"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - för grundskolan (UK), 5 hp

Engelskt namn: Special Needs Education for Primary School

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE222

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

I kursen introduceras dels det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundlärarens uppdrag, dels hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Dessutom behandlas hur skolan och läraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd för elevers utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet
  • Redogöra för skolans specialpedagogiska uppdrag, funktioner och verksamheter 

Färdighet och förmåga

  • Beskriva olika uttryck för elevers svårigheter utifrån värdegrund och kunskapsmål samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter får i och för den pedagogiska praktiken 
  • Analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elevers olikheter och utveckling i relation till specialpedagogiska perspektiv och läroplanens mål 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över organisationen av samt möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i behov av särskilt stöd 
  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera skolans betydelse för att utveckla en inkluderande och gynnsam pedagogisk miljö för alla 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs

Examination

Examinationer sker såväl enskilt, genom seminarium samt skriftlig inlämningsuppgift, som i grupp genom gruppredovisning. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.
Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås

Övriga föreskrifter

Programtillhörighet: Grundlärarprogrammet

Litteratur