Engelskt namn: Identification of Education and Learning with a Focus on Pupils in Need of Special Education
Denna kursplan gäller: 2020-09-28 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2020-09-28
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-01 och 2020-09-27
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-08 och 2018-09-30
Kurskod: 6PE199
Högskolepoäng: 12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-01-31
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2020-10-06
I kursen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik samt behovet av särskilda utbildningsinsatser i matematik på ett fördjupat sätt. Kursinnehållet belyses både från ett specialpedagogiskt, bedömningsteoretiskt och matematikdidaktiskt perspektiv. Fördjupade kunskaper tillägnas även genom praktisk tillämpning med utgångspunkt i aktuell matematikdidaktisk forskning. Syftet med tillämpningsuppgifterna är att ge en bred bas för yrkesprofessionens behov av kunskaper om kartläggning, diagnosticering samt bedömning av elever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp samt kursen Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, 15 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, gruppdiskussioner, workshops, tillämpande övningar samt uppgifter av VFU-liknande karaktär.
Kursen examineras genom följande prov:
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid proven seminarier, praktiska tillämpningsövningar och skriftliga inlämningsuppgifter ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). De individuella skriftliga rapporterna bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även att minst två skriftliga rapporter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska
kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-501-15).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Betyg och betygssättning
Stockholm : Skolverket : 2018 : 49 sidor :
ISBN: 9789175593296
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dylan Wiliam
Keeping learning on track: classroom assessment and the regulation of learning
Information Age Publishing, Greenwich, Connecticut : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: In F. Lester (Ed.), Second Handbook of research on mathematics teaching and learning.
ISBN 9781593111779
Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Formativ bedömning och självreglerat lärande : vad behöver vi för att få det att hända?
Vingsle Charlotta, Palm Torulf, Tomas Bergqvist, Rønning Frode
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 63 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket : 2011 : 73 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789186529543
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Roos Helena
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 111 sidor :
ISBN: 9789127828001
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
ISBN: 978-91-7205-978-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
Andra, rev. utgåvan, första tryckningen : Stockholm : Natur & Kultur : [2016] : 116 sidor :
ISBN: 9789127817579
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 90 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
ISBN: 978-91-85545-37-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägledning för elevhälsan
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Socialstyrelsen : 2014 : 242 s. :
Fritt tillgänglig via www.socialstyrelsen.se
ISBN: 9789175552088
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zimmerman Barry J
Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory into Practice
Theory into Practice, 41(2), 64-72 : 2003 :
Länk
Obligatorisk
Butterworth Brian
Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Matematik för lärare : My Elever med särskilda behov
Jess Kristine, Skott Jeppe, Hansen Hans Christian, Retzlaff Joachim
Malmö : Gleerups : 2011 : 68 s. :
ISBN: 9789140673985
Se Umeå UB:s söktjänst
Kling Sackerud Lili-Ann
Elevers möjligheter att ta ansvar för sitt lärande i matematik : en skolstudie i postmodern tid
Umeå : Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå universitet : 2009 : 174, [24] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-26608
ISBN: 978-91-7264-866-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Löwing Madeleined 1946-
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 308 s. :
http://www.studentlitteratur.se/aritmetik
ISBN: 978-91-44-00874-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturmöten i matematikundervisningen : exempel från 41 olika språk
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 9789144054889
Se Umeå UB:s söktjänst
McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Montague Marjorie
Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities
Learning Disability Quarterly : 2008 :
Länk
Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice
NICOL DAVID J., MACFARLANE-DICK DEBRA
Studies in higher education : 2006 :
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Nilholm Claes, Göransson Kerstin
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2013 : 95 s. :
http://webb2.svedala.se/kvutis/wp-content/uploads/2014/05/00458_tillganglig.pdf
ISBN: 9789128004596
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144093338
Se Umeå UB:s söktjänst