"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 1

Denna kursplan gäller: 2019-10-14 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE203

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2019-10-16

Innehåll

I enlighet med gällande styrdokument studeras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering kan medverka till barns lärande och utveckling av förskolans utbildning. I kursen ingår teoretiska och praktiska tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning med stöd av analoga och digitala verktyg. Samtal som verktyg bearbetas och övas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument
  • förklara och redogöra för hur pedagogisk planering och pedagogisk dokumentation kan bidra till arbetet med barns lärande samt för utveckling av förskolans utbildning

Färdighet och förmåga

  • tillämpa samtal som verktyg
  • använda analoga och digitala verktyg för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande och undervisning
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur olika analoga och digitala verktyg kan användas för dokumentation och utvärdering

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av analoga och digitala verktyg i valda delar. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examinationer där studenter visar prov på grundläggande kunskaper och förståelse inom det förskoledidaktiska och - pedagogiska området sker individuellt och i grupp genom seminarium och redovisningar samt en avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift. Färdigheter och förmågor examineras individuellt och i grupp genom uppvisande av praktisk tillämpning utifrån kursens FSR.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten

För betyget Godkänt (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet Godkänt (G). För slutbetyget Väl Godkänt krävs Väl Godkänt (VG) på den individuella skriftliga uppgiften. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt (VG) särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. Om någotdera av delarna bedömts med resultatet Underkänt (U) sätts slutbetyget Underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga delar.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 42

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77

Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Svenning Bente, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 978-91-44-06648-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på lärplattformen

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789127442177
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Fulltext