Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool
Denna kursplan gäller: 2018-01-08 till 2021-09-12 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-09-13
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-08 och 2021-09-12
Kurskod: 6PE237
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-09-27
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-12-12
Moment 1: Formativ praktik och motivation, 6 hp
I momentet behandlas formativa bedömningar vars syfte är att utveckla förskolans verksamhet för att stödja barns lärande och utveckling. I momentet ingår på vilket sätt information om barns lärande och utveckling kan insamlas, dokumenteras, tolkas, analyseras, kommuniceras och användas för formativa syften. Momentet innehåller även motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i praktiken för att förstå och stödja barns motivation att lära och utvecklas. Kursen inkluderar också definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier för bedömningar som kan ligga till grund för beslut om hur förskollärare kan stödja barns lärande och utveckling
Moment 2: Utveckling av verksamhet och samverkan, 4 hp
I momentet behandlas förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Arbetet med att kvalitetssäkra och utvärdera verksamhet i förskolan bearbetas utifrån olika perspektiv. Hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras i förhållande till verksamhetens mål som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet belyses. Där fokuseras särskilt analysen, med stöd i olika teoretiska perspektiv, och hur verksamheten utifrån den kan utvecklas. Dessutom behandlas hur barns lärande och utveckling kan kommuniceras med vårdnadshavare, och olika utvecklingssamtalsunderlag diskuteras med avseende på detta. Momentet belyser också sekretessreglerna och hur sekretessbrytande regler kan möjliggöra samverkan med förskoleklass, fritidshem, skola och socialtjänst.
Moment 1: Formativ praktik och motivation, 6 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Utveckling av verksamhet och samverkan, 4 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 22,5 hp av 30 hp inom kurserna 'Förskollärare som profession (UK)' 6 hp eller motsvarande, 'Att vara förskollärare (VFU)' 1,5 hp eller motsvarande, 'Lärande och undervisning (UK)' 7,5 hp eller motsvarande, 'Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK)' 7,5 hp eller motsvarande, samt 'Etik, demokrati och det heterogena klassrummet (UK)' 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, tillämpande övningar och grupparbeten.
Kursens förväntade studieresulat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Moment 1: Formativ praktik och motivation, 6 hp
Momentet examineras genom följande prov:
Den skriftliga salstentamen bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på momentet beslutas först när samtliga prov är genomförda. Momentet betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga salstentamen bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.
Moment 2: Utveckling av verksamhet och samverkan, 4 hp
Momentet examineras genom följande prov:
Den skriftliga fördjupningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på momentet beslutas först när samtliga prov är genomförda. Momentet betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga fördjupningsuppgiften bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.
Gemensamma examinationsbestämmelser för betyg på kurs
Slutbetyg på hel kurs beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda och båda momenten är godkända. För betyget godkänt (G) på hel kurs krävs betyget godkänt (G) på både moment 1 och moment 2. För slutbetyget väl godkänt (VG) på hel kurs krävs betyget väl godkänt (VG) både moment 1 och moment 2.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i
yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap.
6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer
information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen
(inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på
under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Andersson Catarina
Att följa och leda barns lärande
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2017 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Tillhandahålls via Cambro)
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 128 sidor :
ISBN: 9789147131051
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning för lärande i årskurs F-5 : inne i "the primary black box"
Harrison Christine, Howard Sally
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 55 s. :
ISBN: 9789147111565
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Tidigare upplagor fungerar också)
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2018
Femte upplagan : Stockholm : Skolverket : [2018] : 299 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327333
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palm Torulf
Kompendium om Motivation
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Tillhandahålls via Cambro)
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 211-235)
Ytterligare artiklar tillkommer som tillhandahålls av institutionen
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan
Skolverket : 2017-02-16T08:55:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3749
Motivation och lärande
Skaalvik Einar M, Skaalvik Sidsel
Stockholm: Natur & Kultur : 2016 :
Läsanvisning: (2:e upplagan)
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Se Umeå UB:s söktjänst
Innehållets didaktik i förskolan
Björklund Camilla, Pramling Samuelsson Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 156 sidor :
ISBN: 9789147139835
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare
Lindgren Anne-Li, Pramling Niklas, Säljö Roger
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 288 sidor :
ISBN: 978-91-40-69463-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar s. 227-244, 245-260, 261-277.
Hjelmér Carina
Kritik mot standardiserade program för bedömning i förskolan
Skolverket : 2017 :
Kritik mot standardiserade program för bedömning i förskolan
Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 288 sidor :
ISBN: 9789144132266
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2016] : 122 sidor :
ISBN: 9789147122066
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
ISBN: 9789147111954
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar: s. 38-50, 74-98, 111-125, 142-155
Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan
Skolverket : 2017-02-16T08:55:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3749
Andersson Catarina
Att följa barns lärande
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2017 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Tillhandahålls via Cambro)
Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
ISBN: 9789147099627
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Bedömning för lärande i årskurs F-5 : inne i "the primary black box"
Harrison Christine, Howard Sally
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 55 s. :
ISBN: 9789147111565
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Tidigare upplagor fungerar också)
Läroplan för förskolan Lpfö 98
Skolverket : 2016 :
Läsanvisning: Reviderad 2016. Stockholm: Skolverket.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket : 2016 :
Läsanvisning: Reviderad 2016. Stockholm: Skolverket. (Kapitel 3, Förskoleklassen)
Palm Torulf
Kompendium om Motivation
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2013 :
Läsanvisning: (Tillhandahålls via Cambro)
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 211-235, tillhandahålls vid behov)
Motivation och lärande
Skaalvik Einar M, Skaalvik Sidsel
Stockholm: Natur & Kultur : 2016 :
Läsanvisning: (2:e upplagan)
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 298 sidor :
ISBN: 978-91-44-12175-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2016] : 122 sidor :
ISBN: 9789147122066
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
ISBN: 9789147111954
Se Umeå UB:s söktjänst