"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag, 15 hp

Engelskt namn: The Child, the Society and Assigned Mission for Primary School - Extended School

Denna kursplan gäller: 2022-08-01 och tillsvidare

Kurskod: 6PE228

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-06-08

Reviderad av: Prefekten, 2022-05-18

Innehåll

I kursen belyses fritidshemmets uppdrag ur historiskt, samhälleligt och hållbarhetsperspektiv, likaså belyses det aktuella forskningsläget. Dessutom bearbetas fritidshemmets uppdrag ingående med utgångspunkt i rådande styrdokument. De globala målen för agenda 2030 och konventionen om barns rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar. Barndom och barns erfarenhetsvärld studeras liksom fritidshemmet som kreativ och interkulturell mötesplats.

Fritidsbegreppets olika betydelser och fritidshemmets specifika uppdrag att erbjuda rekreation och meningsfull fritid behandlas. Fritidens betydelse för barns identitetsskapande i rådande omvärld studeras och bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Beskrivning och problematisering av barn och ungas användning av sociala medier ingår i kursen liksom praktisk tillämpning av digitala verktyg i ett fritidshemsperspektiv.

Främjandet av elevers fysiska hälsa genom idrott, lek och skiftande rörelseformer samt friluftsliv är centrala inslag i kursen liksom hur det förenas med omsorg och bidrar till elevers lärande och utveckling. Teorier om situerat, informellt och formellt lärande ingår.  Elevers perspektiv på lärande i fritidshemmet undersöks inom kursens ram och vikten av pedagogens/grundlärarens förhållningssätt och ledarskap samt miljöns inverkan för lärande och utveckling bearbetas i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för fritidshemmets uppdrag och syftet med undervisningen däri i enlighet med gällande styrdokument.
  • Visa förståelse för hur fysisk aktivitet i olika miljöer påverkar elevers hälsa och kunna redogöra för barns motoriska och fysiska utveckling.
  • Beskriva och reflektera över hur digital kompetens, elevers sociala medieanvändning och en medierik miljö kan främja och påverka innehåll och arbetsformer i fritidshemmet.
  • Med stöd av teorier och aktuell forskning kritiskt reflektera över hur lärande, undervisning, omsorg, lek och värdegrundsfrågor i olika former och miljöer kan förenas i fritidshemmets verksamhet.
  • Med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur ett barnperspektiv där social klass, kön och etnicitet ingår.

Färdighet och förmåga

  • Identifiera och diskutera fritidshemmets förutsättningar att beakta konventionen om barns rättigheter och frågor om hållbar utveckling.
  • Redogöra för och diskutera lek som metod för elevers lärande och utveckling samt ledarskapets och miljöns betydelse för lek i fritidshemmet.
  • Skapa aktiviteter som ger förutsättningar och möjligheter för elevers lärande och utveckling i olika miljöer.
  • Identifiera och diskutera fritidshemmets kompensatoriska och kompletterande uppdrag.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera och kritiskt reflektera kring fritidshemmets förutsättningar att stimulera friluftsliv, och elevers rörelse och fysiska hälsa.
  • Problematisera de kulturer som omger barn samt reflektera över hur detta kan påverka fritidshemmets verksamhet och innehåll.

Behörighetskrav

Grundlärare som profession (UK) 6hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops med praktiska och fysiska tillämpningsövningar, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i fritidshemmets uppdrag. Examinerande och prövande/tillämpande inslag är obligatoriska.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt individuella skriftliga hemtentamen.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att de skriftliga hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 31

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
    Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
    Gleerups Utbildning AB : 2020 :
    ISBN: 9789151101019
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartley Kristina
    FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
    Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
    Obligatorisk

    Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt
    Falkner Carin, Ludvigsson Ann
    SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
    Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund Björn
    Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
    Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
    Obligatorisk

    Haglund B
    Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
    Obligatorisk

    Rörelse & idrott
    Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
    [Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
    ISBN: 9789189316201
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    IJREE – International Journal for Research on Extended Education
    Klerfelt A, Ljusberg A-L
    Ingår i:
    International Journal for Research on Extended Education
    2013- : 6 : sid. 122-131 :
    Obligatorisk

    Lager Karin
    Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
    https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
    Obligatorisk

    IKT på fritidshemmet – ett socialt och kulturellt fenomen
    Malmsten Linnea, Hedlund Stina
    Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
    Läsanvisning: Artikelnummer 2

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
    ISBN: 9789144121963
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensk författningssamling
    Skollagen (SFS 2010:800)
    Sveriges Riksdag : 2010 :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
    Obligatorisk

    Allmänna råd för fritidshem
    2021 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
    Obligatorisk

    Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327050
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Partanen Petri
    Hälsa för lärande - lärande för hälsa
    Skolverket : 2019 : 134 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
    Obligatorisk

    Övrigt

    Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Brising Elisabeth R
    Mer jämställt med gröna gårdar
    Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
    Obligatorisk

    Ericson Ingegerd
    Mer medveten motorisk träning behövs
    Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
    Obligatorisk

    Ericsson Ingegerd
    Motorikobservationer och skolprestationer
    idrottsforum.org : 2007 :
    http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
    Obligatorisk

    Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
    Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
    Barn nr. 3 2014: 91–105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
    Obligatorisk

    ”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Universitetsforlaget : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2022 vecka 46

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
    Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
    Gleerups Utbildning AB : 2020 :
    ISBN: 9789151101019
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartley Kristina
    FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
    Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
    Obligatorisk

    Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt
    Falkner Carin, Ludvigsson Ann
    SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
    Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund Björn
    Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
    Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
    Obligatorisk

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund B
    Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
    Obligatorisk

    Rörelse & idrott
    Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
    [Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
    ISBN: 9789189316201
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    IJREE – International Journal for Research on Extended Education
    Klerfelt A, Ljusberg A-L
    Ingår i:
    International Journal for Research on Extended Education
    2013- : 6 : sid. 122-131 :
    Obligatorisk

    Lager Karin
    Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
    https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
    Obligatorisk

    IKT på fritidshemmet – ett socialt och kulturellt fenomen
    Malmsten Linnea, Hedlund Stina
    Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
    Läsanvisning: Artikelnummer 2

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
    ISBN: 9789144121963
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensk författningssamling
    Skollagen (SFS 2010:800)
    Sveriges Riksdag : 2010 :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
    Obligatorisk

    Allmänna råd för fritidshem
    2021 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
    Obligatorisk

    Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327050
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Partanen Petri
    Hälsa för lärande - lärande för hälsa
    Skolverket : 2019 : 134 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
    Obligatorisk

    Övrigt

    Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Brising Elisabeth R
    Mer jämställt med gröna gårdar
    Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
    Obligatorisk

    Ericson Ingegerd
    Mer medveten motorisk träning behövs
    Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
    Obligatorisk

    Ericsson Ingegerd
    Motorikobservationer och skolprestationer
    idrottsforum.org : 2007 :
    http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
    Obligatorisk

    Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
    Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
    Barn nr. 3 2014: 91–105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
    Obligatorisk

    ”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Universitetsforlaget : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2022 vecka 41

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
    Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
    Gleerups Utbildning AB : 2020 :
    ISBN: 9789151101019
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartley Kristina
    FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
    Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
    Obligatorisk

    Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt
    Falkner Carin, Ludvigsson Ann
    SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
    Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund Björn
    Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
    Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
    Obligatorisk

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund B
    Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
    Obligatorisk

    Rörelse & idrott
    Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
    [Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
    ISBN: 9789189316201
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    IJREE – International Journal for Research on Extended Education
    Klerfelt A, Ljusberg A-L
    Ingår i:
    International Journal for Research on Extended Education
    2013- : 6 : sid. 122-131 :
    Obligatorisk

    Lager Karin
    Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
    https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
    Obligatorisk

    IKT på fritidshemmet – ett socialt och kulturellt fenomen
    Malmsten Linnea, Hedlund Stina
    Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
    Läsanvisning: Artikelnummer 2

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
    ISBN: 9789144121963
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensk författningssamling
    Skollagen (SFS 2010:800)
    Sveriges Riksdag : 2010 :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
    Obligatorisk

    Allmänna råd för fritidshem
    2021 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
    Obligatorisk

    Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327050
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2011 :
    Länk LGR11
    Obligatorisk

    Partanen Petri
    Hälsa för lärande - lärande för hälsa
    Skolverket : 2019 : 134 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
    Obligatorisk

    Övrigt

    Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Brising Elisabeth R
    Mer jämställt med gröna gårdar
    Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
    Obligatorisk

    Ericson Ingegerd
    Mer medveten motorisk träning behövs
    Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
    Obligatorisk

    Ericsson Ingegerd
    Motorikobservationer och skolprestationer
    idrottsforum.org : 2007 :
    http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
    Obligatorisk

    Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
    Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
    Barn nr. 3 2014: 91–105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
    Obligatorisk

    ”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Universitetsforlaget : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2022 vecka 31

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
    Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
    Gleerups Utbildning AB : 2020 :
    ISBN: 9789151101019
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartley Kristina
    FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
    Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
    Obligatorisk

    Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt
    Falkner Carin, Ludvigsson Ann
    SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
    Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund Björn
    Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
    Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
    Obligatorisk

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund B
    Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
    Obligatorisk

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rörelse och idrott
    Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
    1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    IJREE – International Journal for Research on Extended Education
    Klerfelt A, Ljusberg A-L
    Ingår i:
    International Journal for Research on Extended Education
    2013- : 6 : sid. 122-131 :
    Obligatorisk

    Lager Karin
    Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
    Ingår i:
    Educare
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
    https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
    Obligatorisk

    IKT på fritidshemmet – ett socialt och kulturellt fenomen
    Malmsten Linnea, Hedlund Stina
    Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
    Läsanvisning: Artikelnummer 2

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
    ISBN: 9789144121963
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
    Schröder Margareta, Tuisku Jarko
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2015] : 172 sidor :
    ISBN: 9789147106615
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensk författningssamling
    Skollagen (SFS 2010:800)
    Sveriges Riksdag : 2010 :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
    Obligatorisk

    Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 48 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-52-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd för fritidshem
    2021 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
    Obligatorisk

    Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327050
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2011 :
    Länk LGR11
    Obligatorisk

    Partanen Petri
    Hälsa för lärande - lärande för hälsa
    Skolverket : 2019 : 134 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
    Obligatorisk

    Övrigt

    Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Brising Elisabeth R
    Mer jämställt med gröna gårdar
    Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
    Obligatorisk

    Ericson Ingegerd
    Mer medveten motorisk träning behövs
    Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
    Obligatorisk

    Ericsson Ingegerd
    Motorikobservationer och skolprestationer
    idrottsforum.org : 2007 :
    http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
    Obligatorisk

    Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
    Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
    Barn nr. 3 2014: 91–105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
    Obligatorisk

    ”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Universitetsforlaget : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
    Obligatorisk