"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 1

Denna kursplan gäller: 2017-09-25 till 2018-03-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE203

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2017-09-28

Innehåll

I enlighet med gällande styrdokument studeras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering kan medverka till barns lärande och utveckling av den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår teoretiska och praktiska tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning med stöd av interaktiva medier. Samtal som verktyg studeras och övas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument
  • beskriva och reflektera över hur pedagogisk dokumentation kan bidra till arbetet med barns lärande samt för utveckling av den pedagogiska verksamheten

Färdighet och förmåga

  • tillämpa metod för samtal med barn
  • använda interaktiva medier för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur olika interaktiva medier kan användas för dokumentation och utvärdering

Behörighetskrav

Godkänd på kursen: Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av interaktiva medier i valda delar. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Såväl individuellt som i grupp sker muntlig och skriftlig examination vid seminarier och i praktisk tillämpning av kursinnehållet. Utöver dessa examinationsformer genomförs skriftlig individuell hemtentamen.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 39

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
ISBN: 9789138326909
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Svenning Bente, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 978-91-44-06648-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på Cambro