Engelskt namn: Special Needs Education for Primary School
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-27
Kursplan för kurser med start mellan 2024-06-24 och 2025-01-26
Kursplan för kurser med start mellan 2024-03-18 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2023-09-11 och 2024-03-17
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-24 och 2023-09-10
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-04-18 och 2017-11-26
Kurskod: 6PE222
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
I kursen introduceras dels det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundlärarens uppdrag, dels hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Dessutom behandlas hur skolan och läraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd för elevers utveckling och lärande.
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs
Examinationer sker såväl enskilt, genom seminarium samt skriftlig inlämningsuppgift, som i grupp genom gruppredovisning. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.
Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås
Programtillhörighet: Grundlärarprogrammet
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-3)
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Annelie
Specialpedagogik för fritids : en grundbok
Studentlitteratur AB : 2020 : 120 sidor :
ISBN: 9789144128924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem.
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 978-91-85545-83-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundh Gustav
Nyckeln till skolgårdens lärande
Första upplagan : [Stockholm] : Bonnierförlagen Lära : [2019] : 118 sidor :
ISBN: 9789178230709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
ISBN: 978-91-40-69578-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
2018 : 180 sidor :
ISBN: 9789144120409
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
Fulltext
Barn med socio-emotionella problem
Johannessen Eva, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7 ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1. Aggression och tillbakadragenhet, sidor 11-44)
Lundin Joanna
En skola som fungerar - för alla
Upplaga 1 : 2017 : 103 sidor :
ISBN: 9789144118581
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(2), pp. 124-138 : 2005 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1279/1124
Obligatorisk
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 978-91-85545-83-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bris
Barn som flytt: en riskgrupp för psykisk ohälsa.
BRIS rapport 2017:3. : 2017 :
Fulltext
Gerland Gunilla
Hjälpmedelsboken : från grundskolan till gymnasiet : för pedagoger och föräldrar till elever med behov av kognitivt stöd
Enskededalen : Pavus utbildning : 2014 : 116 s. :
ISBN: 9789197666084
Se Umeå UB:s söktjänst
Gillberg Christopher
ESSENCE Tidiga utvecklingsavvikelser och vägen till utanförskap.
Svenska Läkaresällskapets handlingar, Band 121, Häfte 3 : 2012 :
Fulltext
Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav?
Lindblad Ida, Westerlund Joakim, Gillberg Christopher, Fernell Elisabeth
Läkartidningen, 115(EY3L). : 2018 :
Fulltext
What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
Godkänd eller icke godkänd? En studie om hur erfarenheter av mobbing, skolk och socialt umgänge inverkar på elevers skolprestationer.
Johansson Björn, Flygare Erik, Hellfeldt Karin
Working papers and Reports Social work 10. Örebro universitet. : 2017 :
Fulltext
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
Fulltext
Michelsson Stina
Barn med frihetsberövade föräldrar: en kunskapsöversikt.
Bufff : 2013 :
Fulltext
Executive function skills and their importance in education: Swedish student teachers perceptions.
Nyroos Mikaela, Wiklund-Hörnqvist Carola, Löfgren Kent
Thinking Skills and Creativity, 27, 1-12. DOI. 10.1016/j.tsc.2017.1 : 2018 :
Fulltext
Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
ISBN: 978-91-7205-978-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
ISBN: 978-91-40-69578-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa.
Skolverket : 2010 :
Fulltext
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Socialstyrelsen
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma.
Socialstyrelsen : 2014 :
Fulltext
Socialstyrelsen
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Socialstyrelsen : 2003 :
Fulltext
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Funktionsnedsättningar
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2012 :
Länk
Vetenskapsrådet
Tre forskningsöversikter Inom området specialpedagogik/ inkludering
Vetenskapsrådet : 2015 :
Fulltext
Widmark Catharina
Divergent Conceptions Obstacles to Collaboration in Addressing the Needs of Children and Adolescents.
Stockholm: Karolinska Institutet. : 2015 :
Fulltext
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk
What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
Obligatorisk
Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skola för (nästan) alla
Pedagogiska magasinet tema nr 4 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://pedagogiskamagasinet.se/gransdragningar-och-identiteter/
http://pedagogiskamagasinet.se/forlorare-pa-flera-nivaer/
http://pedagogiskamagasinet.se/drommen-som-aldrig-uppfylldes/
http://pedagogiskamagasinet.se/diagnos-till-vilken-nytta/
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kraften av samverkan : om samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa : en antologi om samverkan mellan skola, polis, socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatri
Stockholm : Skolverket : 2009 : 134 s. :
Fulltext
ISBN: 9789185545599
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 5-7 (42s.)
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk
Svenaeus Fredrik
ADHD som en samtida kulturdiagnos
Socialmedicinsk tidskrift : 2015 :
http://www.socialmedicinsktidskrift.se/smt/index.php/smt/article/view/1300/1083 (2015)
Obligatorisk
Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.