"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot matematikutveckling, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Degree Assignment for Special Needs Education with a focus on Mathematics development

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE210

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02

Innehåll

Kursen utgörs av två moment som leder till ett självständigt vetenskapligt arbete (examensarbete) med grund i speciallärarens yrkesverksamhet. Arbetet omfattar formulering av forskningsfrågor mot bakgrund av tidigare nationell och internationell forskning och speciallärarens yrkesroll, metodval, planering, genomförande, analys och rapportering av resultat. Forskningsmetoder inom det specialpedagogiska området, etiska överväganden samt forskningskommunikation ingår.

Moment 1 - Forskningsplan, 3 hp
Momentet utgörs av planerande och författande av en forskningsplan för det kommande självständiga arbetet (examensarbetet).

Moment 2 - Självständigt arbete (examensarbete), 27 hp
Momentet utgörs av att självständigt genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av ett självständigt arbete (examensarbete) för speciallärarexamen med inriktning mot matematikutveckling. Därutöver ingår det även i momentet att kritiskt och konstruktivt granska medstuderandes arbeten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Moment 1 - Forskningsplan, 3 hp

  • formulera syfte och forskningsfrågor med relevans för inriktningen (matematik) och för speciallärarens yrkesroll mot bakgrund av tidigare forskning
  • presentera en text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • beskriva en lämplig metod för insamling av material samt anlägga etiska aspekter på den planerade forskningsuppgiften
  • presentera en realistisk tidsplan för arbetet

Moment 2 - Självständigt arbete (examensarbete), 27 hp

Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • visa fördjupad kunskap om möjligheter och stimulans av elevers matematikutveckling

Färdighet och förmåga:

  • självständigt identifiera och formulera syfte och forskningsfrågor med relevans för inriktningen (matematikutveckling) och för speciallärarens yrkesroll mot bakgrund av tidigare forskning
  • genomföra och redovisa resultatet av en vetenskapligt motiverad litteratursökning inom problemområdet
  • välja, motivera och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
  • samla in och bearbeta data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
  • tolka, analysera och kritiskt värdera sina empiriska data i relation till redovisad/e teori/er och forskning samt i uppsatsen redogöra för detta
  • dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • kritiskt granska och på vetenskaplig och yrkesmässig grund konstruktivt diskutera egna och andras vetenskapliga texter
  • presentera och diskutera vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt i förhållande till aktuell forskning och speciallärarens yrkesroll
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna vetenskapliga kompetensutvecklingen

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • göra bedömningar som är relevanta för det pedagogiska arbetet utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv
  • konstruktivt och argumenterande kunna såväl ge som ta emot kritik

Behörighetskrav

Univ:

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på campus och via en digital kursplattform, i form av föreläsningar, seminarier, konferenser och handledning gruppvis och individuellt.
 
Examensarbetet genomförs enskilt samt inkluderar fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår, då vetenskaplig problemformulering, sökning av relevant litteratur för det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri diskuteras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande opositionsseminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

Moment 1 - Forskningsplan, 3 hp
Momentet examineras genom bedömning av inlämnad individuell skriftlig forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Moment 2 - Självständigt arbete (examensarbete), 27 hp
Momentet examineras genom:

  • delseminarium,
  • oppositionsseminarium, samt
  • bedömning av det av det individuella skriftliga examensarbetet.

På delseminariet och oppositionsseminariet ges endast något av betygen Godkänt (G) eller Underkänt (U). Vid bedömning av det individuella skriftliga examensarbetet ges något av betygen Väl godkänt (VG), Godkänt (G) eller Underkänt (U).​

Vid delseminariet krävs för Godkänt (G) betyg att studenten deltagit aktivt och presenterat sitt eget arbete samt givit synpunkter och kommentarer på medstuderandes arbeten.

Vid oppositionsseminariet krävs för Godkänt (G) betyg att studenten genomfört en opponering med en medstudenrandes självständiga arbete (examensarbete) samt försvar av det egna arbetet.

För Godkänt (G) betyg på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För Väl godkänt (VG) betyg på momentet krävs därutöver även att det individuella skriftliga examensarbetet bedöms med betyget Väl godkänt (VG).

Gemensamma examinationsbestämmelser

Slutbetyg på hel kurs beslutas först när kursens samtliga examinerande delar är genomförda. För betyget Godkänt (G) på hel kurs krävs betyget Godkänt (G) på både Moment 1 och Moment 2. För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Godkänt (G) på både moment 1 och betyget Väl godkänt (VG) på moment 2. 

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Vidare har student enligt artikel 2.3 i Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå, ifall samarbetsproblem eller andra liknande särskilda skäl föreligger, rätt att få frågan prövad angående byte av handledare eller examinator. Sådan förfrågan ska prövas skyndsamt. Begäran om ny examinator eller handledare enligt ovan ska ställas till prefekt vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Handledning
Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den tid då kursen ges, men kan även nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar i mån av tillgängliga resurser om handledaren så beslutar.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.