Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on Support of Pupils in Need of Additional Adjustments and Special Assistance
Denna kursplan gäller: 2017-07-31 och tillsvidare
Kurskod: 6PE250
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02
I kursen fördjupas studier om arbete med elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmets verksamhet. Vidare studeras konsekvenser av elevers svårigheter och funktionshinder som uppstår i mötet med fritidshemmet. Särskilt uppmärksammas på vilka sätt funktionsnedsättningar och socioemotionella svårigheter får betydelse för individens utveckling och lärande samt för fritidshemmets förutsättningar att erbjuda tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet. Observation och dokumentation som grund för planering och åtgärder för främjandet av en inkluderande och meningsskapande pedagogisk miljö i fritidshemmet granskas och bearbetas. Vidare studeras hur olika pedagogiska strategier kan utgöra stöd i det arbetet. Hur samverkan med vårdnadshavare, förskoleklass, skola och samhället i övrigt kan främja fritidshemmets stöd för individens utveckling och lärande diskuteras. Dessutom studeras och problematiseras vilka samhälleliga förutsättningar som krävs för att stödja barns psykiska hälsa och välbefinnande. Slutligen studeras och analyseras bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst. Strategier för att hantera dessa bearbetas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Godkänd på kurserna: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan – fritidshem (UK) 8 hp, Bedömning för och av lärande i grundskolan (UK) 11 hp, Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarium, grupparbete och obligatoriska workshops. Undervisningen ges även med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga och skriftliga seminarier, genom gruppredovisning, genom workshops och en individuell skriftlig uppgift. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Teknikstöd i skolan
Dahlin Erika, Lagerkrans Elisabeth
Hjälpmedelsinstitutet (HI) : 2013 :
Teknikstöd i skolan
Obligatorisk
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Åsa
Barn i behov av särskilt stöd i fritidshem
Malmö högskola : 2011 :
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/12102/Barn%20i%20behov%20av%20s%E4rskilt%20st%F6d%20i%20fritidshem..pdf?sequence=2
Obligatorisk
Karlsson Annelie
Specialpedagogik för fritids : en grundbok
Studentlitteratur AB : 2020 : 120 sidor :
ISBN: 9789144128924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?
Fröman Hans
Möta föräldrar om problem
Ingår i:
Föräldrasamverkan
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
Obligatorisk
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299 http://www.spsm.se/sv/Stod-i-skolan/
Obligatorisk
Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2019 : 299 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327500
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Där man söker får man svar : delaktighet i teori och praktik för elever med funktionsnedsättning
Szőnyi Kristina, Söderqvist Dunkers Tove
andra upplagan : Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM : 2015 : 135 sidor :
ISBN: 9789128006361
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationella avtryck och specialpedagogiska perspektiv i fritidshemmets praktik
Willèn Lundgren Berit, Karlsudd Peter
Ingår i:
Relationell specialpedagogik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Obligatorisk
Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
ISBN: 9789127827288
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utan inkludering i skolan är vi alla förlorare
Bagger , Roos , Öhman , Östlund
Debattartikel i Dagens samhälle : 2019 :
Släpp uppfostringstänket
Special Nest, Neuropsykiatri i fokus : 2020 :
Obligatorisk
Hejlskov Elvén Bo
Barn lär sig ingenting av konflikter
Tidningen fritidspedagogik : 2017 :
Obligatorisk
Utåtagerande barn fungerar som åskledare
Tidningen Fritidspedagogik : 2011 :
Obligatorisk
Extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet -En kvalitativ intervjustudie om extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet
Bernwald K, Nilsson A
Examensarbete, Högskolan Kristianstad : 2017 :
Det socialpsykologiska perspektivet
Lindblom Jonas, Stier Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
ISBN: 978-91-44-05370-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Teknikstöd i skolan
Dahlin Erika, Lagerkrans Elisabeth
Hjälpmedelsinstitutet (HI) : 2013 :
Teknikstöd i skolan
Obligatorisk
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Åsa
Barn i behov av särskilt stöd i fritidshem
Malmö högskola : 2011 :
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/12102/Barn%20i%20behov%20av%20s%E4rskilt%20st%F6d%20i%20fritidshem..pdf?sequence=2
Obligatorisk
Karlsson Annelie
Specialpedagogik för fritids : en grundbok
Studentlitteratur AB : 2020 : 120 sidor :
ISBN: 9789144128924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?
Fröman Hans
Möta föräldrar om problem
Ingår i:
Föräldrasamverkan
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
Obligatorisk
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299 http://www.spsm.se/sv/Stod-i-skolan/
Obligatorisk
Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2019 : 299 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327500
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Där man söker får man svar : delaktighet i teori och praktik för elever med funktionsnedsättning
Szőnyi Kristina, Söderqvist Dunkers Tove
andra upplagan : Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM : 2015 : 135 sidor :
ISBN: 9789128006361
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationella avtryck och specialpedagogiska perspektiv i fritidshemmets praktik
Willèn Lundgren Berit, Karlsudd Peter
Ingår i:
Relationell specialpedagogik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Obligatorisk
Utan inkludering i skolan är vi alla förlorare
Bagger , Roos , Öhman , Östlund
Debattartikel i Dagens samhälle : 2019 :
Släpp uppfostringstänket
Special Nest, Neuropsykiatri i fokus : 2020 :
Obligatorisk
Hejlskov Elvén Bo
Barn lär sig ingenting av konflikter
Tidningen fritidspedagogik : 2017 :
Obligatorisk
Utåtagerande barn fungerar som åskledare
Tidningen Fritidspedagogik : 2011 :
Obligatorisk
Extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet -En kvalitativ intervjustudie om extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet
Bernwald K, Nilsson A
Examensarbete, Högskolan Kristianstad : 2017 :
Det socialpsykologiska perspektivet
Lindblom Jonas, Stier Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
ISBN: 978-91-44-05370-7
Se Umeå UB:s söktjänst