"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning i lärandemiljöer, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Bullying in Learning Environments

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 6PE230

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-12-08

Innehåll

Begreppet mobbning som socialt fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv; ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv samt ett aktörsperspektiv. Deltagarna skall utveckla en nyanserad förståelse om bakomliggande orsaker till mobbning och utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. Konkreta metoder för att kunna identifiera och bearbeta mobbningsrelaterade konflikter i den pedagogiska praktiken, skall utvecklas.

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår och vidmakthålles. Kursen syftar också till att öka insikten om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning i lärandemiljöer. Även så kallad e-mobbning kommer att behandlas. Ett annat viktigt syfte är att utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras.

För godkänd kurs skall den studerande kunna självständigt och utförligt samt med utgångspunkt i adekvat litteratur för kursen, kunna:

Kunskap och förståelse

  • känna till olika teoretiska perspektiv om mobbning som ett socialt fenomen
  • förstå bakomliggande orsaker till mobbning
  • känna till riktlinjer för utformning av en skolas likabehandlingsplan

Färdigheter och förmåga

  • identifiera problem som kan relateras till mobbning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och föreslå åtgärder för att förebygga och motverka mobbning i den pedagogiska praktiken

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, grupparbete, handledning, fältstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd:
- visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till litteraturen
- insiktsfullt belyst olika problemområden i relation till det aktuella området
- genomgående belyst olika perspektiv på ett medvetet, kritiskt och problematiserade sätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Kan inte läsas i kombination med 2IT019 Mobbning i lärandemiljöer I, 7,5 hp.



I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 35

    Mobbning - en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-44-05559-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
    Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-47-10094-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ringrose Jessica
    ‘Just be friends’ : exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls’ heterosexualized friendships and conflicts
    Ingår i:
    British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 29 : sid. 509-522 :
    Ladda ner pdf

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel "Ta det lungt, tänk på att Lina är en tjej..." Sid 142-156

    Edling Silvia
    Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-07284-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allen Kathleen P
    "We Don’t Have Bullying, But We Have Drama" : Understandings of Bullying and Related Constructs Within the Social Milieu of a U.S. High School
    Ingår i:
    Journal of human behavior in the social environment [Elektronisk resurs].
    Binghamton, N.Y. : Haworth Press : 25 : sid. 159-181 :
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10911359.2014.893857

    "It's just drama" : teen perspectives on conflict and aggression in a networked era
    Marwick Alice, Boyd Danah
    Ingår i:
    Journal of youth studies [Elektronisk resurs].
    Abingdon, Oxfordshire : Carfax : 1998- : 17 : sid. 1187-1204 :
    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13676261.2014.901493

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-44-10789-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Boyd Danah
    It's complicated : the social lives of networked teens
    New Haven : Yale University Press : cop. 2014 : xi, 281 s. :
    ISBN: 9780300166316
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björk Åsa
    Drama, hat och vänskap : om ungdomars interaktioner i sociala medier
    Umeå : Umeå Universitet : 2017 : 155 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 978-91-7601-783-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berg Martin
    Netnografi : att forska om och med internet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
    ISBN: 9789144096810
    Se Umeå UB:s söktjänst

    God forskningssed
    Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2017 : 82 s. :
    Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
    ISBN: 978-91-7307-352-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2017 vecka 52

    Mobbning - en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-44-05559-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-28-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-40-67694-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 57 :
    Länk till upplagan

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
    Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-47-10094-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.

    Cyberbullying: An increasing challenge for schools
    von Marées Nandoli, Petermann Franz
    School Psychology International : 2012 :
    http://spi.sagepub.com/content/33/5/467.full.pdf+html
    Läsanvisning: Sid 467-476

    Lika rättigheter i skolan
    Ingår i:
    Diskrimineringsombudsmannen
    Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- : sid. 72 :
    http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-skolan/

    Lika rättigheter i förskolan
    Ingår i:
    Diskrimineringsombudsmannen
    Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- : sid. 66 :
    http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-forskolan/

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ringrose Jessica
    ‘Just be friends’ : exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls’ heterosexualized friendships and conflicts
    Ingår i:
    British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 29 : sid. 509-522 :
    Ladda ner pdf

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel "Ta det lungt, tänk på att Lina är en tjej..." Sid 142-156

    Edling Silvia
    Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-07284-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2017 vecka 34

    Mobbning - en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-44-05559-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-28-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-40-67694-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
    Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-47-10094-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.

    Cyberbullying: An increasing challenge for schools
    von Marées Nandoli, Petermann Franz
    School Psychology International : 2012 :
    http://spi.sagepub.com/content/33/5/467.full.pdf+html
    Läsanvisning: Sid 467-476

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ringrose Jessica
    ‘Just be friends’ : exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls’ heterosexualized friendships and conflicts
    Ingår i:
    British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 29 : sid. 509-522 :
    Ladda ner pdf

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel "Ta det lungt, tänk på att Lina är en tjej..." Sid 142-156

    Edling Silvia
    Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-07284-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.