Engelskt namn: Degree Assignment for Special Needs Education with a focus on Mathematics development
Denna kursplan gäller: 2017-08-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-08-21
Kurskod: 6PE204
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-01-21
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-07-03
Kursen utgörs av två moment som leder till ett självständigt vetenskapligt arbete (examensarbete) med grund i speciallärarens yrkesverksamhet. Arbetet omfattar formulering av forskningsfrågor mot bakgrund av tidigare nationell och internationell forskning och speciallärarens yrkesroll, metodval, planering, genomförande, analys och rapportering av resultat. Forskningsmetoder inom det specialpedagogiska området, etiska överväganden samt forskningskommunikation ingår.
Moment 1 - Forskningsplanering, 3 hp
Momentet utgörs av att göra en första formulering av syfte och forskningsfrågor och att presentera en text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant litteratur. En lämplig metod för insamling av material ska beskrivas och etiska aspekter på den planerade forskningsuppgiften ska uppmärksammas. En kortare realistisk tidsplan för arbetet ska också presenteras.
Moment 2 - Genomförande av forskningsuppgift samt utformning av vetenskaplig uppsats, 27 hp
Momentet utgörs av att självständigt genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av ett självständigt arbete (examensarbete) för speciallärarexamen med inriktning mot matematikutveckling. Därutöver ingår det även i momentet att kritiskt och konstruktivt granska medstuderandes arbeten.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
Färdighet och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Univ: 'Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet' 7,5 hp eller motsvarande, 'Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv' 8 hp eller motsvarande, 'Identifiering och kartläggning av undervisning och lärande med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser' 12 hp eller motsvarande, samt 'Stöd och stimulans i arbetet med elever i behov av särskilda utbildningsinsatser' 10 hp eller motsvarande.
Undervisningen sker på campus och via en digital kursplattform, i form av föreläsningar, seminarier, konferenser och handledning gruppvis och individuellt.
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par och inkluderar fältarbete samt litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår, då vetenskaplig problemformulering, sökning av relevant litteratur för det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri diskuteras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande oppositionsseminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Studenten avgör själv ifall denne önskar författa det självständiga arbetet (examensarbetet) enskilt eller i par. I de fall arbetet författas i par, ansvarar studenten själv att hitta och komma överens med en skrivpartner. För de arbeten som författas i par kommer examinationen att utformas så att en individuell bedömning kan göras.
Moment 1 - Forskningsplanering, 3 hp
Momentet examineras genom bedömning av inlämnad individuell skriftlig forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Moment 2 - Genomförande av forskningsuppgift samt utformning av vetenskaplig uppsats, 27 hp
Momentet examineras genom:
På oppositionsseminariet ges endast något av betygen godkänt (G) eller underkänt (U). Vid bedömning av det skriftliga examensarbetet ges något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U).
Vid oppositionsseminariet krävs för godkänt (G) betyg att studenten genomfört en opponering med en medstudenrandes självständiga arbete (examensarbete) samt försvar av det egna arbetet.
För Godkänt (G) betyg på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För väl godkänt (VG) betyg på momentet krävs därutöver även att det individuella skriftliga examensarbetet bedöms med betyget väl godkänt (VG).
Gemensamma examinationsbestämmelser
Slutbetyg på hel kurs beslutas först när kursens samtliga examinerande delar är genomförda. För betyget godkänt (G) på hel kurs krävs betyget godkänt (G) på både Moment 1 och Moment 2. För betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget godkänt (G) på moment 1 och betyget väl godkänt (VG) på moment 2.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Vidare har student enligt artikel 2.3 i Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå, ifall samarbetsproblem eller andra liknande särskilda skäl föreligger, rätt att få frågan prövad angående byte av handledare eller examinator. Sådan förfrågan ska prövas skyndsamt. Begäran om ny examinator eller handledare enligt ovan ska ställas till prefekt vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Handledning
Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den tid då kursen ges, men kan även nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar i mån av tillgängliga resurser om handledaren så beslutar.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund och avancerad nivå (FS 1.1–50115).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursen utgår ur institutionens utbildningsutbud, kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som de ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.