Engelskt namn: Assessment for and of Learning for Primary School
Denna kursplan gäller: 2017-01-02 till 2018-01-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6PE236
Högskolepoäng: 11
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-09-27
I kursen behandlas bedömningar och utvärderingar och hur dessa kan användas för att stödja de olika yrkeskategoriernas behov av att fatta välgrundade beslut enligt sina respektive uppdrag. Formativa bedömningars syfte att stödja elevers lärande och verksamheters systematiska kvalitetsarbete fokuseras liksom hur de formativa och de summativa bedömningarna på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt ska utgöra grund för olika sorters beslut. Likaså studeras hur utfall av olika bedömningar kan kommuniceras med elever, vårdnadshavare, kollegor och skolledare samt etiska aspekter på denna kommunikation. Kursen inkluderar definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier, med sikte på reliabla och valida bedömningspraktiker såväl av elevers lärande som när utvärdering och uppföljning används i det systematiska kvalitetsarbetet. Kursen behandlar hur information om hur elevers kunskaper respektive verksamhetens kvalitet kan insamlas, dokumenteras, tolkas, analyseras, kommuniceras och användas för såväl summativa som formativa syften.
Formativ bedömning innebär att läraren använder belägg för elevers lärande för att anpassa undervisning och verksamhet för att bättre möta elevernas behov och verksamhetens mål. Det inkluderar även att stödja elevernas deltagande i den formativa bedömningsprocessen som läranderesurser för varandra och som självreglerande lärande.
Kursen behandlar också den svenska betygsmodellen, inklusive kunskapskravens utformning och de rättsregler som styr lärarens myndighetsutövande funktion, med fokus på hur betygsättning kan påverka bedömningspraktiken i skolan och elevers lärande.
Kursen innehåller motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära, och elevers sätt att skapa mening.
Inom kursens ram fördjupas och exemplifieras kursens innehåll i relation till de tre olika inriktningarna, Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, grundskolans årskurs 4-6, samt Fritidshem.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 'Grundlärare som profession (UK)' 6 hp eller motsvarande, 'Att vara grundlärare (VFU)' 1,5 hp eller motsvarande, 'Lärande och undervisning (UK)' 7,5 hp eller motsvarande, 'Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK)' 7,5 hp eller motsvarande, samt 'Etik, demokrati och det heterogena klassrummet (UK)' 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, gruppdiskussioner, grupparbeten, och tillämpande övningar.
Kursen examineras genom följande prov:
Den skriftliga salstentamen samt tre skriftliga inlämningsuppgifter bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Slutbetyg på hel kurs beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För slutbetyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga salstentamen och samtliga skriftliga inlämningsuppgifter där väl godkänt (VG) är möjligt som högsta resultat har bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen
(inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på
under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet och skolan : det gemensamma uppdraget
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 338 s. :
ISBN: 9789144100937
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
ISBN: 9789144084534
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Birgit
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF : 2012 : 80 s. :
Fritt tillgänglig via Stiftelsen SAF
ISBN: 9789197808880
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: IUP - Verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, s 33-41
Klapp Alli
Bedömning, betyg och lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 195 s. :
ISBN: 9789144091600
Se Umeå UB:s söktjänst
Näsström Gunilla
Bedömningsmatriser en liten handbok
Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2017 :
Läsanvisning: Distribueras via Cambro.
Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 118 s. :
ISBN: 9789127145641
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Skolverket : 2010 :
Fulltext
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Se Umeå UB:s söktjänst
What's still wrong with rubrics: Focusing on the consistency of performance criteria across scale levels.
Tierney R, Simon M
Practical Assessment: Research @Evaluation: 9(2) :
Practical Assessment: Research @Evaluation: 9(2)
The power of feedback
Hattie John, Timperley Helen
Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 :
From classroom assessment for student learning: Doing it right using it well
Stiggins Richard, Arter Judy, Chappius Jan, Chappius Steve
Pearson Education Inc. : 2004 :
Läsanvisning: Kapitel 4.
Blandat
Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer
Blandat :
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst
IUP-processen : arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
Stockholm : Skolverket : 2009 : 82 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2300
ISBN: 978-91-85545-77-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket : 2013 : 29 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590721
Se Umeå UB:s söktjänst