"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Formativ bedömning och motivation, 7,5 hp

Engelskt namn: Formative Assessment and Motivation

Denna kursplan gäller: 2017-08-14 och tillsvidare

Kurskod: 6PE240

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-04-21

Innehåll

Kursen handlar om formativ bedömning och hur det kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Det inkluderar tekniker för hur formativ bedömning kan användas i praktiken och teorier för teknikernas funktion och dess effektivitet. Formativ bedömning innebär att belägg för lärande används för att justera undervisning för att bättre möta elevernas behov, och innehåller strategier för följande områden:

  1. gemensam måltolkning;
  2. identifikation av elevers kunnande;
  3. feedback;
  4. självreglerat lärande (inkluderande självbedömning);
  5. eleverna som undervisningsresurser för varandra (inklusive kamratbedömning).

Kursen behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om formativ bedömning och motivation och hur de kan användas för att stödja elevers lärande,

Färdighet och förmåga

  • använda formativ bedömning och teorier om motivation samt argumentera för hur en undervisningspraktik kan utvecklas till att bli mer formativ och bättre främja elevers lärande och motivation 
  • visa på och diskutera hur olika sätt att kommunicera bedömningar kan göras till berörda parter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt granska sin egen och andras undervisnings- och bedömningspraktik ur både ett bedömningsteoretiskt perspektiv och ett motivationsteoretiskt perspektiv,
  • diskutera hur formativ bedömning och motivationsteorier kan användas för att utveckla undervisning och verksamhet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. Cambro och via kursträffar där arbetsformerna varieras. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp, vilket kräver obligatorisk närvaro vid seminarier, metodikpass och redovisningar. Studenten ansvarar för att genomföra didaktiska uppdrag med elever.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

  • individuell skriftlig salstentamen,
  • tillämpande övningar,
  • individuella muntliga redovisningar,
  • individuella skriftliga uppgifter, samt
  • muntlig examination genom aktivt deltagande i seminarier.

Den skriftliga salstentamen samt två skriftliga inlämningsuppgifter bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).

Slutbetyg på hel kurs beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För slutbetyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga salstentamen och samtliga skriftliga inlämningsuppgifter där väl godkänt (VG) är möjligt som högsta resultat har bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter


Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 34

Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Se Umeå UB:s söktjänst

Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 118 s. :
ISBN: 9789127145641
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och annat liknande material tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :