Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 1
Denna kursplan gäller: 2016-08-01 till 2017-02-12 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-07
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2023-08-06
Kursplan för kurser med start mellan 2019-10-14 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2019-10-13
Kursplan för kurser med start mellan 2018-03-05 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-09-25 och 2018-03-04
Kursplan för kurser med start mellan 2017-02-13 och 2017-09-24
Kursplan för kurser med start innan 2017-02-12
Kurskod: 6PE203
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13
I enlighet med gällande styrdokument studeras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering kan medverka till barns lärande och utveckling av den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår teoretiska och praktiska tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning med stöd av interaktiva medier. Samtal som verktyg i arbetet med små barn studeras och övas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kursen Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av interaktiva medier i valda delar. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Såväl individuellt som i grupp sker muntlig och skriftlig examination vid seminarier och i praktisk tillämpning av kursinnehållet. Utöver dessa examinationsformer genomförs skriftlig individuell hemtentamen.
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
ISBN: 978-91-40-66776-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Eneflo Elisabeth
Dokumentationens dilemma: Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
Fulltext
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst
Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
Fulltext
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
4. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2009 : 75 s. :
Läsanvisning: Valda delar
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst