"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Den professionella läraren 2: Uppdrag, ledarskap och undervisning (UK), 7,5 hp

Engelskt namn: The Professional Teacher II: Mission, Leadership and Teaching

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare

Kurskod: 6PE227

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-15

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Innebörder i läraryrket som profession behandlas samt betydelsen av utbildning, vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen.
Lärares uppdrag i informationssamhället diskuteras och problematiseras och andra faktorer av betydelse för undervisningen analyseras. Särskilt beaktas olika mediers betydelse i lärandet. Med utgångspunkt i studerandes egna erfarenheter diskuteras begreppet pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande.

Lärares uppdrag enligt styrdokumenten behandlas inom olika ämnesområden liksom didaktiska modeller av relevans för planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Digital design för undervisning och lärande behandlas generellt samt med koppling till olika ämnesområden.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
•    redogöra för olika perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap
•    redogöra för centrala begrepp i styrdokumenten
•    redogöra för faktorer som påverkar undervisning och lärande

Färdighet och förmåga
•    identifiera och diskutera didaktiska problem med anknytning till olika ämnesområden
•    planera och analysera avgränsade undervisningsmoment inom olika ämnesområden
•    utifrån teorier om didaktisk design i digitala miljöer planera och analysera undervisningsmoment av relevans för läraruppdraget

Värderingsförmåga och förhållningssätt
•    kritiskt granska egna och andras didaktiska förhållningssätt och ställningstaganden
•    kritiskt värdera betydelsen av olika digitala verktyg och digitala miljöers roll i undervisningen

 

Behörighetskrav

Univ: högskolestudier motsvarande 240 hp inklusive självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasieskolan, eller motsvarande.
 

Undervisningens upplägg

Genom föreläsningar och seminarier bearbetas perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap. Genom enskilda och gruppvisa planeringsövningar identifieras och diskuteras didaktiska problem. Dessutom tränas studenterna i att ge varandra konstruktiv kritik på planering och genomförande av undervisning. I seminarieform granskas och diskuteras läraruppdraget i olika ämnen, i relation till de dokument som styr skolans verksamhet. Därutöver exemplifieras och problematiseras didaktisk design i digitala miljöer genom föreläsningar, workshops och i seminarieform.
 
I dessa undervisningsformer tränas förmågorna att göra självständiga och kritiska bedömningar och att urskilja, formulera och lösa komplexa problem i undervisningen. Vidare tränas beredskapen att möta förändringar i arbetslivet.
 

Examination

I examinerande seminarier behandlas olika perspektiv på lärarprofessionen, pedagogiskt ledarskap, faktorer som påverkar undervisning och lärande samt digital didaktisk design. Förmågan att planera och analysera undervisning examineras genom redovisning och granskning av självständiga planeringar i digital form. Vid examinationen användas betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd krävs att planeringsuppgiften bedöms som väl godkänd samt att övriga examinerade uppgifter bedöms som godkända. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
 
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla examinerande inslag är genomförda. För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
 
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast 10 arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
 
Tidpunkt för det första omprovet ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
 
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
 
Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg.
 
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid Pedagogiska institutionen.
 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Övriga föreskrifter

Programtillhörighet: Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Kompletterande pedagogisk utbildning, förhöjd studietakt
 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 33

    Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell
    4., rev. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 196 s. :
    ISBN: 9789147111633
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Upplagan från 2002 går även att använda)

    Hattie John
    Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
    London : Routledge : 2012 : x, 286 s. :
    ISBN: 9780415690157 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
    Håkansson Jan, Sundberg Daniel
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
    ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Digital Didactical Designs of Learning Expeditions
    Jahkne Isa, Norqvist Lars, Olsson Andreas
    In C. Rensing et al. (Eds.): Open Learning and Teaching in Educational Communities. The 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Graz, Austria, September 16-19, 2014, Proceedings. LNCS Vol. 8719, pp. 165-178. :
    Obligatorisk

    The Dream About the Magic Silver Bullet – the Complexity of Designing for Tablet-Mediated Learning
    Jahnke Isa, Svendsen Niels V., Johannsen Simon K.
    In: ACM GROUP 2014, conference proceedings, Sanibel Island, Florida, USA : 2014 :
    Obligatorisk

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2705.pdf%3Fk%3D2705

    Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575

    Schulman Lee S.
    Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
    Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22. : 1987 :
    http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf
    Obligatorisk

    Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
    Obligatorisk

    Uljens Michael (red.)
    Didaktik : teori, reflektion och praktik.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-47941-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ytterligare vetenskapliga artiklar kopplat till didaktisk design och ämnesområde tillkommer.

  • Giltig från: 2017 vecka 48

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hattie John
    Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
    London : Routledge : 2012 : x, 286 s. :
    ISBN: 9780415690157 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
    Håkansson Jan, Sundberg Daniel
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
    ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Digital Didactical Designs of Learning Expeditions
    Jahkne Isa, Norqvist Lars, Olsson Andreas
    In C. Rensing et al. (Eds.): Open Learning and Teaching in Educational Communities. The 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Graz, Austria, September 16-19, 2014, Proceedings. LNCS Vol. 8719, pp. 165-178. :
    Obligatorisk

    The Dream About the Magic Silver Bullet – the Complexity of Designing for Tablet-Mediated Learning
    Jahnke Isa, Svendsen Niels V., Johannsen Simon K.
    In: ACM GROUP 2014, conference proceedings, Sanibel Island, Florida, USA : 2014 :
    Obligatorisk

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2705.pdf%3Fk%3D2705

    Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575

    Schulman Lee S.
    Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
    Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22. : 1987 :
    http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf
    Obligatorisk

    Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
    Obligatorisk

    Uljens Michael (red.)
    Didaktik : teori, reflektion och praktik.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-47941-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ytterligare vetenskapliga artiklar kopplat till didaktisk design och ämnesområde tillkommer.