Engelskt namn: The Child, the Society and Assigned Mission for Primary School - Extended School
Denna kursplan gäller: 2022-08-01 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-01
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2022-07-31
Kurskod: 6PE228
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-06-08
Reviderad av: Prefekten, 2022-05-18
I kursen belyses fritidshemmets uppdrag ur historiskt, samhälleligt och hållbarhetsperspektiv, likaså belyses det aktuella forskningsläget. Dessutom bearbetas fritidshemmets uppdrag ingående med utgångspunkt i rådande styrdokument. De globala målen för agenda 2030 och konventionen om barns rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar. Barndom och barns erfarenhetsvärld studeras liksom fritidshemmet som kreativ och interkulturell mötesplats.
Fritidsbegreppets olika betydelser och fritidshemmets specifika uppdrag att erbjuda rekreation och meningsfull fritid behandlas. Fritidens betydelse för barns identitetsskapande i rådande omvärld studeras och bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Beskrivning och problematisering av barn och ungas användning av sociala medier ingår i kursen liksom praktisk tillämpning av digitala verktyg i ett fritidshemsperspektiv.
Främjandet av elevers fysiska hälsa genom idrott, lek och skiftande rörelseformer samt friluftsliv är centrala inslag i kursen liksom hur det förenas med omsorg och bidrar till elevers lärande och utveckling. Teorier om situerat, informellt och formellt lärande ingår. Elevers perspektiv på lärande i fritidshemmet undersöks inom kursens ram och vikten av pedagogens/grundlärarens förhållningssätt och ledarskap samt miljöns inverkan för lärande och utveckling bearbetas i kursen.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundlärare som profession (UK) 6hp eller motsvarande
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops med praktiska och fysiska tillämpningsövningar, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i fritidshemmets uppdrag. Examinerande och prövande/tillämpande inslag är obligatoriska.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt individuella skriftliga hemtentamen.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att de skriftliga hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley Kristina
FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
Obligatorisk
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Haglund B
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
Obligatorisk
Rörelse & idrott
Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
[Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
ISBN: 9789189316201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
IJREE International Journal for Research on Extended Education
Klerfelt A, Ljusberg A-L
Ingår i:
International Journal for Research on Extended Education
2013- : 6 : sid. 122-131 :
Obligatorisk
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
IKT på fritidshemmet ett socialt och kulturellt fenomen
Malmsten Linnea, Hedlund Stina
Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
Läsanvisning: Artikelnummer 2
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
ISBN: 9789144121963
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Obligatorisk
Allmänna råd för fritidshem
2021 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
Obligatorisk
Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Partanen Petri
Hälsa för lärande - lärande för hälsa
Skolverket : 2019 : 134 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
Obligatorisk
Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Brising Elisabeth R
Mer jämställt med gröna gårdar
Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
Obligatorisk
Ericson Ingegerd
Mer medveten motorisk träning behövs
Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
Obligatorisk
Ericsson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
Obligatorisk
Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
Barn nr. 3 2014: 91105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
Obligatorisk
”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
Lago Lina, Elvstrand Helene
Universitetsforlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
Obligatorisk
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley Kristina
FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
Obligatorisk
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund B
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
Obligatorisk
Rörelse & idrott
Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
[Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
ISBN: 9789189316201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
IJREE International Journal for Research on Extended Education
Klerfelt A, Ljusberg A-L
Ingår i:
International Journal for Research on Extended Education
2013- : 6 : sid. 122-131 :
Obligatorisk
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
IKT på fritidshemmet ett socialt och kulturellt fenomen
Malmsten Linnea, Hedlund Stina
Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
Läsanvisning: Artikelnummer 2
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
ISBN: 9789144121963
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Obligatorisk
Allmänna råd för fritidshem
2021 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
Obligatorisk
Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Partanen Petri
Hälsa för lärande - lärande för hälsa
Skolverket : 2019 : 134 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
Obligatorisk
Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Brising Elisabeth R
Mer jämställt med gröna gårdar
Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
Obligatorisk
Ericson Ingegerd
Mer medveten motorisk träning behövs
Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
Obligatorisk
Ericsson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
Obligatorisk
Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
Barn nr. 3 2014: 91105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
Obligatorisk
”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
Lago Lina, Elvstrand Helene
Universitetsforlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
Obligatorisk
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley Kristina
FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
Obligatorisk
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund B
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
Obligatorisk
Rörelse & idrott
Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
[Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
ISBN: 9789189316201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
IJREE International Journal for Research on Extended Education
Klerfelt A, Ljusberg A-L
Ingår i:
International Journal for Research on Extended Education
2013- : 6 : sid. 122-131 :
Obligatorisk
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
IKT på fritidshemmet ett socialt och kulturellt fenomen
Malmsten Linnea, Hedlund Stina
Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
Läsanvisning: Artikelnummer 2
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
ISBN: 9789144121963
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Obligatorisk
Allmänna råd för fritidshem
2021 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
Obligatorisk
Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Länk LGR11
Obligatorisk
Partanen Petri
Hälsa för lärande - lärande för hälsa
Skolverket : 2019 : 134 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
Obligatorisk
Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Brising Elisabeth R
Mer jämställt med gröna gårdar
Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
Obligatorisk
Ericson Ingegerd
Mer medveten motorisk träning behövs
Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
Obligatorisk
Ericsson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
Obligatorisk
Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
Barn nr. 3 2014: 91105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
Obligatorisk
”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
Lago Lina, Elvstrand Helene
Universitetsforlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
Obligatorisk
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley Kristina
FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 10 (2) , 25-37 : 2001 :
Obligatorisk
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund B
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärande och samhälle, Malmö högskola : 2016 : 210 s. : 1 : sid. 64-85 :
Obligatorisk
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rörelse och idrott
Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
IJREE International Journal for Research on Extended Education
Klerfelt A, Ljusberg A-L
Ingår i:
International Journal for Research on Extended Education
2013- : 6 : sid. 122-131 :
Obligatorisk
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
IKT på fritidshemmet ett socialt och kulturellt fenomen
Malmsten Linnea, Hedlund Stina
Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan : 2013 :
Läsanvisning: Artikelnummer 2
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 331 sidor :
ISBN: 9789144121963
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
Schröder Margareta, Tuisku Jarko
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2015] : 172 sidor :
ISBN: 9789147106615
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Obligatorisk
Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling
Stockholm : Skolverket : 2011 : 48 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-52-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd för fritidshem
2021 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-fritidshem
Obligatorisk
Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Länk LGR11
Obligatorisk
Partanen Petri
Hälsa för lärande - lärande för hälsa
Skolverket : 2019 : 134 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-36055
Obligatorisk
Artiklar kan eventuellt tillkomma, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Brising Elisabeth R
Mer jämställt med gröna gårdar
Tidningen Fritidspedagogik : 2016 :
Obligatorisk
Ericson Ingegerd
Mer medveten motorisk träning behövs
Idrottsforum.org/artiklar. Idrottsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola : 2003 :
Obligatorisk
Ericsson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
Obligatorisk
Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn
Hjalmarsson Maria, Löfdahl Annica
Barn nr. 3 2014: 91105, Norsk senter for barneforskning : 2014 :
Obligatorisk
”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
Lago Lina, Elvstrand Helene
Universitetsforlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159610
Obligatorisk