Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession for Preschool 1
Denna kursplan gäller: 2020-08-03 och tillsvidare
Kurskod: 6PE253
Högskolepoäng: 11
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02
Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12
Utveckling av det professionella läraruppdraget i förskolan med fokus på ledarskap och förhållningssätt bearbetas i kursen. Vidare studeras och prövas planering, dokumentation och utvärdering av undervisning i syfte att stimulera varje barns välbefinnande, utveckling och lärande i förskolan i enlighet med gällande styrdokument. I det ingår hur förskolan kan variera undervisningens innehåll och arbetssätt i relation till barns olikheter. Förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper tillämpas i planering och genomförande av ett tema/projektarbete Tidigare kursers innehåll inom det förskolepedagogiska området omsätts och tillämpas i förskolans utbildning.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Att undervisa i förskolan (VFU) 10 hp, Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet 15 hp, Matematik för förskolan 7,5 hp, Skapande lek i förskolan 1, 7,5 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp eller motsvarande.
Kursen består av 11 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola varav tre dagars högskoleförlagd undervisning. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans utbildning. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.
Examinationer sker genom individuellt uppvisande av färdigheter under den verksamhetsförlagda delen av kursen, samt muntliga redovisningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
En utsedd universitetslärare svarar för bedömningen av studentens prestationer i samband med VFU-besök. Vid besöket bedöms den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering) och reflektion över undervisningstillfället vid det efterföljande trepartssamtalet mellan VFU-handledare, lärare och student. Denna bedömning sker vid ett tillfälle. VFU-handledare medverkar med stöd av ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat och genom deltagande i trepartssamtal.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att studentens prestationer i samband med VFU-besök och det efterföljande trepartssamtalet, samt den avslutande skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprätt av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heikkilä Mia
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
ISBN: 9789147105755
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Letzén Maria
Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
ISBN: 9789144114668
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tidigare kursers litteratur som referenslitteratur, exempelvis:
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
ISBN: 978-91-47-05358-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktiska studier från förskola och skola
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66413-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra lärande synligt : barns lärande - individuellt och i grupp
Stockholm : HLS förlag : 2006 : 363, [4] s. :
ISBN: 978-91-7656-575-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Dramabok
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
ISBN: 9789147099955
Se Umeå UB:s söktjänst
Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrke Britt-Marie
Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
ISBN: 9789147111589
Se Umeå UB:s söktjänst
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2018] : 276 sidor :
ISBN: 9789127822580
Se Umeå UB:s söktjänst
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Sterner Görel, Helenius Ola, Wallby Karin
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet : 2014 : 201 s. :
ISBN: 9789185143252
Se Umeå UB:s söktjänst
De yngsta barnens matematik
Björklund Camilla, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 9789147111664
Se Umeå UB:s söktjänst
Björklund Elisabeth
Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
ISBN: 978-91-7346-637-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteraturläsning i förskolan
Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
ISBN: 9789144078137
Se Umeå UB:s söktjänst
Edwards Agneta
Bilderbokens mångfald och möjligheter
Omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 168 sidor :
ISBN: 9789127824027
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heikkilä Mia
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
ISBN: 9789147105755
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Letzén Maria
Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
ISBN: 9789144114668
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tidigare kursers litteratur som referenslitteratur, exempelvis:
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
ISBN: 978-91-47-05358-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktiska studier från förskola och skola
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66413-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra lärande synligt : barns lärande - individuellt och i grupp
Stockholm : HLS förlag : 2006 : 363, [4] s. :
ISBN: 978-91-7656-575-9
Se Umeå UB:s söktjänst