Engelskt namn: Bullying and Offensive Acts in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare
Kurskod: 6PE233
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-12-08
I kursen genomförs fördjupande studier av arbetet med likabehandling i förskola och skola genom att mobbning och kränkande handlingar bland barn och ungdomar fokuseras utifrån olika vetenskapliga perspektiv. Förekomsten av, förklaringsmodeller till och konsekvenser av mobbning och kränkande handlingar behandlas och problematiseras. Innehållet i kursen omfattar strategier för att främja likabehandling, samt för att upptäcka, förebygga och åtgärda mobbning och kränkande handlingar. Vidare studeras aktuell lagstiftning och gällande styrdokument för förskola och skola.
I kursen formuleras mobbning och kränkande handlingar som socialt konstruerade fenomen vilka analyseras och problematiseras utifrån makt-, socialkonstruktivistiskt- genus- och individualpsykologiskt perspektiv. Därtill beaktas aspekter som främjar förmågan till att kritiskt, professionellt och självständigt bedöma och hantera de komplexa företeelser, frågeställningar och situationer som är relaterade till mobbning och kränkande handlingar.
Kursen är indelad i följande två moment:
Moment 1: Perspektiv på mobbning och kränkande handlingar i samtida lärmiljöer 2,5 hp
(Perspectives on Bullying and Harassment in Contemporary Learning Environments, 2,5 credits)
Momentets innehåll bereder tillfälle till att fördjupa kunskaper om teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller som rör mobbning och kränkande handlingar. Med utgångspunkt i olika begrepp och teorier problematiseras och analyseras mobbning och kränkande handlingar bland barn och ungdomar i samtidens lärmiljöer. I momentet ingår också att den studerande värderar och argumenterar för olika samhälleliga konsekvenser användningen av de olika perspektiven kan få.
Moment 2: Vetenskaplig studie och rapport 5 hp
(Scientific Study and Report, 5 credits)
I momentet genomför kursens deltagare en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Den studerande utformar själv studien som ska omfatta en specifik händelse, företeelse eller situation med relevans för mobbning och kränkande handlingar. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.
Moment I: Perspektiv på mobbning och kränkande handlingar i samtida lärmiljöer 2,5 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment II: Vetenskaplig studie och rapport 5 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans, i form av litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Utvärdering sker efter slutförd kurs.
För samtliga moment sker examination fortlöpande med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning.
Betyg på hel kurs utgörs av en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och praktiska aspekter samt förmågan att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Kan inte läsas i kombination med 6PE191 Mobbning, kränkande behandling och diskriminering, 7,5 hp.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplanen har upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Ambjörnsson Fanny
Unga och sociala strukturer
Ingår i:
Ungdomskulturer
Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 172 s. :
Berg Martin
Netnografi : att forska om och med internet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
ISBN: 9789144096810
Se Umeå UB:s söktjänst
Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
ISBN: 9789198080209
Se Umeå UB:s söktjänst
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590752
Se Umeå UB:s söktjänst
Wingborg Mats
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket : 2011 : 84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-19-2
Se Umeå UB:s söktjänst
På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Se Umeå UB:s söktjänst
Dolk Klara
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront : 2013 : 299 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-88761
ISBN: 978-91-7037-725-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Lagar
Diskrimineringslag (2008:567) : Svensk författningssamling (SFS)
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:567
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion
1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2002 : 136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Unga nätmiljöer. Nya villkor för samarbete och lärande : Förord
Hansson Thomas, Alexandersson Mikael
Lund : Studentlitteratur : 2011 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:bth-6275
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst
Edling Silvia
Demokratidilemman i läraruppdraget : att arbeta för lika villkor
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 189 s. :
ISBN: 9789147111596
Se Umeå UB:s söktjänst
'It's just drama' : teen perspectives on conflict and aggression in a networked era
Marwick Alice, Boyd Danah
Ingår i:
Journal of youth studies [Elektronisk resurs].
Abingdon, Oxfordshire : Carfax : 1998- : 17 :
Ladda ner pdf
Boyd Danah
Why Youth Heart Social Network Sites : The Role of Networked Publics in Teenage Social Life
Ingår i:
Social Science Research Network
[Rochester, NY] : Social Science Electronic Pub. : [199?-] : 16 :
Ladda ner pdf
Livingstone Sonia
Developing social media literacy : How children learn to interpret risky opportunities on social network sites
Ingår i:
Communications [Elektronisk resurs].
Frankfurt am Main : P. Lang : 39 : sid. 283-303 :
Ladda ner pdf
Livingstone Sonia
In defence of privacy : mediating the public/private boundary at home
Ingår i:
Audiences and publics
Bristol : Intellect : 2005 : 244 p. : sid. 163-185 :
Ladda ner pdf
Därutöver tillkommer annan relevant lagstiftning, elektroniskt publicerade material och artiklar.
Haraldsson Sträng Monica
Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 205 s. :
ISBN: 9789147121977
Se Umeå UB:s söktjänst
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590752
Se Umeå UB:s söktjänst
Wingborg Mats
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket : 2011 : 84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-19-2
Se Umeå UB:s söktjänst
På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Simon
Ungdomskulturer
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 172 s. :
ISBN: 9789140688187
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Rauni
Demokrati i förskolan : fokus på barns samspel
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 170 s. :
ISBN: 9789147106233
Se Umeå UB:s söktjänst
Arneback Emma
Med kränkningen som måttstock : om planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan
Örebro : Örebro universitet : 2012 : 200 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-20435
ISBN: 978-91-7668-856-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
Stockholm : Skolverket : 2014 : 116 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591452
Se Umeå UB:s söktjänst
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Heikkilä Mia
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
ISBN: 9789147105755
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 300 s. :
ISBN: 978-91-44-07574-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Shes Weird! The Social Construction of Bullying in School : A Review of Qualitative Research
Ingår i:
Children & society.
London : Whiting & Birch on behalf of the National Children's Bureau of the United Kingdom : 1987- : 25 : sid. 258-267 :
Länk
Abiala Kristina
Tweens negotiating identity online : Swedish girls and boys reflections on online experiences
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 :
Ladda ner pdf
Tweens negotiating identity online : Swedish girls and boys reflections on online experiences
Aibala Kristina, Hernwall Patrik
Ingår i:
Journal of youth studies [Elektronisk resurs].
Abingdon, Oxfordshire : Carfax : 1998- : 16 : sid. 951-969 :
Länk
Conroy Nicole E
Rethinking Adolescent Peer Sexual Harassment : Contributions of Feminist Theory
Ingår i:
Journal of school violence [Elektronisk resurs].
Binghamton, NY : Haworth Press : 12 : sid. 340-356 :
Länk
Öhman Marie
Att analysera socialisationens riktning ur ett maktperspektiv
Ingår i:
Utbildning och demokrati
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 17 : sid. 69-88 :
Ladda ner pdf
Ungar & medier : Fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier
Ingår i:
[Statens medieråd - samling av trycksaker]
sid. 1-85 :
Ladda ner pdf