Engelskt namn: The Professional Teacher II: Mission, Leadership and Teaching
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2017-11-26
Kurskod: 6PE227
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-15
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Innebörder i läraryrket som profession behandlas samt betydelsen av utbildning, vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen.
Lärares uppdrag i informationssamhället diskuteras och problematiseras och andra faktorer av betydelse för undervisningen analyseras. Särskilt beaktas olika mediers betydelse i lärandet. Med utgångspunkt i studerandes egna erfarenheter diskuteras begreppet pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande.
Lärares uppdrag enligt styrdokumenten behandlas inom olika ämnesområden liksom didaktiska modeller av relevans för planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Digital design för undervisning och lärande behandlas generellt samt med koppling till olika ämnesområden.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för olika perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap
• redogöra för centrala begrepp i styrdokumenten
• redogöra för faktorer som påverkar undervisning och lärande
Färdighet och förmåga
• identifiera och diskutera didaktiska problem med anknytning till olika ämnesområden
• planera och analysera avgränsade undervisningsmoment inom olika ämnesområden
• utifrån teorier om didaktisk design i digitala miljöer planera och analysera undervisningsmoment av relevans för läraruppdraget
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska egna och andras didaktiska förhållningssätt och ställningstaganden
• kritiskt värdera betydelsen av olika digitala verktyg och digitala miljöers roll i undervisningen
Univ: högskolestudier motsvarande 240 hp inklusive självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasieskolan, eller motsvarande.
Genom föreläsningar och seminarier bearbetas perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap. Genom enskilda och gruppvisa planeringsövningar identifieras och diskuteras didaktiska problem. Dessutom tränas studenterna i att ge varandra konstruktiv kritik på planering och genomförande av undervisning. I seminarieform granskas och diskuteras läraruppdraget i olika ämnen, i relation till de dokument som styr skolans verksamhet. Därutöver exemplifieras och problematiseras didaktisk design i digitala miljöer genom föreläsningar, workshops och i seminarieform.
I dessa undervisningsformer tränas förmågorna att göra självständiga och kritiska bedömningar och att urskilja, formulera och lösa komplexa problem i undervisningen. Vidare tränas beredskapen att möta förändringar i arbetslivet.
I examinerande seminarier behandlas olika perspektiv på lärarprofessionen, pedagogiskt ledarskap, faktorer som påverkar undervisning och lärande samt digital didaktisk design. Förmågan att planera och analysera undervisning examineras genom redovisning och granskning av självständiga planeringar i digital form. Vid examinationen användas betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd krävs att planeringsuppgiften bedöms som väl godkänd samt att övriga examinerade uppgifter bedöms som godkända. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla examinerande inslag är genomförda. För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast 10 arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för det första omprovet ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid Pedagogiska institutionen.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Programtillhörighet: Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Kompletterande pedagogisk utbildning, förhöjd studietakt
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Colnerud Gunnel, Granström Kjell
4., rev. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 196 s. :
ISBN: 9789147111633
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Upplagan från 2002 går även att använda)
Hattie John
Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
London : Routledge : 2012 : x, 286 s. :
ISBN: 9780415690157 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Digital Didactical Designs of Learning Expeditions
Jahkne Isa, Norqvist Lars, Olsson Andreas
In C. Rensing et al. (Eds.): Open Learning and Teaching in Educational Communities. The 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Graz, Austria, September 16-19, 2014, Proceedings. LNCS Vol. 8719, pp. 165-178. :
Obligatorisk
The Dream About the Magic Silver Bullet the Complexity of Designing for Tablet-Mediated Learning
Jahnke Isa, Svendsen Niels V., Johannsen Simon K.
In: ACM GROUP 2014, conference proceedings, Sanibel Island, Florida, USA : 2014 :
Obligatorisk
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2705.pdf%3Fk%3D2705
Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
Schulman Lee S.
Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22. : 1987 :
http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf
Obligatorisk
Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Obligatorisk
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare vetenskapliga artiklar kopplat till didaktisk design och ämnesområde tillkommer.
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hattie John
Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
London : Routledge : 2012 : x, 286 s. :
ISBN: 9780415690157 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Digital Didactical Designs of Learning Expeditions
Jahkne Isa, Norqvist Lars, Olsson Andreas
In C. Rensing et al. (Eds.): Open Learning and Teaching in Educational Communities. The 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Graz, Austria, September 16-19, 2014, Proceedings. LNCS Vol. 8719, pp. 165-178. :
Obligatorisk
The Dream About the Magic Silver Bullet the Complexity of Designing for Tablet-Mediated Learning
Jahnke Isa, Svendsen Niels V., Johannsen Simon K.
In: ACM GROUP 2014, conference proceedings, Sanibel Island, Florida, USA : 2014 :
Obligatorisk
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2705.pdf%3Fk%3D2705
Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
Schulman Lee S.
Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22. : 1987 :
http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf
Obligatorisk
Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Obligatorisk
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare vetenskapliga artiklar kopplat till didaktisk design och ämnesområde tillkommer.