"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Genuspedagogik och lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Gender Pedagogics and Learning

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 6PE231

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-12-08

Innehåll

Den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter för att stärka förmågan till medvetet och genuspedagogiskt arbete inom skola och/eller annan verksamhet. Kursen synliggör hur faktorer som social bakgrund, kön, ålder och etnicitet påverkar undervisnings- och/eller arbetssituationen i relation till samtidens lärmiljöer. Med kritisk ansats utforskar studenten grundläggande centrala begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga området. Föreställningar om kvinnlighet och manlighet i olika sociala och kulturella sammanhang relateras till maktdimensioner som etnicitet, klass och ålder. Kursen fokuserar huvudsakligen svenska förhållanden. Konkreta metoder för att kunna bearbeta genusrelaterad problematik i den pedagogiska praktiken, utvecklas. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande självständigt och utförligt samt med utgångspunkt i adekvat litteratur för kursen, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande centrala begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga området
  • redogöra för aktuell lagstiftning och gällande styrdokument om jämställdhet

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa de teoretiska kunskaperna till praktiska redskap
  • identifiera problem relaterade till det genuspedagogiska kunskapsfältet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och synliggöra hur genus görs i förhållande till samtida lärmiljöer
  • kritiskt och konstruktivt analysera, diskutera, granska och föreslå åtgärder för att förändra praktiken till en jämställd verksamhet och dokumentera arbetet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, grupparbete, handledning, fältstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd:
- visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till adekvat litteraturen
- insiktsfullt belyst olika problemområden med relation till det ämnesområdet
- genomgående belyst genusperspektivet på ett medvetet, kritiskt och problematiserade sätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Kan inte läsas i kombination med 2IT017 Genuspedagogik och lärande I, 15 hp.



I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur