"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Den professionella läraren 1: Barns utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: The Professional Teacher 1: Child and Youth Development, Special Education, Social Relationships and Communication

Denna kursplan gäller: 2017-10-09 och tillsvidare

Kurskod: 6PE219

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14

Reviderad av: Prefekten, 2017-10-09

Innehåll

Under kursen fördjupas kunskaper om elevers olika förutsättningar för lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Grupper, grupprocesser och arbetslagens betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Bakomliggande orsaker till konflikternas uppkomst och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vidare vikten av ett adekvat bemötande av kollegor/elever/föräldrar, samt den egna kommunikativa kompetensens betydelse som stöd för den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår även röst- och talvård.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för teorier om elevers olika förutsättningar för lärande och utveckling ur ett pedagogiskt perspektiv och med utgångspunkt i lärarnas yrkesroll.
  • Redogöra för teorier om sociala relationer, grupprocesser och konflikthantering i en skolkontext.
  • Beskriva och applicera begrepp och företeelser inom det specialpedagogiska området.

Färdighet och förmåga

  • Analysera lärandesituationer i vardaglig pedagogisk praktik och föreslå åtgärder för att bemöta och hantera elevers olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål.
  • Tillämpa strategier för konflikthantering.
  • Visa på god medvetenhet om och förståelse för kommunikationens betydelse vid bemötandet av elever, kollegor och vårdnadshavare.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov i skolan och hur dessa kan hanteras specifikt och generellt, samt i ljuset av olika specialpedagogiska perspektiv.
  • Diskutera och problematisera betydelsen av kommunikation, samverkan och sociala relationer i utvecklandet av ett professionellt förhållningssätt.

Behörighetskrav

Univ: Högskolestudier motsvarande 240 hp inkl. självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gestaltande övningar. Föreläsningarna är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär. Seminarier och gestaltande övningar som sker i mindre grupper syftar till att bearbeta och/eller examinera kursens innehåll.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Innehåll som behandlar kursen i centrala teorier och begrepp tenteras skriftligt eller med hjälp av individuella inlämningsuppgifter. Värdegrundsfrågor och delar i kursen som behandlar  ingående färdigheter examineras i form av muntliga presentationer, seminarier och gestaltande övningar. Innehåll rörande grupper, grupprocesser och arbetslagens samt lärarens roll för att skapa goda sociala relationer examineras av Pedagogiska institutionen, övriga delar av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enliga skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget väl godkänd krävs att skriftlig tentamen/individuella inlämningsuppgifter beträffande centrala teorier och begrepp bedöms som väl godkänd samt att övriga examinerade uppgifter bedöms som godkända.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd (VG) särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Dem som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator usedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentru/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 41

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspectives of a school for all
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Ingår i:
International journal of inclusive education.
London : Taylor & Francis : 1997- : v. : 11 : sid. 133-145 :
Fulltext
Obligatorisk

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 6, 14

Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moving forward in inclusive education research
Ozlem Erten, Savage Robert Samuel
Ingår i:
International journal of inclusive education.
London : Taylor & Francis : 1997- : v. : 16 : sid. 221-233 :
Fulltext
Obligatorisk

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagar och förordningar

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för gymnasiet
LGY 11 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 (Curriculum for the upper secondary school. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2975)
Obligatorisk

Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
Obligatorisk

The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
http://unicef.se/barnkonventionen.
Obligatorisk