyget underkänt i den verksamhetsförlagda delen gäller följande:
Antalet examinationstillfällen på kursens verksamhetsförlagda delar är begränsat till två. 

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

I alla övriga fall som en student blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska en uppföljning göras av examinator i samråd med studenten efter kursens avslut. Denna ska ta fasta på vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.

Om student erhåller betyget underkänt i kursens övriga uppgifter gäller följande:
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2025 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Håkansson Jan
    Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
    3 uppl. : Studentlitteratur AB : 2021 : 232 sidor :
    ISBN: 9789144152936
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
    ISBN: 9789198603934
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet och skolan : det gemensamma uppdraget
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 338 s. :
    ISBN: 9789144100937
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s.171-198

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 182 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11117-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det
    Skolverket :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
    Stockholm : Skolverket : ISBN: 978-91-7559-614-3 : 2023 :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk takt i fritidspedagogisk undervisning : En välregisserad dans mellan lärare och elever
    Ackesjö Helena, Dahl Marianne
    Ingår i:
    Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    2015- : 8 : sid. 63-77 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
    Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 399 sidor :
    ISBN: 9789144133423
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 14

    *Aktuella styrdokument *Litteratur från tidigare kurser

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Håkansson Jan
    Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
    ISBN: 9789144084534
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet och skolan : det gemensamma uppdraget
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 338 s. :
    ISBN: 9789144100937
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s.171-198

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 182 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11117-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvalitetsarbete i praktiken
    Skolverket :
    Skolverket publikationer; Kvalitetsarbete i praktiken
    Obligatorisk

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591568
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidshem
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591155
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327050
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    *Aktuella styrdokument *Litteratur från tidigare kurser