Engelskt namn: Special Needs Education for Primary School
Denna kursplan gäller: 2023-09-11 till 2024-03-17 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-27
Kursplan för kurser med start mellan 2024-06-24 och 2025-01-26
Kursplan för kurser med start mellan 2024-03-18 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2023-09-11 och 2024-03-17
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-24 och 2023-09-10
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-04-18 och 2017-11-26
Kurskod: 6PE222
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05
Reviderad av: Prefekten, 2023-09-04
I kursen introduceras dels det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundlärarens uppdrag, dels hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Särskilt belyses betydelsen av utformning och organisering av pedagogiska, social och fysisk lärmiljö. Vidare uppmärksammas barns och ungas delaktighet samt samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och andra verksamheter relaterat till det specialpedagogiska uppdraget. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp.
Efter avslutad kurs skall den studenterande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva och reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs
Kursen examineras genom följande inslag:
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4, 6-7
Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin, Edfelt David, Sjölund Anna, Iliste Airi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2020] : 172 sidor :
ISBN: 9789127827288
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Andra utgåvan: Stockholm: Natur & Kultur : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Del 1 och 3
Karlsson Annelie
Specialpedagogik för fritids : en grundbok
Studentlitteratur AB : 2020 : 120 sidor :
ISBN: 9789144128924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem.
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap 2-3, 5 och 8
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundlärare
Skolverkets allmänna råd
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Obligatorisk
Skolverket
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm: Skolverket. ISBN: 9789175591315 : 2014 :
Obligatorisk
Sundh Gustav
Nyckeln till skolgårdens lärande
Första upplagan : [Stockholm] : Bonnierförlagen Lära : [2019] : 118 sidor :
ISBN: 9789178230709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan
Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.